Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

T-Mobile - Rok úspěchů

T-Mobile prezentoval své finanční výsledky za rok 2002 - jsou velmi povzbudivé, vzrostly tržby, čistý zisk i počty zákazníků. T-Mobile je dvojkou na českém trhu a v některých ohledech má lepší výsledky než jeho hlavní konkurenti. Pro rok 2003 je hlavní strategií zpřístupnění datových služeb. Bude to znamenat také zlevnění GPRS?

Tisková konference T-Mobilu věnovaná finančním výsledkům za rok 2002 se nesla v optimistickém duchu. Však podtitul tiskovky zněl "2002, Rok úspěchů". Co vede T-Mobile k optimismu? Citujme první větu agenturní zprávy: "Jako jediný z velkých domácích operátorů zaznamenal T-Mobile v loňském roce dvojciferné zvýšení čistého zisku. Zatímco v roce 2001 dosáhl podle mezinárodních účetních standardů 2,5 miliardy Kč, v roce 2002 již činil 2,9 miliardy Kč, což představuje meziroční nárůst o celých 14 procent." Pokud by se srovnávaly obraty, skončil by RadioMobil druhý, protože Český Mobil dosáhl několikanásobného procentního růstu. Ukažme si čísla, která byla na tiskové konferenci prezentována.

 

 

 

 

 

Údaje v milionech Kč

2002

2001

změna (v mil. Kč)

 změna 

Tržby

21 568

21 107

461

2,2 %

   Tržby za služby

20 664

20 236

428

2,1 %

         Tržby za propojení

4 596

5 918

-1 322

-22,3 %

         Čisté tržby za služby

16 068

14 318

1 750

12 %

   Tržby za prodej zboží       

904

871

33

4 %

Hrubá marže

14 414

11 350

3 064

27 %

EBITDA (zisk před zdaněním a odpisy)  

9 498

7 623

1 875

25 %

EBITDA marže

44 %

36,1 %

 

 

Čistý zisk

2 899

2 537

362

14 %

T-Mobile tedy zaznamenal jak zvýšení celkových tržeb (meziročně o 2,2 %), tak zvýšení čistého zisku (meziročně o 14 %). Eurotelu  sice tržby poklesly o 7 % a čistý zisk se zvýšil jen o 3 %, v absolutních číslech ovšem jde o srovnatelné růsty obou společností. Na snížení celkových tržeb se u všech operátorů podepsalo dramatické snížení propojovacích poplatků (z 6,50 Kč na 3,66 Kč za minutu) a také klesající zájem o nové mobily; to se odráží v tržbách za zboží. Zde zaznamenal Eurotel větší propad (-45 %).

Ronald Mahler, generální ředitel společnosti, uvedl: "Přestože příjmy z propojovacích poplatků meziročně klesly o 22,3 procenta, celkové tržby ze služeb vzrostly o 2,1 procenta zejména díky 12procentnímu nárůstu čistých tržeb ze služeb." Znamená to, že buď vzrostl počet zákazníků T-Mobilu, nebo jeho stávající zákazníci více telefonují. Jak to tedy je s počty zákazníků?

Na konci roku 2001 měl T-Mobile 2 850 345 zákazníků, na konci roku 2002 počet stoupl na 3 509 593 zákazníky; to je nárůst o 23 %. Tito zákazníci provolali o 25 % více minut (3 084 mil. oproti 2 466 mil.) a poslali o 44 % více textovek (2 345 mil. oproti 1 632 mil.). Zde je asi třeba hledat důvody úspěchu T-Mobilu: nárůst počtu zákazníků nebyl tak dramatický (Eurotelu vzrostl počet zákazníků o 20,2 %), zákazníci T-Mobilu ale více využívali služeb společnosti. Jistě vás zajímá, kolik textovek bylo posláno z volné webové brány… Přesné číslo neznáme, ale víme, že tyto textové zprávy nebyly do výše uvedeného celkového poštu započítány. Měsíčně se jednalo o řádově desítky miliónů.

Ukazatele počtu zákazníků (v tisících):

Síť

Konec 2001

Podíl (%)

Konec 2002

Podíl (%)

Noví za 2002

Podíl (%)

Noví za 4Q/02

Podíl (%)

Eurotel

3 238

47 %

3 891

45 %

653

40 %

213

37 %

Oskar

858

12 %

1 180

14 %

322

20 %

134

23 %

T-Mobile

2 850

41 %

3 510

41 %

660

40 %

227

40 %

Bylo by velmi zajímavé porovnat ARPU (průměrný zisk na jednoho zákazníka) jednotlivých operátorů, ale právě toto číslo T-Mobile nezveřejnil. Podle Deutsche Telekomu činí ARPU RadioMobilu 16 euro, což je méně než u ostatních dvou českých konkurentů. Odvolával se na nejednotnost termínu "aktivní SIM karta" a na operace s počtem aktivních zákazníků, které nedávno při výpočtu ARPU provedl Český Mobil. A pak také český T-Mobile "drží basu" s nadřízeným T-Mobile International na mezinárodní úrovni – ten ARPU také ještě nezveřejnil.

Podíl na trhu firemních zákazníků (zdroj: t-Audit, AISA)

Síť

Únor 2002

Konec 2002

změna

Eurotel

65,2 %

61,8 %

- 3,4 %

T-Mobile

37,2 %

40,1 %

+ 2,9 %

Oskar

14,2 %

15,4 %

+ 1,2 %

Data v této tabulce odrážejí skutečnost, že někteří zákazníci využívají služeb více operátorů.

Co se týče struktury zákaznické základny, chlubí se T-Mobile nejvyšším nárůstem v segmentu středních firem (20 až 199 zaměstnanců). V oblasti velkých firem se T-Mobile pochlubil faktem, že v TOP 10 českých společností je jich 5 zákazníky T-Mobilu (např. Škoda Auto, Unipetrol). Podíl paušálních zákazníků na celkovém počtu zákazníků vzrostl o 3,42 % - z kolika na kolik nevíme, tyto údaje byly označeny za "citlivé".

Procentuální nárůst EBIDTA marže ukazuje na zvýšení efektivnosti fungování společnosti, růst EBIDTA marže zaznamenal i Eurotel (48 oproti 44 %).

Dalším tématem tiskovky bylo zhodnocení rebrandingu, tedy zavedení nové značky T-Mobile. I zde byl Ronald Mahler plný optimismu. Tzv. spontánní znalost značky dosáhla 82 %. Dostatek prostoru bylo věnováno i výhodám, které příslušnost k mezinárodnímu T-Mobilu přinese české odnoži (společná vývojová centra, společné produkty, stejné cenové strategie). Ostatně od 1. května bude i Radiomobil, a.s. vystupovat jako T-Mobile Česká republika.

Český T-Mobile v roce 2002 investoval 5,6 miliardy korun a společnost předpokládá pokles investic (do GSM už není třeba investovat, do UMTS se bude investovat až v roce 2004; u nás využijí zkušeností ze zavádění sítí 3. generace v Německu). Otázkou zůstává, zda příslušnost k nadnárodní korporaci nepřinese T-Mobilu také problémy, zda se český T-Mobile nebude muset podílet na krytí ztrát nadřízených společností (Deutsche Telekom, kterému český T-Mobile patří, ohlásil rekordní ztrátu ve výši 24,6 mld. €…).

Data, data, data

T-Mobile se pochlubil i růstem na poli datových služeb, ale svá tvrzení podpořil pouze procenty, nikoliv čísly. Počet SIM karet s aktivními MMS službami vzrostl mezi listopadem a prosincem o 92 % (což je v období Vánoc opravdu logické, lidé si darovali nové mobily). Počet MMS zpráv vzrostl o 71 %, počty neznáme. Využití WAPu vzrostlo o 24 %, toto číslo se pravděpodobně týká počtu připojení.

Za 12 měsíců bude muset být T-Mobile přesnější, neboť rok 2003 se bude nést ve znamení nehlasových služeb. O nové strategii jsme vás již informovali – 1. dubna startuje mezinárodní kampaň na podporu datových služeb, která se bude týkat multimediálních zpráv, wapu a stahování Java her (dnes T-Mobile International představí novou podobu wapových t-zones), GPRS aplikací pro firemní zákazníky. T-Mobile představí nové telefony s jednoduchým přístupem na wapové t-zones.

Vše má prostě směřovat k tomu, aby užívání datových služeb bylo pro zákazníky co nejjednodušší. A "přítulnější" by měly být také datové tarify. V Německu byl ohlášen pokles cen u některých tarifů až o 70 %. Mobil.cz položil panu generálnímu řediteli dotaz, zde se obdobné razantní snížení cen očekává i v ČR. Ronald Mahler odpověděl vyhýbavě, detaily se veřejnost dozví v průběhu kampaně během 2. čtvrtletí 2003. Počátkem dubna očekávejme důležitou tiskovou konferenci. Doufejme, že se nebude jednat o restrukturalizaci cen a že GPRS bude skutečně výhodnější…

Chlubil?

T-Mobile by mohl připomínat chlubivého krocana, který svou všudypřítomnou růžovou barvou na volátku a na olbřímým T dokázal v poslední době hodně lidí naštvat, nicméně čísla hovoří v jeho prospěch. Generální ředitel předpovídal růst společnosti i pro dalších dvanáct měsíců. Bude mít pravdu?

  • Nejčtenější

V květnu se zřejmě vrátí ikonická Nokia 3210, kdysi to byl přelomový model

24. března 2024  8:01

Současný vlastník značky Nokia na poli mobilních telefonů, firma HMD (Human Mobile Devices –...

Banka spustila mobilní datové balíčky. Funguje to i zákazníkům z Česka

26. března 2024  12:06

Virtuální banka Revolut spouští virtuálního celosvětového operátora. Zákazníci si mohou kupovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z bídného začátku roku se radují. Vypadá to na velký návrat

21. března 2024  7:02

Zřejmě to vypadá na velký návrat. Huawei začíná drtit své domácí konkurenty, přitom jeho produkty...

Trvalo to. Nový nejlepší fotomobil světa konečně koupíte i v Česku

26. března 2024  7:02

Konečně nastává situace, že nejlepší fotomobil v žebříčku DxO Mark je dostupný i na našem trhu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pochlubili se, že se pochlubí. Značky ze sebe dělají slibotechny

25. března 2024  7:02

Jedním z trochu nečekaných trendů veletrhu MWC v Barceloně se stala oznámení o tom, že firmy nějaké...

Toho telefonu je pouze pro Čínu škoda. Udělal by parádu i u nás

28. března 2024  12:06

Xiaomi má nový trhák. Model Civi 4 Pro trhá předprodejní rekordy, ale jen na domácím čínském trhu....

U foťáků se blýská na lepší časy, naznačuje výsledek testu nového xiaomi

28. března 2024  7:02

Čínská značka Xiaomi trochu na poli fotomobilů v uplynulých letech tápala. Ukazuje to mimo jiné...

Kartónek Steva Jobse se vydražil za neuvěřitelnou sumu

28. března 2024

Vizitku slavného ředitele společnosti Apple si někdo pořídil za pořádný balík peněz. Přidanou...

Smartphonům od Googlu raketově rostou prodeje tam, kde kraluje Apple

27. března 2024  7:02

Prodeje smartphonů Pixel od Googlu se mohou pochlubit neskutečným nárůstem prodejů. Tedy prozatím...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...