Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Velkým značkám došla šťáva, ty nové neumí probrat haraburdí

  11:07aktualizováno  11:07
Las Vegas (Od zpravodajů Mobil.iDNES.cz) - Právě skončený veletrh CES ukázal, že ani největší výrobci mobilů nedokáží udržet šílené tempo posledních dvou let. Je to příležitost pro - zatím - menší hráče, kteří už čekají za rohem. Jenže ti zase neví co prodávat, komu to prodávat a jak na sebe upozornit.

Některé no-name telefony se nápadně podobají produktům známých značek. Třeba jako tento přístroj se Samsung designem. | foto: Jan Matura, Mobil

V posledních dvou třech letech jsme se nestačili divit, v jakém tempu výrobci představovali nové modely. Rok byl dlouhý a tak třeba Sony ukazuje top modely co půl roku. Že se jeden ani nestačí pořádně začít prodávat a další je už představen, je jiná věc.

A co třeba takový Samsung, který má v portfoliu stovky modelů a těžko se v samotné firmě najde někdo, kdo se ve všech těch modelech dokáže vyznat. Jenže veletrh CES v Las Vegas ukázal, že takové tempo nelze vydržet dlouhodobě a hlavně je kontraproduktivní. Z velkých značek novinky nepředstavila žádná, ani mistr Huawei, který nás na veletrzích doposud vždy potěšil neznámými modely na svém stánku.

Fotogalerie

Na první pohled se to může jevit negativně, ale ve skutečnosti je to dobře. Posun ve vývoji smartphonů je při půlročním cyklu velmi malý - spíš nepostřehnutelný. Což mate odbornou veřejnost i zákazníky. Těžko doporučovat novinku, když předchozí model se stěží začal prodávat a díky novince zlevnil o podstatnou sumu. Technický rozdíl je pak většinou malý.

Tento trend má pozitivní dopad na menší hráče na trhu - mladé značky nebo firmy, které si ke smartphonům odskočily z jiného příbuzného oboru. Dřív, v záplavě desítek či stovek nových modelů od hlavních hráčů na trhu, to měli s prosazením nováčci těžké. Teď se jim naopak pódium otvírá.

Nemusí chrlit desítky modelů, stačí jeden dva, které jsou povedené a třeba výrazně levnější než konkurence. Jenže to není tak jednoduché, jak to vypadá. Menší značky často jeden, dva i tři povedené modely mají, ale neumí se s tím pochlubit.

Příklad první: dřív neznámí (převážně) čínští výrobci ukazovali na veletrzích vyložený brak. Levné, ale mizerné telefony, později smartphony. Dnes už často mají několik velmi zajímavých přístrojů, a to nejen díky povedenému designu, ale třeba i díky nějaké technické zajímavosti. Jenže to zjistí jen ten, kdo na stánku takové firmy stráví půl dne a přehrabe se záplavou haraburdí. Často nepomůže ani dotaz, zástupci firem prostě své portfolio buď neznají, nebo se v něm nevyznají.

Druhý příklad: na trh se tlačí hodně firem, které jsou úspěšné v jiném oboru a teď si dělají zálusk na bohatý a zajímavý trh se smartphony. Respektive to na něm poněkolikáté opět zkoušejí. A stejně jako u předchozího příkladu, i u nich lze najít velmi povedené přístroje. V nejlepším případě jsou na stánku vystaveny jen tyto hvězdy. V horším se dělí o místo se záplavou průměrných a nezajímavých modelů. A v nejhorším případě žádný stánek nemají a ukazují produkty partnerům někde v hotelu na pokoji jako nějaký garážový malovýrobce.

Je to k nevíře, ale i takoví giganti jako třeba Asus si nedokáží nebo nechtějí zaplatit stánek na výstavišti. Takže jejich produkty jsou sice možná zajímavé, ale velká část návštěvníků veletrhu se to nedozví. I kdyby chtěli do hotelu přes půl města dorazit, bez pozvánky mají smůlu. Není to specifikum letošního CESu, podobně nelogicky se čas od času chová hodně výrobců.

Zmínit můžeme ještě ZTE. To není ani nováčkem, ani malým výrobcem. Ale chová se přesně tak. Jeden z největších výrobců mobilů na světě tápe. Má zajímavé produkty, jenže je neumí prodat. Z mnoha evropských trhů se tak nějak stáhl, včetně českého. Ale ne jako cílený odchod, jen není schopný na těchto trzích působit. Škoda, nové nubie jsou zajímavé.

A tak směje třeba Alcatel. Ten sice má na domácím čínském trhu (coby tamní značka TCL) pověst výrobce laciných mobilů, ale ve světě se mu daří rok od roku lépe. Přináší inovace, dovolí si riskovat a hlavně je umí prodat. Akorát se stále musí učit, protože domácí konkurent Xiaomi to vše umí ještě lepé. Proč? Protože se chová jako Apple. A zjevně to funguje.





Nejčtenější

LG Q6
Do prodeje se dostal nový zmenšený supersmartphone. Cena je solidní

Na našem trhu se začalo prodávat zmenšené LG, která boduje designem, rozměry a skvělým displejem. Přináší moderní konstrukci vycházející ze špičkového modelu...  celý článek

Huawei Mate 10
Kdo bude mít nejdražší smartphone na trhu? iPhone X ohrozí nový Huawei

Huawei se vypracoval na jednoho z největších producentů smartphonů. Odpovídá tomu i sebevědomí čínské značky. Chystaný model Mate 10 má mít v nejvyšší...  celý článek

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nová funkce v iOS 11 má bezpečnostní trhlinu. Apple ji přidal schválně

Vypnout wi-fi nebo Bluetooth v nové verzi operačního systému iOS je těžší, než se na pohled zdá. Rychlé volby je totiž pouze odpojí, nikoliv však deaktivují....  celý článek

Google Pixel XL 2
Nové Pixely od Googlu odhaleny, ovšem zatím jen zezadu. Levné nebudou

Google oficiálně představí nové smartphony řady Pixel za necelé dva týdny. Podoba novinek je už odhalena, ovšem zatím pouze zezadu. Známé jsou už i ceny.  celý článek

Asus Zenfone 4 Selfie
Extrémní rozdíl. Základní model je čtyřikrát levnější než ten nejlepší

Asus uvádí na evropský trh své smartphony řady Zenfone 4. Přístroje představené už v srpnu doma na Tchaj-wanu firma přizpůsobila evropskému trhu a chce se o...  celý článek

Další z rubriky

Android 6.0 Marshmallow
Hlídejte si nepoužívaný smartphone. Google po dvou měsících maže zálohy

Pokud jste přestali používat telefon s operačním systémem Android na více než 2 měsíce, pravděpodobně jste přišli o zálohy dat z aplikací, wi-fi hesla,...  celý článek

Huawei P10
Apple už není světová dvojka mezi mobily, předehnal ho Huawei

Výrobce iPhonů se bude muset spokojit se třetím místem na žebříčku světových výrobců smartphonů. V červnu a červenci jej totiž předehnal čínský Huawei. Je...  celý článek

Donald Trump při předvolebním setkání s voliči v americkém městě North...
Trump má v iPhonu jedinou aplikaci. Jakou, to uhádne každý

Aktivita amerického prezidenta na sociální síti Twitter je pověstná, takže není divu, že prezidentský iPhone prostý všech vymožeností přeci jen jednu aplikaci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.