Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stojí T-Mobile za antibojkotem svých služeb?

Doplněno Bojkot bude. Tak rozhodli zákazníci operátora T-Mobile a ten se jim to snaží na poslední chvíli rozmluvit. Nečiní to však přímo pod svou hlavičkou, ale pod jménem soukromé osoby. Pozadí iniciativy Antibojkot je zajímavější než její vlastní obsah.

T-Mobilu se vstup do nového roku příliš nepovedl. Omezení některých služeb a zdražení jiných se vcelku logicky na veřejnosti s kladným ohlasem nesetkalo. A světlo světa spatřil bojkot služeb T-Mobile, který živelně vyhlásili jeho zákazníci na příští týden. Potud nic nového, o změně nabízených služeb T-Mobilu i o samotném bojkotu jste si mohli přečíst nejenom na stránkách našeho serveru. Nemá cenu polemizovat o samotných změnách v nabídce služeb T-Mobilu a jejich cenách, i o tom jsme psali mnohokrát v minulých dnech a týdnech. Dnes se podrobněji podíváme na jinou aktivitu související s výše uvedeným - ta se objevila tento týden. Jedná se o akci Antibojkot, kterou veřejně propaguje soukromá osoba se jménem Šárka Trávnická. Její mail jistě dostala valná část internetových médií, které se alespoň částečně věnují mobilním komunikacím. Někde informace o Antibojkotu zveřejnili, jinde nikoliv, ale zmínka o této aktivitě proběhla asi každou diskusí na téma T-Mobile a změna služeb a cen.

Pokud jste stránku Antibojkotu navštívili, mohli jste si přečíst pět argumentů autorky proti chystanému bojkotu služeb T-Mobile 28. ledna letošního roku. Autorka se na své stránce chlubí i články o své aktivitě na renomovaných serverech, nechybí tam výpis kladných reakcí na její názory a ani výběr toho „nejlepšího“, co autorce na dané téma do pošty přišlo. Pokud pak s názory slečny či paní Trávnické souhlasíte, můžete se stát signatářem jejího Antibojkotu. Do včerejšího večera tak učinilo 73 lidí, což vskutku není závratné číslo. Není se ani čemu divit, myšlenkové teze antibojkotu jsou sice sepsány velmi kultivovanou formou, ale až příliš zavání servilitou k „postiženému“ operátorovi.

Je jasné, že mnoha uživatelům služeb T-Mobile je změna nabízených služeb a jejich cen ukradená stejně jako samotný bojkot. Lze i pochopit, že někomu se myšlenka chystaného bojkotu příčí natolik, že svůj názor sdělí veřejně. Nejinak tomu je i v mnoha diskusích na našem serveru na toto téma. Ovšem něčí snaha bojovat proti bojkotu natolik, aby si dal práci se speciální webovou stránkou, rozesílal informace o ní do jiných médií, odpovídal na dotazy na tomto serveru a ještě se pouštěl do diskusí na jiných serverech, již překvapuje. V dnešní době, kdy platí "okřídlené", že čas jsou peníze, je taková dobročinná aktivita poněkud zarážející. Autor(ka) webu svou snahou nemůže nic získat, pokud bychom jí tedy věřili, že nemá s žádnou telekomunikační firmou nic společného, jak na svém webu tvrdí.

Autorka možná nelže, že osobně nemá se žádným operátorem nic společného, podle našich informací však nejde o její aktivitu a je pouze jakýmsi bílým koněm. Zázraky se nedějí, a tak, než aby se čekalo na příchod uvědomělého zákazníka, který by sám od sebe hlásal světu názory blízké postiženému operátorovi, raději se takový zákazník vytvoří na zakázku. Celý web a i akce Antibojkot totiž závání snahou T-Mobilu zachránit, co ještě zachránit lze. Podle několika na sobě nezávislých zdrojů blízkých T-Mobile a dalším zainteresovaným stranám je celá akce dílem externí agentury spolupracující s operátorem T-Mobile. S posvěcením samotného operátora? "Ano, ale smlouvu jen tak nenajdete," řekl informovaný zdroj. Pro pořádek dodejme, že jsme se samozřejmě na celou kauzu zeptali i na tiskovém oddělení operátora T-Mobile, kde jakoukoliv spojitost s aktivitou Antibojkot popřeli. "Jsou to spekulace," prohlásil tiskový mluvčí Hájek.

Nejsme specialisté na marketing a public relations, nedovolíme si tedy detailně hodnotit kvalitu této iniciativy, ale čistě z laického hlediska se nám příliš povedená nezdá. Nejedná se ani o nic nového pod sluncem, v zahraničí se podobně „anonymně“ prezentují velké společnosti vcelku často, ne vždy se to prozradí, ale většinou se jedná o skrytou podporu reklamních kampaní. Příkladem může být například loňská kampaň Microsoftu, v níž výrobce prezentoval „opravdové“ nadšené uživatele svého operačního systému, ačkoliv se jednalo jen o herce z veřejně dostupné databanky fotografií.  

A co z celé kauzy Bojkot-Antibojkot plyne? Minimálně je to voda na mlýn těm, kteří T-Mobile chtějí příští týden bojkotovat. Bojkot sice nic převratného nepřinese, operátor žádnou tragickou ztrátu neutrpí, zhrzení zákazníci si však mohou myslet, že udělali pro „svou“ věc vše, co bylo v jejich silách. Těžko předpokládat, že po bojkotu nebo snad ještě těsně před ním T-Mobile ustoupí a změní některá svá předchozí rozhodnutí. Teoreticky to sice možné je, jednou už krok zpátky udělal (nabídnul určité množství SMS z webových stránek měsíčně zdarma), ale vše zpátky už stejně vzít nemůže. Ona vlastně ani akce Antibojkot asi neměla samotnému bojkotu zabránit - v to snad nedoufali ani její autoři -, ale snaha narychlo vylepšit obrázek společnosti je zřejmá. Teoreticky se ještě můžeme domnívat, že operátor si chtěl otestovat, jestli je nálada veřejnosti opravdu tak zlá a jestli se "mnoho povyku pro nic" neodehrává jen ve specializovaných médiích.

Není žádným tajemstvím, že prezentace změn nabídky služeb a jejich cen se T-Mobilu moc nepovedla. Asi ani samotný operátor nečekal tak silný negativní ohlas a lze se domnívat, že strategii představení změn veřejnosti poněkud podcenil. To, že jednoho dne zavřou SMS brány i konkurenti T-Mobilu, je téměř jisté. Teď se ale mohou smát, že nejhořčí "smetanu" zákaznické nevole slíznul právě T-Mobile. Za půl roku, za rok to budou mít se zavíráním webové SMS brány podstatně lehčí a i podražení samotných textovek již veřejnost tak nepřekvapí a nepobouří. Konkurenti T-Mobilu budou poučeni, jak by se to asi nemělo dělat, takže můžeme předpokládat, že jejich změny služeb proběhnou nepoměrně klidněji a v delším časovém horizontu.

Abychom T-Mobilu nekřivdili, po bitvě je každý generál - zpětně lze téměř vždy najít lepší řešení, než bylo to původně zvolené. Dnes už asi u T-Mobilu vědí, že zdražovat či omezovat nabízené služby se musí opatrně, hlavně když se jedná o něco, co dříve svým zákazníkům nabízel zadarmo nebo velmi výhodně. Minimálně je nutné všechny změny dobře sdělit veřejnosti, přesvědčit zákazníky o všech podstatných argumentech a nemlžit v oparu nicneříkajících prohlášení. T-Mobile měl problémy již před Vánoci, kdy jej veřejnost donutila změnit ceny za SMS zprávy ve velké předvánoční soutěži (jejich původní cenu, která byla vyšší oproti běžné ceně za textovky, zveřejňoval jen na webových stránkách). Pokud za akcí Antibojkot stojí T-Mobile, image společnosti to jen těžko vylepší.

DOPLNĚNO: Omlouváme se - v první verzi článku jsme informovali, že Šárka Trávnická, autorka stránek Antibojkot (http://antibojkot.hlidej.cz/), je imaginární osoba. Redakci Mobil.cz kontaktovala po publikování článku osoba, která se představila jako Šárka Trávnická. Sjednali jsme si s ní schůzku, která je plánována na příští pondělí. O jejích výsledcích budeme informovat.
Pondělí 27.1.2003: Dnes odpoledne navštívila naši redakci slečna Trávnická, autorka stránek Antibojkot. Popřela, že by měla jakoukoliv spojitost se společností T-Mobile. Zároveň nám ale nevyvrátila naše důkazy o tom, že za Antibojkotem stojí společnost T-Mobile či nějaká její externí agentura.

Autor:
  • Nejčtenější

Neomezená data dává O2 ještě levněji než dříve. S odměnou jsou za hubičku

15. dubna 2024  7:02

Základní datově neomezený tarif za cenu nižší, než standardně stojí tarif s 12 GB dat? U O2 na...

Doma si natáhnete neviditelné kabely k internetu. Huawei ukázal inovace

17. dubna 2024

Huawei na každoroční roadshow ukázal v Praze své inovace pro letošní rok. Vedle průmyslových...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

K mobilu teď dostanete televizi zdarma a levnější jsou také iPhony

16. dubna 2024,  aktualizováno  10:12

Výrobci mobilních telefonů se už zase začínají předhánět ve výhodných nabídkách. Přímé slevy jsou...

Čínský smartphonový standard dorazil do Česka. Není co vytknout, ani cenu

17. dubna 2024  7:02

Motorola představila hned tři modely z top řady Edge. První se začne prodávat model Edge 50 Pro,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pošlete sportovní fotku a vyhrajte smartphone nebo dres Patrika Schicka

8. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 13:04

Zachyťte na fotografii sportovní moment a vyhrajte úplnou novinku, smartphone vivo V40 SE s bohatou...

Operátoři zahušťují pokrytí Česka signálem 5G. Máte ho doma? Podívejte se

20. dubna 2024

Premium V červenci to budou již čtyři roky, co byla v Česku spuštěna první komerční 5G síť. Zatímco v...

Nudný telefon bojuje proti závislosti na smartphonech pitím piva

20. dubna 2024

The Boring Phone, tedy Nudný telefon, má uživatele oprostit od všech online služeb a přimět k přímé...

Mobily začínají vadit. Obec u Paříže je zakázala, v Nizozemsku nesmějí do škol

19. dubna 2024

Premium Ačkoliv žijeme v době, kdy mnoho lidí téměř nedá mobil z ruky, někde už úřadům a dalším institucím...

I velké značky mají laciné smartphony. Ale počítejte s kompromisy

19. dubna 2024

Výrobci telefonů mají zpravidla řešení i pro ty zákazníky, kteří potřebují co možná nejlevnější...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...