T-Mobile měl opět vážné problémy s T-zones

  • 61
Od pátečního odpoledne do nedělního rána nefungoval e-mail v T-Zones, uživatelé tak museli oželet přeposílání e-mailů na SMS, přístup do e-mailové schránky u T-Mobile a stahování hlasových zpráv do počítače. Webová brána v T-Zones pro placené odesílání SMS po internetu fungovala a také klasická hlasová schránka neměla poblémy. Známe příčinu a přinášíme bližší informace.

V pátek 23. ledna krátce po poledni zjistili uživatelé služby T-Zones, že nefunguje zasílání SMS e-mailem na telefony v síti T-Mobile. Zprávy odeslané na adresy ve tvaru uživatel@t-mail.cz nebo uživatel@click.cz nebyly doručovány, nedařil se ani přístup do e-mailových schránek na T-Zones prostřednictvím webu, WAPu ani prostřednictvím poštovního klientu na PC nebo PDA využívajícícho protokoly POP3 a SMTP. Podle vyjádření mluvčího T-Mobile Jiřího Hájka došlo k výpadku hardware, čímž byla narušena integrita databáze.

Dobrou zprávou pro uživatele je, že údajně nedošlo ke ztrátě žádných dat. Mluvčí Hájek výslovně uvedl, že data uložená ve schránkách byla úspěšně obnovena ze zálohy a e-maily směřující do T-Zones jednoduše počkaly ve frontě na serveru odesilatele.

T-Zones sužovaly technické problémy již od jejich spuštění v roce 2000 ještě pod názvem Click. K většímu výpadku došlo v únoru 2003, kdy T-Zones nezládly nápor zájemců o odeslání SMS a k T-Zones se pak nemohli přihlásit ani uživatelé jejich e-mailových schránek. Problém postihl T-Zones také na konci července 2003, když instalace nového designu T-Zones a služby Media Album způsobila další sérii výpadků. T-Mobile tehdy upgradoval databázi a zvýšil tak její výkon a kapacitu, přestalo však tehdy fungovat filtrování příchozích zpráv. Podobné incidenty postihly také řadu českých poskytovatelů e-mailových služeb, často došlo i k nevratné ztrátě dat bez možnosti obnovení ze zálohy.

Výpadkem mobilního e-mailu na T-Zones byli někteří uživatelé postiženi velmi citelně. T-Mobile je totiž zatím jediný český mobilní operátor, který nabízí službu označovanou jako unified messaging, tedy odesílání a příjem různých druhů zpráv typu SMS nebo hlasový vzkaz prostřednictvím jediné schránky.

V pondělí 26. ledna má vedení T-Mobile jednat o případném odškodnění těch uživatelů, kteří za e-mailovou schránku u T-Zones platí. Na dotazy, jak hodlá T-Mobile zabránit opakování dvou podobných incidentů, nedokázal mluvčí T-Mobile Jiří Hájek odpovědět. Také jeden z dodavatelů řešení pro T-Zones se rozhodl celou záležitost nekomentovat.