Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


TomTom bojuje proti kolonám. Revoluce, nebo poslední nádech navigací?

aktualizováno 
Výrobce navigací TomTom spustil tento týden na českém trhu svou online službu HD Traffic, která by měla být nejpřesnější službou informující o aktuální situaci na silnicích. TomTom slibuje doslova revoluci v dopravě. V České republice ovšem nenabídne velmi podstatnou funkci, kterou je sledování provozu podle pohybu mobilů.

TomTom HD Traffic - aktuální doprava v Praze

TomTom spustil službu HD Traffic poprvé v Nizozemsku ve spolupráci s tamním Vodafonem a ve své nejvyšší verzi funguje také na principu sledování pohybu mobilních telefonů.

Nyní už je tento přesný a rychlý způsob získávání dopravních informací dostupný v mnoha zemích západní Evropy a donedávna končil přesně na našich hranicích. Od tohoto týdne mohou službu využívat také čeští řidiči, kteří si zakoupí nejnovější modely navigací TomTom, jejichž ceny začínají na hranici šesti tisíc korun.

V navigacích je napevno vestavěna SIM karta operátora Vodafone, která slouží jen k datovým přenosům. Zákazník neplatí žádný paušál za přenesená data a to ani v zahraničí, službu lze tedy bez starostí využívat kdekoliv v Evropě. První rok používání služby je zdarma, za každý další se pak platí poplatek 1 290 korun. Součástí služeb nazvaných LIVE není nejsou jen aktuální dopravní informace, ale také například vyhledávání bodů zájmu přes Google nebo online počasí.

Princip aktuálních dopravních informací spočívá ve sběru dat pocházejících přímo od ostatních uživatelů služeb LIVE či TomTom Business Solutions a kromě toho jsou doplněna o data společností třetí strany a historická data technologie IQ Routes. Základem služby v mnoha evropských zemích je ale anonymní sledování mobilních telefonů operátora. U nás ovšem můžeme na tuto podstatnou část systému v současné chvíli bohužel zapomenout.

Přínos nové služby od TomTomu je tak v současné chvíli nejistý. Samozřejmě se jedná o výrazně lepší technologii než samotné RDS-TMC, revoluce v dopravě v Česku tím ale rozhodně ze dne na den nepřichází.

Je to velmi jednoduché. Služba od TomTomu nyní v České republice spoléhá kromě dat získaných od třetích stran a běžně dostupných informací o dopravě zejména na údaje získané od uživatelů jejich produktů. Těch sice není málo, na druhou stranu ale na většině komunikací se zřejmě nepohybuje tolik automobilů s navigací nebo jiným řešením od TomTomu, aby byla tato data relevantní.

Pokud by zde byl ovšem použit systém sledování pohybu mobilních telefonů, který TomTom využívá v zahraničí a který je také například základním zdrojem dat pro dopravní informace u Google, byla by situace zcela jiná. Jeho princip je velmi jednoduchý a v zásadě odpovídá systému sledování polohy uživatelů s navigacemi. Tam, kde se telefony pohybují plynule, žádný problém nebude. A naopak. Pokud se v jednom místě, kde se dříve telefony pohybovaly, začnou shlukovat, lze očekávat dopravní komplikace.

Velký rozdíl je ovšem v četnosti těchto dat. Pokud bude kolona obsahovat například sto automobilů, jak velké množství řidičů zde bude mít navigaci od TomTomu? Možná pět, možná také žádný. Pokud by byl ovšem systém postaven na sledování pohybu mobilů jen jednoho operátora, počítalo by se zřejmě množství těchto řidičů v desítkách a data by byla velmi přesná.

Pro skutečnou změnu v dopravě by samozřejmě bylo vhodné, pokud by se tento systém dostal ve formě aplikace do mobilních telefonů, o čemž i TomTom uvažuje. Aplikace by poté mohla běžet na pozadí a aniž by uživatel používal samotnou navigaci, zařízení by posílalo informace o jeho aktuální poloze, což ostatně většina dnešních telefonů dělá i tak, bez našeho vědomí.

Nový systém pro aktuální dopravní informace od TomTomu podrobíme již v nejbližších dnes srovnání se současnou konkurencí.

Autor:




Nejčtenější

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

iPhone 8 Plus
iPhone 8 je tak výkonný, že tomu nevěřil ani tvůrce testu Geekbench

Výkon nového procesoru A11 Bionic od Applu vyrazil dech i tvůrci benchmarku Geekbench. Nedokáže pochopit, že smartphony s Androidem tak zaostávají.   celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

iPhone X
iPhonů X bude zoufale málo. Vyprodáno může být za pár minut

Uvedení iPhonu X se blíží, předobjednávky Apple spustí za několik dnů a první kusy zamíří ke koncovým zákazníkům už 3. listopadu. Telefonů však bude ve...  celý článek

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nový Android má extrémně málo smartphonů. U Applu je to úplně jinak

Díky tomu, že Apple si sám vyvíjí software i hardware, je aktualizace iPhonů a iPadů velmi snadná. Naopak Android má roztříštěnou základnu přístrojů od tisíců...  celý článek

Další z rubriky

Patent Applu na reálnou navigaci
Apple chystá reálnou navigaci ve stylu Street View

Majitelé iPhonů a iPadů možná za nějaký čas odinstalují v tuto chvíli nenahraditelné Google Mapy a začnou používat mapovou aplikaci od Applu. Ten si totiž...  celý článek

Navigace v mobilu off-line (ilustrační snímek)
Navigace do mobilu je zdarma i v zahraničí a bez dat. Musíte dobře vybrat

Mapy České republiky, Evropy i celého světa můžete mít uložené v paměti telefonu. Na cestách v zahraničí se pak nemusíte bát, že se nedoplatíte za datový...  celý článek

Mio MiVue 388
Nová „černá skříňka“ pro řidiče: Mio MiVue 388 upozorní na radary

Stále populárnější kategorie kamer do automobilů se rozrostla o zajímavou novinku z dílen známého výrobce navigací Mio. Kamera zvládne videozáznam v kvalitě...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.