Tisková zpráva společnosti TelSource

TelSource, v němž vlastní 51 % holandská telekamunikační společnost KPN a 49 % Swisscom, se stal strategickým partnerem SPT Telecom v roce 1995.

TelSource, v němž vlastní 51 % holandská telekamunikační společnost KPN a 49 % Swisscom, se stal strategickým partnerem SPT Telecom v roce 1995. Akcionářskou smlouvu podepsali tři partneři - SPT Telecom, a. s., a 2 hlavní akcionáři - Fond národního majetku a TelSource N.V.

Jako hlavní cíle byly označeny následující oblasti:
· rychlý rozvoj telekomunikační infrastruktury tak, aby podpořila ekonomický růst v ČR
· změna SPT Telecom na společnost, která se soustřeďuje na uspokojování požadavků klientů
· směřování SPT Telecom k plné konkurenceschopnosti v roce 2001 · zvýšení ziskovosti SPT Telecom
· zajištění účasti SPT Telecom v globálních telekomunikačních seskupeních
· podpořit rozvoj České republiky jako mezinárodního telekomunikačního centra

Vybraný strategický partner musel splňovat tyto základní požadavky: · investovat do rozvoje telekomunikační sítě ($ 1,320 miliardy)
· zajistit lidské zdroje, přísun odborníků, školení a další vzdělávání (± $ 135 mil.) · nepožadovat rozdělování dividend, reinvestování zisků
· zajistit plnění všech stanovených cílů v součinnosti s SPT Telecom Pro řízení SPT Telecom byla stanovena kritéria: · FNM obsazuje 2/3 míst v představenstvu
· předseda představenstva a generální ředitel jsou nominováni FNM, předsedu představenstva musí odsouhlasit TelSource
· TelSource řídí SPT Telecom operativně, pod kontrolou představenstva · TelSource obsazuje 3 místa z 15 v dozorčí radě

Na základě postupného plnění ustanovení akcionářské smlouvy se aktivity SPT Telecom v letech 1995 až 1998 děli do tří skupin:
1. Finanční aktivity
2. Provozní aktivity
3. Servisní zlepšení

Finanční-aktivity
Hospodaření společnosti SPT Telecom se výrazně zlepšilo během posledních tří let. Příjmy společnosti se zvýšily o 62 % z 24,9 miliardy Kč v roce 1995 na 40,4 miliardy Kč koncem roku 1998. Provozní náklady se v tomto období zvýšily o pouhých 23 %, což se ovšem odrazilo na zvýšení zisku společnosti 0 157 % z 7,2 miliardy Kč na 18,6 miliardy Kč.

Provozní aktivity
Během posledních 3 let zaznamenal SPT Telecom výrazné zlepšení v zavádění a provozování nových telefonních linek. V roce 1995 připadalo na jednoho zaměstnance 91 telefonních linek. Koncem roku 1998 už připadlo na jednoho zaměstnance 171 telefonních linek, výkonnost se tedy téměř zdvojnásobila. V současné době SPT Telecom již předstihl slovenský Telecom, kde na jednoho zaměstnance připadá 71 linek, v Polsku 116 linek, ale zaostává ještě za Maďarskem (MATAV) , kde připadá na jednoho zaměstnance 201 linek.

V období 1995 až 1998 se téměř zdvojnásobil zisk společnosti, kdy se částka z 277 tis. korun na zaměstnance v roce 1995 zvýšila na 856 tis. korun na zaměstnance v roce 1998. Toho bylo dosaženo díky snížení provozních nákladů, kdy se průměrný roční provozní náklad na telefonní linku snížil z 7 363 Kč v roce 1995 na 5 825 Kč v roce 1998, což představuje 21% snížení. Zároveň se také zdvojnásobil příjem na zaměstnance z 950 tisíc Kč v roce 1995 na 1,9 milionu Kč v roce 1998.

Servisní zlepšení
Mezi lety 1995 až 1998 SPT Telecom nainstaloval 1,3 milionu nových telefonních linek a zmodernizoval dalších 624 tis. starých analogových linek, které byly přeměněny na digitální. Toto masivní zavádění nových linek se odrazilo i ve snížení počtu žadatelů o telefonní linku z 657 tis. žádostí koncem roku 1995 na 140 tis. žádostí, které byly registrovány koncem roku 1998. Díky tomuto razantnímu rekonstrukčnímu programu dosáhla Česká republika ohodnocení telefonní úrovně 36 %, což je nejvyšší z regionálních telefonních operátorů - Maďarsko 35 %, Polsko 22 % a Slovensko 29 %. Koncem roku 1995 byla telefonní sít SPT Telecom z pouhých 17 % digitalizována, nicméně tato situace se změnila a koncem roku 1998 už byla síť digitalizována z 64 %. SPT také neustále zlepšuje kvalitu poskytovaných služeb. Tato zlepšení jsou vidět ve snížení počtu reklamací. V roce 1995 zde připadalo 4,1 stížností na 100 telefonních linek, koncem roku 1998 se tento počet snížil na 3,6 stížností na 100 telefonních linek.