Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prodávají vás a vy to nevidíte, varuje šéf Applu

  10:44aktualizováno  10:44
Osobní údaje o uživatelích mobilních zařízení mají cenu zlata. Pro mnohé společnosti působící v mobilním průmyslu totiž představují významný přísun financí. Tyto informace jim totiž umožňují lépe zacílit reklamu. Šéf Applu takové praktiky tvrdě odmítá.

Tim Cook | foto: AP

V pondělí 1. června se Tim Cook zúčastnil v americkém Washingtonu večeře pořádané Centrem pro elektronickou svobodu informací, které ho za vedení Applu ocenilo jako „bojovníka za svobodu“. Právě u příležitosti této akce se Cook podle portálu The Verge neostýchal vyjádřit své opovržení k on-line službám, které jejich poskytovatelům umožňují obchodovat s citlivými osobními údaji. Narušení soukromí považuje za hrozbu pro americký způsob života.

„Naše soukromí je napadeno na více frontách. Mluvím k vám ze Silicon Valley, kde některé z nejvýznamnějších a nejúspěšnějších společností postavily své podnikání na nevšímavosti vůči osobním údajům svých zákazníků,“ uvedl Cook s tím, že takové společnosti sbírají informace, které se posléze snaží zpeněžit.

„Myslíme, že to není správné. A není to ten druh společnosti, jakou by Apple chtěl být,“ dodal. Sám Apple pro lepší cílení reklamy používá službu iAd, která tak činí na základě zájmů uživatelů. Službu lze přitom v zařízeních Applu zakázat, případně vypnout zobrazování reklam založených na poloze.

I když během svého proslovu neuvedl žádný konkrétní název společnosti, není těžké si je z jeho slov vyvodit. Kvůli lepšímu cílení reklamy a s tím souvisejícími vyššími příjmy shromažďují data o uživatelích společnosti jako Google, Facebook či Twitter.

Cook upozornil i na riziko bezplatných webových služeb, u nichž si jejich uživatelé neuvědomují, že vykoupením oné bezplatnosti je poskytnutí osobních údajů. V souvislosti s tím poukázal i na riziko zneužití takových cenností, jako jsou rodinné fotografie. A to zejména ve vztahu k nedávno představené službě Google Photos (více zde).

S tou Google přispěchal na základě zjištění, že uživatelé jeho sociální sítě (Google+) jsou zdrženliví, co se nahrávání fotek týče. Důvod? Obavy z jejich sdílení. Avšak ani Apple, ač se jeho šéf snaží vyvolat nevoli vůči konkurenci, není v tomto ohledu bez poskvrny. The Verge totiž poukazuje na nedávnou aféru, kdy z cloudového úložiště Applu byly ukradeny intimní fotografie stovek celebrit. Apple své pochybení popírá, o případ se zajímala i FBI (více se dočtete na Revue).

Podle Cooka mohou být i fotografie lehce zneužity pro reklamní účely. „Myslíme si (Apple), že to zákazníci jednoho dne uvidí,“ dodal.

Tím však jeho kritika neskončila. Poukázal i na další neduh mobilního světa, a sice takzvaná „zadní vrátka“. Díky nim lze totiž napíchnout kterýkoli mobil. Problém však spočívá v tom, že to, co je dostupné pro vybrané vládní organizace, může být i snadno dohledatelné pro hackery.

„Pokud dáte policistům klíč pod rohož, může jej najít i zloděj,“ uvedl Cook.

Autor:




Nejčtenější

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nový Android má extrémně málo smartphonů. U Applu je to úplně jinak

Díky tomu, že Apple si sám vyvíjí software i hardware, je aktualizace iPhonů a iPadů velmi snadná. Naopak Android má roztříštěnou základnu přístrojů od tisíců...  celý článek

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

Honor 6A
Nenápadný premiant nižší třídy. Vyzkoušeli jsme Honor 6A

Nejlevnější model v nabídce značky Honor je dobrým příkladem toho, jak se mají dělat levné smartphony. Soustředí se na baterii, kvalitu displeje a na systém,...  celý článek

iPhone 8 Plus
iPhone 8 je tak výkonný, že tomu nevěřil ani tvůrce testu Geekbench

Výkon nového procesoru A11 Bionic od Applu vyrazil dech i tvůrci benchmarku Geekbench. Nedokáže pochopit, že smartphony s Androidem tak zaostávají.   celý článek

Funkční 18palcový OLED displej lze nyní srolovat do 3cm ruličky.
Za tři roky budou mít iPhony ohebný displej. Samsung ostrouhá

iPhone se podle zákulisních informací dohodl s LG na vývoji ohebného displeje pro budoucí iPhony. Samsung tak přijde o lukrativní byznys.  celý článek

Další z rubriky

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Nahradí otisky prstů skener obličeje?
Měla to být největší inovace roku, ale nezvládl ji ani Apple

Dlouhé měsíce se o ní mluvilo, měl ji mít Samsung S8, pak to měla být klíčová vlastnost nového iPhonu. Jestliže výrobci už umí displeje zahnout a roztáhnout...  celý článek

Za nový iPhone 8 si nechal na ruku vytetovat logo T-Mobilu
Chtěl iPhone zdarma a tak si nechal vytetoval logo T-Mobilu

Neobvyklý způsob, jak si pořídit nový mobil, zvolil muž z USA. Domluvil se s ředitelem T-Mobilu, že si nechá vytetovat logo tohoto operátora na ruku výměnou za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.