Tablety jsou dnes dostupná samozřejmost. Ale zároveň nepříliš atraktivní sortiment, takže plno dřívějších producentů z něj dávno vycouvalo. To před deseti lety, kdy moderní tablety definoval první iPad od Applu, byl zájem o novinku mnohem větší. Jenže časem plno zákazníků zjistilo, že se jim doma na tablet jen práší, plnohodnotně notebook nenahradí (nepočítaje některé speciální modely a hybridy), případně, že jim tři čtyři roky starý model vlastně stále stačí.
To celé znamenalo po prvotním boomu výrazné ochlazení trhu s tablety. Až do loňského roku. Lidé kvůli pandemii koronaviru trávili (a stále tráví) hodně času doma. A obvykle celá rodina, takže vzrostla potřeba zařízení s připojením k internetu. Ať už na brouzdání, nebo sledování videí či jiné aktivity.
A tablety jsou pro tento účel vhodné, protože jsou levné. Tedy ne všechny, ale velká část z nich ano. Výzkumná agentura Strategy Analytics tento trend potvrzuje a uvádí, že takový růst prodejů segment tabletů nezaznamenal posledních sedm let. Což v podstatě koresponduje s koncem počáteční tabletové horečky.
Celý trh si meziročně polepšil o 18 procent, v posledním loňském čtvrtletí to bylo ještě lepší, meziroční růst byl 28 procent. Těžila z toho většina největších hráčů na trhu s výjimkou Huaweie. Což je důsledek amerického embarga.
Jedničkou na trhu je Apple. Přestože iPady podobně jako iPhony patří ve své kategorii k relativně drahému zboží, tak Apple za rok 2020 získal přes 30 procent trhu. Meziročně Apple zvýšil prodeje iPadů o 30 procent a prodal 57,6 milionu přístrojů.
Veselo je také u Samsungu, který si podle Strategy Analytics meziročně polepšil dokonce o 43 procent. Na trhu drží podíl 16,6 procenta a prodal v roce 2020 31,2 milionu tabletů. Trojkou na trhu je Amazon, který si meziročně polepšil o 12 procent a prodal 17,1 milionu tabletů. Jenže konkurentům se dařilo lépe, a tak Amazonu klesl tržní podíl na devět procent.
Pátou pozici drží Lenovo, které zaznamenalo meziroční růst o výrazných 66 procent. Tradiční tabletová značka prodala 14 milionů tabletů a především poslední loňské čtvrtletí se firmě v tomto segmentu hodně dařilo. To čtvrtý Huawei jako jediný z první pětky zaznamenal meziročně propad o sedm procent, když loni prodal 16,4 milionu přístrojů.
Strategy Analytics uvádí i podíl operačních systémů na trhu. Jasně vede Android s podílem 57,4 procenta. Druhým nejčastějším systémem v nových tabletech je iOS s podílem přes 30 procent. Přes 11 procent drží Windows a poslední Chrome má jen zanedbatelných půl procenta.
15. září 2020 |