Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když budete řešit operátorské trable, tak vám odpoví umělá inteligence

  0:18
Zákazníkům T-Mobilu volajícím na infolinku pomáhá operátorské problémy řešit nově virtuální asistentka. U operátora „pracuje“ sice již od září, stále se ovšem učí. Prozatím tak obsluhuje omezený počet hovorů, zvládne už ovšem poradit třeba s vyúčtováním. Má navíc velkou výhodou: je dostupná nepřetržitě.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

„Dobrý den, jsem Týna, nejsem sice z masa a kostí, ale i tak Vám zkusím pomoct s vyúčtováním,“ uslyší nově zákazníci T-Mobilu volající na infolinku operátora. Jeho virtuální asistentku prozradí jen kraťounká, byť patrná zaváhání ve chvíli, když volajícímu sděluje předpokládané důvody, proč ji kontaktuje. „Podle záznamů, co tu mám, mi asi voláte kvůli ... částce na vyúčtování ... nebo ... neproběhlému inkasu,“ promlouvá třeba dál k volajícímu. Nebo se dotáže, zda se má podívat, jsou-li vyúčtování zákazníka zaplacena a kolik mu zbývá případně doplatit.

Týna byla do týmu podpory na infolince „přijata“ již v září, stále se ovšem učí. V současnosti podle Kateřiny Mikeskové z tiskového oddělení T-Mobilu odpovídá pouze na ty hovory, u kterých operátor identifikuje potíže volajícího s vyúčtováním, inkasem nebo podobným fakturačním důvodem. „Zatím to jsou jednotky procent z celkového objemu hovorů (2,5 %),“ upřesnila Mikesková.

Podle operátora tato umělá inteligence dokáže poradit s vyúčtováním stejně informovaně jako běžný telefonní operátor. Oproti němu má navíc výhodu: nejenže je stále dobře naladěna, ale zákazníci se jí dovolají v kteroukoli dobu, je totiž k dispozici nepřetržitě a bez čekání.

Jednodušší požadavky zvládá řešit i mimo pracovní dobu či v nočních hodinách, nonstop infolinku totiž operátor zrušil už před více než dvěma a půl rokem. Od 3. dubna 2017 je k dispozici jen od pondělí do pátku od 8 do 21 hodin, o víkendech a svátcích od 8 do 17 hodin. Nepřetržitě lze řešit pouze urgentní záležitosti jako například blokování/odblokování SIM (více viz S T-Mobilem už v noci nic nevyřešíte, výrazně omezí provoz infolinky).

Týna zvládá na dotazy reagovat podobně jako běžný pracovník infolinky. „Interaktivně reaguje, ptá se, umí vysvětlit jednotlivé účtované položky, poskytne informaci o splatnosti vyúčtování nebo třeba ověří, zda je vyúčtování uhrazeno. Na přání zašle detailní informace o vyúčtování nebo dokáže deaktivovat produkty v portfoliu služeb, které zákazník nechce dál využívat,“ informuje operátor, s čím dokáže Týna v současnosti jeho zákazníkům pomoci.

Stále se ovšem učí řešit širší spektrum požadavků, podle T-Mobilu tak brzy zvládne poradit třeba i s nastavením internetu či zařízení. Díky tomu bude moci obsluhovat stále více zákazníků. Podle Mikeskové by v budoucnu mohla pokrýt všechna zákaznická volání a časem nahradit hlasový automat. V současnosti při komplikovanějších dotazech nabídne volajícímu kontakt s telefonním operátorem, spojí jej s ním i na jeho výslovné přání.

Týna podle operátora skutečně slyší a rozumí tomu, co jí volající říká. Tím se liší od obvyklého hlasového automatu, který jen zákazníka provází nabídkou infolinky. „Přívětivě vám poradí a poskytne požadované informace. Odpověď nebo řešení, které právě potřebujete, dostanete v průměru čtyřikrát rychleji než při čekání na spojení s živým asistentem,“ doplnil manažer zákaznického centra komerční divize T-Mobilu ČR Jiří Smetana.

Nasazení virtuální asistentky je reakcí na změny související s digitální dobou a novými technologiemi. Podle operátora jde o moderní nástroj obsluhy zákazníka, který odpovídá jejich rostoucímu počtu a rozšiřujícím se službám. V současnosti je Týna nasazena v pilotním provozu. Neobsluhuje tedy všechny hovory na infolince T-Mobilu, nicméně operátor předpokládá její plné využití v horizontu jednoho roku.

Závan minulosti

Zní vám spojení Týny a T-Mobilu povědomě? Nepletete se. Stejnojmennou virtuální asistentku zařadil operátor do testovacího provozu již před více než jedenácti roky. Tehdy měla Týna vyřešit nevyhovující hlasový automat, operátoři tuto alternativu nasadili v souvislosti s přibývajícími zákazníky, kdy už živí operátoři nebyli schopni odbavovat stále početnější množství volajících.

Virtuální asistentka Týna měla komunikaci se zákazníkem dodat lidský rozměr. Před jedenácti lety byla nasazena jako alternativa k nutnosti mačkání kombinace tlačítek. Bylo ovšem nutné na ni mluvit jednodušeji (více viz U T-Mobile s vámi bude mluvit virtuální Týna. Poslechněte si ji). 

Umělou inteligenci ke komunikaci se zákazníky využívá i Vodafone. Namísto hlasové asistentky již v srpnu 2018 nasadil chatbota jménem TOBi. Zákazníkům operátora pomáhá nonstop, a to třeba ve chvílích, kdy zapomenou PIN a PUK ke své SIM. Od letoška ovšem zvládá i poradit s vyúčtováním služeb. Zákazníkům jej pomůže najít, zvládne vysvětlit vybrané položky či jim poradí, kdy a kam mají částku uhradit. Vodafone plánuje další rozšíření schopností svého virtuálního asistenta.

Autor:
  • Nejčtenější

Neomezená data dává O2 ještě levněji než dříve. S odměnou jsou za hubičku

15. dubna 2024  7:02

Základní datově neomezený tarif za cenu nižší, než standardně stojí tarif s 12 GB dat? U O2 na...

Doma si natáhnete neviditelné kabely k internetu. Huawei ukázal inovace

17. dubna 2024

Huawei na každoroční roadshow ukázal v Praze své inovace pro letošní rok. Vedle průmyslových...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K mobilu teď dostanete televizi zdarma a levnější jsou také iPhony

16. dubna 2024,  aktualizováno  10:12

Výrobci mobilních telefonů se už zase začínají předhánět ve výhodných nabídkách. Přímé slevy jsou...

Čínský smartphonový standard dorazil do Česka. Není co vytknout, ani cenu

17. dubna 2024  7:02

Motorola představila hned tři modely z top řady Edge. První se začne prodávat model Edge 50 Pro,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pošlete sportovní fotku a vyhrajte smartphone nebo dres Patrika Schicka

8. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 13:04

Zachyťte na fotografii sportovní moment a vyhrajte úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou...

Mobily začínají vadit. Obec u Paříže je zakázala, v Nizozemsku nesmějí do škol

19. dubna 2024

Premium Ačkoliv žijeme v době, kdy mnoho lidí téměř nedá mobil z ruky, někde už úřadům a dalším institucím...

I velké značky mají laciné smartphony. Ale počítejte s kompromisy

19. dubna 2024

Výrobci telefonů mají zpravidla řešení i pro ty zákazníky, kteří potřebují co možná nejlevnější...

Pošlete sportovní fotku a vyhrajte smartphone nebo dres Patrika Schicka

8. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 13:04

Zachyťte na fotografii sportovní moment a vyhrajte úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou...

Tento podnik budou milovníci vína zbožňovat. Musí se ovšem vzdát mobilu

18. dubna 2024  12:33

Se zajímavým způsobem, jak strávníky přimět ke vzájemné komunikaci, přišel majitel restaurace v...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...