TELeKONOM: Telefonování by mohlo zlevnit...

... protože regulátor telekomunikačního trhu ČTÚ snížil propojovací poplatky; konkurence Českého Telecomu chce, aby úřad zrušil nové ceny dominantního operátora; americký Verizon chce investovat do modernizace tři miliardy dolarů; počet ruských uživatelů mobilů se loni zdvojnásobil na 36,5 milionu.

PRAHA - Český telekomunikační úřad snížil maximální ceny, které si mezi sebou účtují telekomunikační operátoři při telefonování mezi jejich sítěmi. Ceny podle rozhodnutí zveřejněného na stránkách úřadu klesnou o 11 až 38 procent. Nižší propojovací poplatky umožní podle alternativních operátorů zvýšení konkurence v telefonování a pokles cen. Telecom rozhodnutí zpochybnil.

Poplatek platí operátor, z jehož sítě zákazník volá, firmě, u které je připojen volaný, tedy většinou Českému Telecomu. Sazba za minutu volání v nejpoužívanějším místním styku poklesla o desetník na 31 haléřů ve špičce a o stejnou částku na 16 haléřů mimo špičku. Propojení hovorů mezi sousedními telekomunikačními obvody zlevní z 51 haléřů na 40 haléřů ve špičce a z 26 na 20 haléřů mimo špičku. O 14 procent na 56, respektive 28 haléřů, poklesne cena propojení mezi obvody, které spolu nesousedí.

Telecom podle mluvčího Vladana Crhy rozhodnutí zkoumá. "Především potřebujeme zjistit, čím je daný do očí bijící rozdíl mezi výsledkem, který vychází, když do modelu zadáme auditované vstupy a cenami stanovenými úřadem," uvedl mluvčí. Nevyloučil protest firmy soudní cestou.

Firma Contactel je podle mluvčí Romany Tomasové přesvědčena, že pokles propojovacích poplatků přibližně o pětinu přispěje k posílení konkurenčního prostředí na českém trhu. Rozhodnutí ČTÚ podle ní zmírňuje dopad nespravedlivé konkurenční výhody, kterou regulátor poskytl Telecomu požehnáním jeho nových tarifních programů zveřejněných v prosinci loňského roku, kterým operátoři kvůli vysokým propojovacím poplatkům nemohli konkurovat.

PRAHA - Firmy, které konkurují Českému Telecomu v poskytování hlasových služeb, požádali Český telekomunikační úřad o předběžné opatření, jímž by zrušil nové cenové programy dominantního operátora. Podle společností Contactel, Czech On Line a Tiscali diskriminují nové tarify Telecomu zákazníky i konkurenci. ČTÚ žádost zkoumá ze všech hledisek, řekl zástupce úřadu Břetislav Janík. Telecom s argumenty operátorů nesouhlasí.

"Požádali jsme ČTÚ o zastavení nových cenových plánů, které diskriminují jak koncové zákazníky, tak alternativní operátory," uvedl mluvčí operátorů Petr Kastner. Spojením poplatku za telefonní stanici s volnými minutami nutí podle něj Telecom zákazníky využívat a platit za služby, které nechtějí. Ceny navíc údajně nejsou v souladu s platnými cenami za propojení. 

Cenovou politiku Telecomu začal na začátku prosince vyšetřovat rovněž Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, podle kterého by kvůli spojení paušálu s volnými minutami mohla vzniknout bariéra pro rozvoj konkurence v telekomunikacích. 

Český Telecom od ledna nabízí domácnostem i firmám sedm nových tarifů. Nejlevnější z nových programů pro domácnosti Telefon 70 začíná na 348 korunách včetně DPH a obsahuje 70 minut volání zdarma. To je zhruba stejná cena jako u nynější nejpoužívanější nabídky Home Standard po lednovém zvýšení DPH. Až o 40 procent firma snížila ceny dálkových hovorů. Cílem Telecomu je prý zpřehlednit strukturu tarifů, a proto do jejich názvu zahrnula počet volných minut, které obsahují.

CHICAGO - Americká firma Verizon Communications a její mobilní dceřiná společnost hodlají v příštích dvou letech investovat do modernizace a výstavby sítí pro rychlý přenos dat a dalších služeb tři miliardy USD. Největší americká telekomunikační společnost doufá,  že se jí prostřednictvím rychlejších a modernějších sítí podaří přilákat více zákazníků, uvádí se v prohlášení.    

Americké telekomunikační společnosti bojují o internetové zákazníky s kabelovými společnostmi. Ty agresivně vtrhly na trh rychlého přenosu dat a nedávno se začaly věnovat i telekomunikačním službám. Loni v říjnu Verizon oznámil, že sníží investice do
tradičních lokálních operací, kde se kvůli vysoké konkurenci a slabé poptávce příjmy snižují, a více se bude věnovat rychleji rostoucím segmentům. Mezi ty patří přenos dat,  bezdrátové spojení a služby pro podniky.

Tři miliardy jsou určeny na modernizaci bezdrátových i drátových sítí a je zaměřena hlavně na zrychlení přenosu dat. Od roku 2000 Verizon investoval do své infrastruktury 55 miliard USD.

MOSKVA - Smlouvu s mobilním operátorem podepsalo v Rusku loni 18 milionů nových klientů. Počet uživatelů mobilních telefonů se tak zdvojnásobil na 36,15 milionu, tedy 24,9 procenta populace. Vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnila konzultační společnost AC&M.

Největší ruský mobilní operátor Mobile TeleSystems (MTS) současně oznámil, že počet jeho klientů loni vzrostl téměř o 152 procent na 16,72 milionu uživatelů. V samotném prosinci MTS získal 1,46 milionu nových klientů a poslední měsíc loňského roku se tak stal nejúspěšnějším měsícem operátora v získávání nových klientů. MTS je podporována německým telekomunikačním gigantem Deutsche Telekom.

Podle odhadů AC&M měl druhý největší mobilní operátor v zemi Vimpelcom, za kterým stojí norský Telenor, na konci prosince 11,28 milionu zákazníků. Počet klientů ruské trojky MegaFon se vyšplhal na 6,35 milionu. Hlavním akcionářem MegaFonu je skandinávská TeliaSonera, napsala agentura Reuters.