Telefonní automaty jsou ztrátové a zájem o ně klesá

  • 7
Z telefonních automatů se pomalu stávají SMS terminály. Zákazníci je využívají spíše ke psaní krátkých zpráv než k volání.

Přestože zájem lidí o telefonování z budek stále klesá a jejich provoz je výrazně ztrátový, Český Telecom s výrazným rušením nynějších zhruba 27.000 automatů nepočítá. Firma má ze zákona stanoveno, kolik automatů musí na určitý počet obyvatel provozovat, vysvětlil mluvčí Telecomu Vladan Crha. Loni telefonní provoz z budek klesl o třetinu na 92 milionů minut.

Za pokles provozu podle mluvčího může především prudký rozvoj mobilních sítí. Používání mobilních telefonů, kterých je v současnosti v tuzemsku 9,9 milionu, zapříčinilo i úbytek počtu telefonních linek a výnosů z hovorného Telecomu.

Namísto telefonování ale zákazníci Telecomu používají budky stále častěji pro posílání krátkých textových zpráv na mobilní telefony. Zatímco za sedm měsíců roku 2002, tedy od doby, kdy byla tato služba zavedena, lidé poslali z telefonních automatů 1,4 milionu SMS, za loňský rok už to bylo 2,8 milionu zpráv. I tak ale jde o počet SMS, který projde sítěmi mobilních operátorů během jednoho dne.

Ze služeb telefonních automatů má Telecom každoročně ztrátu v řádu stovek milionů korun. Jejich provoz je ale součástí takzvané univerzální služby, již musí firma ze zákona poskytovat. Firma v posledních třech letech snížila počet automatů o 3000. Většinou ale šlo o výměnu mincových nebo kartových automatů za kombinované, ve kterých je možná platba oběma způsoby.

S poklesem zájmu o telefonování z budek se potýká i společnost British Telecom ve Velké Británii. Firma nedávno oznámila, že ze svých nynějších 75.000 kabinek hodlá odstranit dalších 10.000, z čehož značnou část budou tvořit známé červené budky. Výdělky z používání veřejných telefonních přístrojů v zemi za poslední tři roky klesly o 40 procent a počet hovorů uskutečněných z kabinek se ve stejném období snížil o polovinu.

A co vy? používáte telefonní automaty aspoň ke psaní SMS?