Tablety budou v nadcházejícím období žádaným zbožím a prodeje půjdou strmě vzhůru. Předzvěstí jsou výsledky z uplynulého čtvrtletí, kdy prodejci od výrobců odebrali dohromady 26,8 mil. tabletů, což je meziroční nárůst 150 %. Vloni se celkový objem tabletů zastavil na 10,7 milionech.
Apple v uvažovaném čtvrtletí prodal 15,4 milionů iPadů, což stačí na 58% tržní podíl. Naplno se ale projevuje nástup levnější konkurence v podobě přístrojů s operačním systémem Google Android. Ačkoli tak Apple se svým iPadem stále vévodí segmentu, jeho náskok se s každým kvartálem tenčí ve prospěch androidu.
Pro srovnání: v druhém čtvrtletí 2010 iPad ovládal přes 94 % trhu, o rok později se pak tržní podíl snížil na 61,3 %. Ve třetím kvartálu minulého roku si pak Apple podle Strategy Analytics mírně polepšil na 67 %. Tehdy android z celkových čísel ukusoval 27 %, v závěru minulého roku se pak podíl zvýšil na rekordních 39 %.
Celkově výrobci androidových tabletů v Q4/11 prodali na 10,5 milionů zařízení, tedy téměř 2,5× víc než ve třetím čtvrtletí (4,5 mil.ks.).
Q4/10 | podíl | Q4/11 | podíl | |
iOS | 7,3 | 68,2 % | 15,4 | 57,6 % |
Google Android | 3,1 | 29,0 % | 10,5 | 39,1 % |
Windows | 0,0 | 0,0 % | 0,4 | 1,5 % |
ostatní | 0,3 | 2,8 % | 0,5 | 1,9 % |
Síla androidu: široké spektrum zařízení i nízké ceny
Tablety s androidem si získávají popularitu především díky agresivní cenové politice některých výrobců a také celkovou rozmanitostí nabídky. Zatímco Apple má "pouze" velmi dobrý iPad 2 s 10" displejem, zájemce o přístroj s androidem má výběr nesrovnatelně širší. Pomineme-li velikost obrazovky v rozmezí 7" a 10", jsou zde i koncepčně různá zařízení. Na mysli máme zejména tablety Asus s odnímatelnou nebo vysouvací klávesnicí. Jejich Transformer Prime, první čtyřjádro svého druhu nově s Androidem 4.0, je již v prodeji a zájem ze strany kupujících rozhodně není vlažný.
V USA je hitem Amazon Kindle Fire. Podle analytiků mohl výrobce v posledním čtvrtletí udat až 5,5 milionů tohoto cenově dostupného (199 USD) tabletu. Oficiální čísla zatím nejsou k dispozici. K dalším významným hráčům patří Samsung a Motorola, stranou nezůstane ani čínské duo ZTE a Huawei. První jmenovaný v Česku nabízí své tablety pod hlavičkou Vodafonu, Huawei nová zařízení předvedl na veletrhu spotřební elektroniky CES.
Kromě dvou klíčových platforem do celkových výsledků promluvila zařízení s Windows 7, kterých se ovšem prodalo asi jen 400 tisíc, což znamená podíl jen několik desetin procenta. Microsoft si ale hodně slibuje od chystaných "osmiček", které by se mohly v segmentu tabletů za nějaký čas stát vážnou konkurencí dvou aktuálně nejsilnějších platforem. Zatímco tento scénář je ještě hodně daleko, doba, kdy android na poli tabletů překoná iPad, může nastat brzy.