Pokles prodeje mobilních telefonů je první v historii tohoto průmyslového odvětví, které se během několika let stalo nejsilnější produktovou kategorií v oblasti spotřební elektroniky. Dodávky poklesly o 8,4 procenta na 89,76 milionu prodaných kusů. Ve stejném období před rokem činil tento údaj 97,98 milionů. "V meziročním srovnání je to první pokles po letech fenomenálního vzrůstu," komentoval vývoj na trhu mobilů šéfanalytik společnosti Gartner Dataquest Ben Wood. Prodej poklesl také ve srovnání s prvním čtvrtletím tohoto roku, kdy se objem dodávek vyšplhal na 96,69 milionů kusů.
Na letošním celkovém propadu bilance telekomunikačních společností - výrobce nevyjímaje - má podle Wooda největší podíl zpomalení světové ekonomiky. To nutí zákazníky-uživatele k větší střídmosti při utrácení. K tomu se připojuje skutečnost, že operátoři ve snaze zvýšit výnosy na jednoho zákazníka omezují dotování prodávaných telefonů, což se týká zejména předplacených sad.
Gartner: Více telefonů než loni se letos neprodá
Gartner Dataquest v reakci na tyto údaje snížila svůj odhad celkového prodeje telefonů za rok 2001 z původních půl miliardy na 450 milionů kusů. V tom je ale již zahrnut předpokládaný prodej nekolika desítek milionů přístrojů, které leží ve skladech výrobců; výrobci telefonů tak dostanou ještě méně zakázek, než naznačuje údaj o 450 milionech. Gartner Dataquest je jediná významná analytická skupina na světě, která vydává nezávislé statistiky o tržních podílech jednotlivých výrobců.
Velcí výrobci telefonů předpokládají, že prodej mobilů letos zůstane přinejlepším na stejné úrovni jako v roce 2000. Přičítají to především skutečnosti, že na trhu scházejí nové aplikace, které by uživatele nutily pořizovat si stále nové telefony.
V loňském roce se prodalo 410 milionů mobilních telefonů, zatímco v roce 1999 to bylo "pouze" 280 milionů. Wood tvrdí, že novou nákupní horečku lze očekávat až ve chvíli, kdy budou všichni velcí výrobci běžně prodávat přístroje, které umožní bezproblémový přístup na internet. K tomu by - alespoň v Evropě - mělo přispět masové rozšíření přístrojů ovládajících technologii GPRS.
Nokia spoléhá na své GPRS
Stále suverénní světová jednička Nokia plánuje ve třetím čtvrtletí zahájení prodeje svého prvního telefonu s GPRS a očekává, že tento tah pomůže její prodejní bilanci výrazně posílit. S největším nárůstem počítá logicky v předvánočním nákupním šílenství, které každoročně zachvacuje celý západní svět. Právě z něho se tradičně rekrutuje nejvíce uživatelů firmy. Pokles tržního podílu finského giganta dále podle Wooda zapříčinilo vyostření konkurenčního boje a značné množství neprodaných telefonů firmy ve skladech prodejců.
Nokia ztratila půl procentního bodu svého tržního podílu, který poklesl z 35,3 na 34,8 procenta; přesto zůstává před svými konkurenty daleko vepředu.(Před rokem činil podíl Nokie na světovém trhu 27,5 procenta.)"V druhé polovině roku se Nokia zvedne," říká Wood. "Budou mít k dispozici nové terminály, což by se na prodeji mělo silně podepsat." Zástupci firmy se nechali slyšet, že se nehodlají vzdát vysokých tržeb ani za cenu jisté ztráty tržního podílu. Telefony Nokia tradičně patří ve srovnání s konkurenčními výrobky k dražším.
Opačný přístup zvolila americká Motorola. Ta snížila ceny svých výrobků několikrát a navíc již přišla s letošní dávkou nových telefonů. Firma, která byla až do roku 1998 světovou jedničkou, si tak polepšila na 14,8 z 13,2 procenta z konce března.
Vychází korejská hvězda?
Staronová světová trojka, švédský Ericsson, si v druhém čtvrtletí připsala 8,3 procenta celkového prodeje mobilů, což je razantní vzestup ze 6,8 procent z prvního čtvrtletí. Firma tak získala zpět pomyslnou třetí příčku na trhu, o kterou ji právě tehdy připravil německý Siemens. Švédské firmě navíc pomohla minulý týden oficiálně potvrzená fúze její mobilní divize s japonským výrobcem Sony. Takto vzniklá nová firma by podle analytiků měla představovat vážnou konkurenci nejen pro Motorolu a Siemens, ale také pro Nokii.
Tržní podíl dokázaly zvýšit i Siemens a korejský Samsung, který je za německým výrobcem v těsném závěsu. Bavorská firma ovládá 7,9 procenta světového trhu (před čtvrt rokem to bylo 6,9 procenta) a Samsung 6,9 procenta (6,3 procenta). "Samsung je jednou z vycházejících hvězd mobilního nebe," komentoval vzestup firmy Wood, podle něhož se Korejci již řadu měsíců vzdalují druhé garnituře výrobců. V jejím čele stojí japonská splečnost Matsushita, jejíž telefony Panasonic a NEC zaznamenaly pokles ze 4,7 na 4,6 procneta, respektive ze 3,4 na 3,2 procenta.