Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Telefónica O2 demonstruje sílu a drží nás teď v hrsti, říká šéf TMT Czech

  11:02
Šedý virtuální operátor TMT Czech pomáhal Telefónice O2 s šířením levného volání pro firmy i mimo podniky. Teď podle šéfa TMT Jiřího Wohlmanna kazí jeho firmě byznys.

Jiří Wohlmann - TMT Czech | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

TMT Czech je po ČEZ druhý největší zákazník operátora Telefónica O2. Má ve své správě přes 45 tisíc SIM karet, z nichž velkou část se souhlasem operátora přeprodává. Po několika letech spolupráce však modrý operátor mění kurz, a to se TMT nelíbí. Hrozí soudy. Vůbec poprvé se tak rozhodl zástupce šedého operátora veřejně promluvit o tom, jak takový mobilní byznys funguje.

TO2 začala bojovat s šedými operátory, lidé mohou přijít o čísla

Jak jste vlastně jako šedý virtuální operátor, přestože podle telekomunikačního úřadu v Česku žádný není, vznikli?

S Telefónikou O2 spolupracujeme už dvanáct let, tehdy to byl ještě Eurotel. Začínali jsme jako regionální dealer a postupně jsme rostli a získávali stále větší zákazníky, o které jsme se starali. Někteří z nich začali nabízet své výhodné tarify například rodinným příslušníkům svých zaměstnanců s tím, že je zařadili mezi své firemní SIM karty. Časem se však začaly objevovat problémy například s neplatiči a firmy to přestaly administrativně zvládat. Podniky to extrémně zatěžovalo a místo toho, aby se soustředily na svůj byznys, tak se zabývaly přeúčtováváním služeb. My jsme tedy přišli tenkrát za Eurotelem s tím, že bychom mohli pro pár svých velkých zákazníků fungovat jako servisní partner. A s jeho souhlasem jsme tak začali několik firem servisovat na komisionářském principu. Dělali jsme za ně přeúčtování a převzali jsme i závazky za neplatiče.

Tím jste ale určitě nezískali těch 46 tisíc čísel, která máte teď...

Samozřejmě jsme pak rostli. Později za námi přišlo již O2 s dotazem, zda bychom mohli tyto přeúčtovací služby dělat i pro jejich další velké zákazníky. Zástupci O2 se nás jinými slovy ptali, zda na sebe můžeme navázat čísla rodinných příslušníků jejich klientů, zda se o ně můžeme starat, získávat v rámci firem nové klienty a starat se o jejich účtování. Další důvod, proč Telefónica chtěla spolupracovat s TMT, byl ten, že nechtěla, aby firmy pouštěly dál volání za ceny, za které je od ní nakoupily – aby nekazily ceny na trhu soukromých zákazníků. Podniky by tak telefonování musely nabízet mimo firmu dráž a generovaly by tak další zisk, který by musely danit. A to nebylo žádoucí.

Takže se rozjela spolupráce i na nových projektech...

Obchodní zástupci Telefóniky za námi chodili a poptávali zaměstnanecké výhodné programy například pro firmy, které chtěli přetáhnout konkurenci nebo u kterých se prodlužovala rámcová smlouva. Tam všude bylo potřeba nabídnout nějaké benefity. Ve finále to fungovalo tak, že nás Telefónica chytla za ruku, přivedla nás k zákazníkovi, kde řekla: Tohle je firma, která pro vás udělá zaměstnanecký program.

Přeprodej však zakazují všeobecné podmínky všech operátorů. Jak jste to vyřešili?

Vyžádali jsme si písemný souhlas, že máme výjimku. Ten nám udělili.

A tuto výjimku si necháváte potvrzovat zvlášť pro každou společnost, kterou obhospodařujete, nebo šlo o generální souhlas?

Ne, šlo o generální souhlas.

Fungujete tedy jako šedý operátor se souhlasem Telefóniky. Na jak dlouho toto povolení máte?

Po dobu platnosti aktuální rámcové smlouvy, kterou jsme podepsali v roce 2007 na dobu pěti let. Tedy do roku 2012.

Jiří Wohlmann

Jiří Wohlmann (41) Je předsedou představenstva TMT Czech a zároveň jedním ze zakladatelů a spoluvlastníků této českobudějovické firmy. V telekomunikační branži působí 12 let. Mezi jeho záliby patří sport, motocykly a závodní auta. Je ženatý a má dvě děti.

Měli jste na sebe navázaný i zaměstnanecký program společnosti Oriflame, Telefónica O2 vám však zhruba 1 500 SIM karet v březnu vzala a převedla je přímo pod sebe s tím, že porušujete smluvní podmínky. Smlouvu ale máte, tak kde byl problém?

Oriflame pod námi fungoval už rok a nikdy s tím nikdo neměl problém. Teď si ale Telefónica vzpomněla, že benefitní program pro tuto firmu nebyl z jejich strany schválený. řada podobných projekty totiž fungovala na gentlemanských dohodách. My jsme měli udělen univerzální souhlas s přeprodejem služeb, nicméně jednotlivé firmy se vždy schvalovaly zvlášť.

Takže jste Oriflame dělali bez souhlasu?

Ne, i Oriflame byl odsouhlasen.

Tak co se tedy stalo?

Z našeho pohledu byl Oriflame jen záminka – relativně malá skupina uživatelů, na které je možné bez problémů demonstrovat svou sílu. Změna přístupu Telefóniky totiž nastala už v červenci 2009, kdy přišlo do firmy nové vedení pro korporátní segment. Do té doby nás naopak operátor podporoval v agresivní akvizici nových zákazníků, protože to společnosti zlepšovalo růstové údaje ve firemním segmentu, které jsou velmi ostře sledovaným ukazatelem. V únoru 2009, nám dokonce vylepšili podmínky rámcové smlouvy proto, abychom mohli nabízet ještě atraktivnější ceny, přestože nemuseli. Na podzim 2009 však zástupci Telefóniky přišli s tím, že se z pohledu nových kontraktů cítí neuspokojeni a že chtějí v polovině doby trvání rámcové smlouvy změnit marži. Jinými slovy chtěli, abychom si my marži snížili a jim tak vzrostla.

Přistoupili jste na to?

Museli bychom jít s kvalitou služeb dolů. Náš byznysplán máme nastavený na pět let a od toho se odvíjí všechny provedené investice do systému a call center, odkupy pohledávek a podobně. Řekli jsme, že není v našich silách nabízet za horších podmínek stejnou kvalitu servisu. Největší problém ale vidíme v tom, že v polovině hry chtějí měnit pravidla. To prostě nepovažujeme za férové.

Tvrdíte, že hlavním důvodem změny postoje Telefóniky byla snaha o vyšší zisky. Není ale snaha uvázat si na sebe lidi šedých operátorů třeba jen strach z toho, že byste mohli klienty prodat konkurenci? Přeci jen 46 tisíc lidí, o které se staráte, je celkem zajímavý balík…

To, abychom zákazníky nemohli prodat, je ošetřené v naší rámcové smlouvě. Prvním opatřením je povinnost takzvaného minimálního plnění – tedy to, že i kdybychom neměli žádnou SIM kartu, musíme po pevně stanovenou dobu platit Telefónice měsíčně určitou sumu. Pak tomu zamezuje svázání přes dotaci – přes prodej telefonů – a třetí je dodatek rámcové smlouvy, že nám v jednom pololetí nesmí klesnout počet SIM karet o více než 10 procent. Náš cíl ale nikdy nebyl přejít k jinému operátorovi, my jsme chtěli a chceme s Telefónikou spolupracovat.

Jak vlastně nastavujete ceny pro rodinné příslušníky u jednotlivých zákazníků? Mluví do nich Telefónica?

U všech benefitních programů máme stejné ceny, ať jde o hasiče, banky, pojišťovny… kohokoliv. Není možné, aby třeba Komerční banka měla jiné ceny než lidé v benefitním programu České pojišťovny.

Říkal jste, že podle dohody můžete nabírat nové lidi jen uvnitř schválených firem. Jak probíhá takové získávání lidí?

Určitě nestojíme před bankou a nelovíme zákazníky. Ani nerozdáváme SIM karty na ulici. Zpravidla inzerujeme své služby v interních podnikových oběžnících nebo na vnitřních webových stránkách. Teď ale už nabírat nemůžeme, Telefónica nám zmrazila počet SIM karet.

Takže Oriflamem to neskončilo?

Agresivní postup Telefóniky pokračuje. Odsouhlasila sice klienty, jako například banky a pojišťovny, i v rámci současných jednání s právníky, nicméně zamrazením počtu SIM karet se nás snaží tlačit k tomu, abychom ustoupili v otázce marže a změnili tím celé obchodní podmínky. I nadále se však chceme s operátorem nějak dohodnout. Přestože jsme si na celý spor kolem Oriflamu najali právníky z White & Case, byli jsme ochotni na věci kolem této kauzy zapomenout, pokud to bude jediný podobný případ. To se nestalo, dohodu o narovnání jsme zatím neuzavřeli. Proto jsme podali podnět na Český telekomunikační úřad. Žalobu jsme prozatím nepodali.

Autor:
  • Nejčtenější

Spotem s Trojanem na horách operátor popudil Poláky. Nerozuměli nadsázce

21. dubna 2024  8:01

Po dvojici Vojtěch Kotek a Lukáš Pavlásek, k níž později přibyl Jakub Kohák, vsadil T-Mobile ve...

Je to už spíš foťák s mobilem a opravdu se povedl. Test Xiaomi 14 Ultra

21. dubna 2024

Prémiový smartphone Xiaomi 14 Ultra působí mezi současnou nabídkou mobilů jako unikát. Jaký jiný...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Toto zařízení mělo nahradit mobily. V recenzích se mu vysmáli

23. dubna 2024

Novinka s názvem Humane AI Pin se zdála být převratným zařízením. V mnoha ohledech měla nahradit...

Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nemohli dovolat

25. dubna 2024  10:03,  aktualizováno  10:15

Síť mobilního operátora Vodafone postihl ráno výpadek. Týkal se části zákazníků, kteří se nemohli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Operátoři zahušťují pokrytí Česka signálem 5G. Máte ho doma? Podívejte se

20. dubna 2024

Premium V červenci to budou již čtyři roky, co byla v Česku spuštěna první komerční 5G síť. Zatímco v...

Xiaomi už se nebude držet zpátky. Pro řadu T chystá další prémiové funkce

26. dubna 2024

Smartphony řady T od Xiaomi mají vždy parádní výbavu, ale zároveň i pár kompromisů, aby trochu...

Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nemohli dovolat

25. dubna 2024  10:03,  aktualizováno  10:15

Síť mobilního operátora Vodafone postihl ráno výpadek. Týkal se části zákazníků, kteří se nemohli...

Toto mohl být nevídaný smartphone. Myšlenku však nakonec poslali k vodě

25. dubna 2024

S takovým smartphonem bychom už nikdy nemuseli řešit, že se zpomaluje, nemá dostatek paměti či je...

Samsung má povedenou stylovku. Zkusí to s ní na trhu, kde se mu nedaří

24. dubna 2024

Samsung po velmi dlouhé době oprášil modelovou řadu Galaxy C a představil stylový smartphone se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...