Dívka s mobilem

Dívka s mobilem | foto: Profimedia.cz

T-Mobile porušoval při reklamacích zákon

  • 38
Nejvyšší správní soud potvrdil nezákonné praktiky operátora, když zamítl jeho stížnost proti rozhodnutí České obchodní inspekce ve Zlíně.

Inspekce v roce 2004 vyměřila T-Mobile pokutu ve výši deseti tisíc korun. Firma porušovala zákon hned v několika bodech reklamačního řádu.

Spotřebitelé měli například hradit náklady na reklamační řízení v případech, kdy se nenašla žádná vada. "Reklamační řád žalobce omezuje odpovědnost žalobce za vady prodávané věci. Takové ustanovení je protizákonné," uvedla předsedkyně senátu Nejvyššího správního soudu Marie Součková.

Podle Martiny Kemrové z tiskového oddělení T-Mobile firma u hrazení nákladů trvá na svém. V případě, kdy se žádná vada nenajde, nejde podle firmy o záruční vadu. "Neoprávněná reklamace tak není reklamací ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele a spotřebitel by měl nést náklady, které byl prodávající nucen vynaložit za účelem zjištění, že v daném případě nešlo o záruční vadu, respektive že se žádná vada nenašla," uvedla.

Podle soudu T-Mobile také klamal spotřebitele o nákupních podmínkách u Twist sady. Prodejce tvrdil, že lze reklamovat jen jednotlivé komponenty samostatně, a nikoliv Twist sadu jako celek.

"K porušení zákona o ochraně spotřebitele došlo tím, že spotřebitel byl informován dvojím a rozdílným způsobem, kdy jiné informace byly poskytovány v nabídkových materiálech a jiné v reklamačním řádu," popsala mluvčí Nejvyššího správního soudu Sylva Dostálová.

Problematické bylo i ustanovení reklamačního řádu ohledně záruční doby po výměně nefunkčního výrobku za nový. T-Mobile sliboval zákazníkům roční záruku, nicméně občanský zákoník stanovuje dvojnásobnou lhůtu.