Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mobilní síť nahlásí autu červenou na semaforu a pomůže mu vidět za roh

  0:18aktualizováno  0:18
Ve španělské Segovii testuje automobilka Seat ve spolupráci s mobilním operátorem Telefónica komunikaci dopravní infrastruktury s vozidlem. Mobilní síť nahlásí autu třeba přítomnost chodců na přechodu za rohem nebo upozorní řidiče na to, že na semaforu padne červená.

Komunikace automobilů s okolím je jedním z kroků k automatizované automobilové dopravě. Rychlá komunikace automobilů s infrastrukturou nebo přímo mezi sebou je pak považována za jednu z důležitých aplikací pro budoucí sítě 5G, jejichž nástup nás čeká v nadcházejících letech. Automobilka Seat teď takovou komunikaci testuje a to i přesto, že síť 5G není k dispozici.

Za účelem testu implementovali ve španělské Segovii do vylepšené LTE sítě operátora Telefóniky speciální aplikační server od Nokie, který umožňuje v rámci testu dosahovat podobných časů odezvy, jako mají nabídnout 5G sítě. Test tak může běžet na stávající 4G síti a automobilka si přitom snadno může ověřit funkčnost komunikačního řešení v praxi.

V Segovii testuje Seat dva scénáře, o které se řešení na bázi standardního protokolu C-V2X (C značí Cellular – tedy mobilní, V2X je protokol pro vehicle-to-everything komunikaci) postará.

První má potenciál zlepšit plynulost dopravy: dopravní infrastruktura na základě polohy, směru pohybu a rychlosti vozidla vyšle k autu zprávu, že nadcházející světelná křižovatka změní aktuální zelený signál na červený. Vůz si informaci na základě svých vlastních dat propočítá a pokud usoudí, že nestihne křižovatkou na zelenou projet, upozorní na fakt, že padne červená, řidiče. Ten tak může plynule zpomalit místo překvapeného prudkého brzdění v poslední chvíli.

Druhým scénářem je vlastně jakési „vidění za roh“. Auto dostane od infrastruktury informaci o tom, že na přechodu pro chodce za rohem stojí chodci, kteří chtějí přecházet. Pokud řidič zapne směrovku pro odbočení do tohoto směru, je na displeji vozu upozorněn, že si má na tyto chodce dát pozor. Informaci o přítomnosti chodců získává infrastruktura ze statických kamer nainstalovaných na křižovatce.

Test má za úkol především prověřit technologickou funkčnost a spolehlivost takového řešení. Samotná implementace do praxe pak zůstává velkou otázkou. Zobrazování informací v testovacím Seatu Ateca na displeji „mezi budíky“ totiž není z hlediska budoucího využití ideální: taková informace odpoutá pozornost řidiče od vozovky, a může tak vlastně působit trochu kontraproduktivně.

Právě způsob prezentace nasbíraných informací řidiči je jednou z největších otázek disciplíny komunikace aut s infrastrukturou a mezi sebou. Množství dat, která jsou k dispozici, totiž může být ohromující, a řidič by se tak v budoucnu ocitl pod neustálou „informační palbou“. Ale v dalším kroku mají tyto nasbírané informace sloužit také pro podporu samořiditelných aut, kde už množství dat samozřejmě problém nepředstavuje.



Nejčtenější

Takto vypadá boj o zákazníky: pětkrát více dat a úhrada smluvní pokuty

Slovenský operátor O2 navýšil základní data u vybraných tarifů

Od revoluce v roce 2013 zažívá český mobilní trh spíše menší otřesy, zákazníci operátorů toužící po neomezeném tarifu s...

Konkurence se trefuje do „předražených“ nových iPhonů

Všechny tyto produkty Xiaomi stojí stejně, jako nový model iPhone XR

Na vysoké ceny novinek od Applu reagovali konkurenti poněkud posměšnými nabídkami. Ukazují v nich, co všechno z jejich...



Feministky kritizují nové iPhony. Jsou moc velké na ženskou ruku

iPhone XS/XS Max

Od doby, kdy Apple upustil od malých smartphonů, úhlopříčka nových modelů prudce narůstá. Nejnovější model ve verzi Max...

Toto je prapředek vašich smartphonů. První android slaví 10 let

T-Mobile G1

Prvnímu mobilnímu telefonu s operačním systémem Android je 10 let. Stroj známý jako T-Mobile G1 byl totiž představen...

Prohlédněte si nejlepší a nejdražší iPhone. Máme ho jako první

iPhone XS Max

Stejně jako v předchozích letech jsme se i letos vypravili do Německa, abychom mohli vyzkoušet nejnovější smartphone od...

Další z rubriky

Honor chrlí nové modely. Evropskou premiéru v Praze bude mít fotomobil 8X

Honor 8X

Čínský výrobce Honor vytrvale zásobuje střední střídu novými modely, a zatímco se letní novinky ještě ani nestihly v...

Huawei je i není vládcem největšího trhu, který se masivně propadá

Cenový rozdíl znamená i rozdíly ve zpracování: Nova 3 nemá záda z tak lesklého...

Čína je největším trhem se smartphony, v první polovině letošního roku ovšem zaznamenal v meziročním srovnání nemalý...

Huawei se směje Applu. Lidem ve frontě na iPhony rozdával občerstvení

Huawei rozdával čekajícím ve frontě na nové iPhony džus a nabíjel jejich...

Minulý pátek se zájemci o nové iPhony tradičně postavili do front, aby mohli mít nový smartphone mezi prvními. Toho...

Najdete na iDNES.cz