„Tarifomaty“ lov zákazníka nevzdávají

„Tarifomaty“ lov zákazníka nevzdávají | foto: Profimedia.cz

Dej číslo a sežerou ti prst. „Tarifomaty“ lov zákazníka nevzdávají

  • 39
Nedávný redakční test tarifních kalkulaček odhalil i pár nešvarů. Některé „tarifomaty“ na náš zájem vůbec nereagovaly, jiné si daly pár dní k dobru. A jelikož jsme na nic hned nekývli, dočkali jsme se i opakovaných nabídek.

Posláním tarifních kalkulaček je přehledné srovnání aktuálních tarifů napříč mobilním trhem. Stačí vyplnit výši měsíční útraty, počet provolaných minut, zaslaných SMS a spotřebu dat. Tedy jen v některých případech. Není totiž výjimkou, kdy se k přehledu tarifů dostanete až po vyplnění telefonního čísla. V tu chvíli vás má provozovatel srovnávače v hrsti. Přestože jste se chtěli jen zorientovat v současné nabídce, aniž byste museli prohlížet internetové stránky jednotlivých operátorů.

Vyplněním telefonního čísla jsou podmíněny i informace o neveřejných nabídkách, tedy tarifech, které v žádném přehledu nenajdete. Je to však na zvážení, při našem redakčním testu jsme se totiž přesvědčili, že taková podmínka je zcela zbytečná. Stejnou nabídku totiž ve většině případů získáte i přímo na prodejnách operátorů, jen na ni musíte navést řeč (více zde). Výhoda? Své telefonní číslo nedáváte všanc dalšímu subjektu.

My se však k neveřejné nabídce „tarifomatů“ dostat potřebujeme, a tak naše telefonní číslo vyplňujeme. O pár minut později přijímáme první hovor s nabídkou neveřejných tarifů. Záhy se přesvědčujeme, že od podpultových nabídek od operátorů se téměř neliší, jindy jsou naopak o pár korun dražší při stejné skladě služeb než přímo od operátora.

Rovněž si všímáme zásadního rozdílu. Zatímco na prodejně vás nikdo netlačí k přechodu od konkurence a okamžitému podepsání smlouvy, na infolince jsme opakovaně přesvědčováni, že nabídka je jedinečná a brzy se může změnit. Otálet s vyplněním žádosti se tak prý nemusí vyplatit. Operátorka infolinky jakoby nevnímala sdělení, že určitě v tuto chvíli nic vyplňovat nebudeme.

Hovor končíme s tím, že se v případě zájmu ozveme sami. Avšak jen o pár dní později nám zvoní telefon. Jelikož stále očekáváme nabídky od dalších zprostředkovatelů, kteří nám dosud na poptávku nereagovali, hovor přijímáme s přesvědčením, že třeba získáme novou, zajímavější nabídku než dosud.

Oproti našemu očekávání jsme však kontaktováni stejnou společností jako prvně. A vysvětlení je nasnadě. Ačkoli se všechny tarifní kalkulačky jeví na první pohled jako samostatné služby, po nahlédnutí do obchodních podmínek některých z nich zjišťujeme navázanost na jiné, větší společnosti.

Nicméně pro nás nebylo vůbec překvapivé, že i ve druhém telefonátu po téměř týdnu od toho prvního jsme se dozvěděli stejné informace. Ono to tedy s tou jedinečnou a rychle se měnící nabídkou nebude tak horké, aby bylo nutné hned během prvního hovoru vyplňovat žádost.

Spíše jde tedy o snahu ulovit si vlastního „zákazníka“ a splnit nastavený plán. V tomto našem přesvědčení nás ujišťuje i hovor následujícího dne, kdy jsme kontaktováni jinou službou až několik dní po vyplnění formuláře.

Vysvětlujeme tedy, že zájem o tarif již není aktuální. Reakcí je žádost o sdělení, s kým a za jakých podmínek jsme uzavřeli smlouvu. Téměř obratem následuje další dotaz, zda je někdo v rodině, kdo uvažuje o změně tarifu. Že by bylo možné to hned vyřešit. Naše odmítavé odpovědi se nelibě podepisují na měnící se intonaci volajícího.

Nyní ještě krátce zpět k obchodním podmínkám „tarifomatů“. Pokud patříte mezi odpůrce nevyžádaných obchodních nabídek, buďte ostražití. V nejedněch podmínkách je totiž ukotven tradiční bod, kdy zájemce souhlasí s tím, že společnost (provozovatel dané tarifní kalkulačky) může jeho osobní údaje poskytnout třetí osobě, a to i za účelem obchodních nabídek.

Některé společnosti provozující tarifní srovnávače pak kromě nich poskytují i další poradenské služby. Získávají tak cenné kontakty.


Témata: SMS