Do nového spotřebitelského semaforu ČTÚ zahrnul také vybrané virtuální operátory

Do nového spotřebitelského semaforu ČTÚ zahrnul také vybrané virtuální operátory | foto: ČTÚ

Hodnocení popuzující operátory je zpět. Nově si došláplo i na virtuály

  • 4
Zhruba půl roku uplynulo od zveřejnění neobvyklé grafiky, pomocí které Český telekomunikační úřad hodnotil tuzemské mobilní operátory. Spotřebitelský semafor sice mezi nimi vyvolal vlnu nevole, to však úřad od zveřejnění dalšího, rozšířeného hodnocení neodradilo. V něm zohlednil nově i významné virtuální operátory.

Ve spotřebitelském semaforu z prosince 2015 se regulátor v hodnocení omezil pouze na mobilní operátory O2, T-Mobile a Vodafone a poskytovatele internetového připojení UPC. Proti tomu se tehdy ohradila Asociace provozovatelů mobilních sítí, vadil jí fakt, že ČTÚ opomíjí desítky virtuálních operátorů působících na českém mobilním trhu. Asociace mimo jiné upozornila, že úřad se zveřejněním takového způsobu hodnocení pohybuje mimo zákon, tato forma mu údajně nepřísluší (více zde).

ČTÚ nicméně informoval, že v hodnocení operátorů prostřednictvím spotřebitelského semaforu bude i nadále pokračovat. Nová forma hodnocení grafickým znázorněním je totiž podle něj přínosná, pro spotřebitele je mnohem přehlednější interpretací než textová forma hodnocení. Podotkl také, že stejnému hodnocení smluvních podmínek podrobí i další poskytovatele služeb elektronických komunikací.

V průběhu května a června tak do nové analýzy smluvní dokumentace nezahrnul pouze síťové operátory, ale také poskytovatele služeb elektronických komunikací z řad virtuálních operátorů. Ačkoli jich na českém trhu působí v současnosti zhruba stovka (seznam zahrnuje všechny poskytovatele mobilních služeb k 4. 5. 2016), tak se hodnocení omezuje pouze na šest z nich. Úřad to vysvětluje tím, že se zaměřil vždy na dva nejvýznamnější poskytovatele, s nimiž má každý síťový operátor uzavřenou velkoobchodní smlouvu o přístupu ke službám.

Nový spotřebitelský semafor zachovává pojetí toho původního, obsahuje tedy stále dvanáct hodnocených oblastí, v nichž je každému subjektu na základě výsledku analýzy smluvních podmínek přiřazena jedna ze tří barev. Zelenou barvu obdrží poskytovatel, který je v dané oblasti v souladu se zákonem a současně respektuje doporučení ČTÚ. Nesrozumitelnou, neurčitou či neúplnou dokumentaci pak úřad „trestá“ červenou barvou. Oranžovou, respektive žlutou barvu v případě nové grafiky pak přiřadí poskytovateli, který má v dané oblasti sice zcela vyhovující smluvní podmínky, nicméně vykazující znaky neurčitosti či nesrozumitelnosti pro spotřebitele.

Virtuálové překvapili, ale i pohořeli

Prosincový semafor se však rozrostl o další subjekty spadající do kategorie virtuálních operátorů. V případě operátorů využívajících sítě O2 tak byli hodnocení podrobeni virtuálové O2 Family, tedy 100% dceřiná společnost O2 Czech Republic, a Tesco Mobile. Nejvýznamnějšími poskytovateli využívajících síť T-Mobilu jsou pak GoMobil a RelaxMobil, v případě sítě Vodafonu pak Sazkamobil a OpenCall.

Do nového spotřebitelského semaforu ČTÚ zahrnul také vybrané virtuální operátory

Nejhůře si hodnocení virtuálové vedli v oblastech „Struktura smluvních dokumentů (přehlednost a srozumitelnost)“ a „Smluvní pokuty“, v nichž úřad virtuálům O2 Family, GoMobil, RelaxMobil a OpenCall přidělil červenou barvu. Důvodem jsou nejen neúplné dokumenty, ale například i příliš obsáhlé všeobecné podmínky psané drobným písmem anebo absence sjednání smluvních pokut ve Všeobecných obchodních podmínkách, které kvůli absenci smluvního formuláře podle úřadu odporují stávající judikatuře.

Naopak nejlepšího hodnocení pak virtuálové dosáhli v oblasti „Informace o termínech a způsobu vyúčtování“. Čtyři obdrželi zelenou barvu (Tesco Mobile, GoMobil, RelaxMobil, Sazkamobil), O2 Family oranžovou a OpenCall kvůli absenci sjednání podmínek splatnosti ceny poskytnutých služeb ve smluvních podmínkách pak červenou.

Operátoři semafor ignorují, ale úřad nechce ustoupit

Právě OpenCall je v novém spotřebitelském semaforu vůbec nejhůře hodnoceným poskytovatelem, a to nejen z pohledu virtuálních operátorů, ale i celkově. Totéž platí i v případě nejlépe hodnoceného subjektu, kterým je v obou ohledech Sazkamobil.

U některých z hodnocených virtuálů navíc úřad shledal zásadní pochybení, kvůli kterým jejich provozovatelům hrozí sankce. Redakci Mobil.iDNES.cz to potvrdil mluvčí ČTÚ Martin Drtina. „Před skončením správního řízení však nemůžeme být konkrétnější,“ dodal.

Všichni hodnocení poskytovatelé měli podle vyjádření úřadu možnost se s výsledky analýzy seznámit ještě před jejich zveřejněním.

Nové analýze neunikli ani mobilní operátoři

ČTÚ totiž nově analyzoval i smluvní podmínky mobilních operátorů. Z grafického hlediska, tedy z pohledu rozložení barevného hodnocení, se však oproti prvnímu hodnocení z loňského prosince téměř nic nezměnilo. Jedinými viditelnými změnami jsou hodnocení T-Mobilu v oblasti „Struktura smluvních dokumentů“ (přehlednost a srozumitelnost) a UPC v oblasti „Sjednávání smluv prostředky komunikace na dálku a mimo prostory obvyklé k podnikání“, v obou případech byla kromě původní oranžové (nyní žluté) barvy udělena úřadem zelená.

To však neznamená, že by slovní hodnocení, které spotřebitelský semafor doprovází, zůstalo u prosincového stavu. Změnu popisků s odůvodněním konečného hodnocení každého operátora (O2, T-Mobile, Vodafone, UPC) pod jednotlivými body potvrdil i Drtina.

S grafickým hodnocením úřad nekončí, budou následovat další

Již vzhledem k omezenému počtu hodnocených virtuálních operátorů v novém spotřebitelském semaforu se dalo usuzovat, že úřad bude v netradičním hodnocení i nadále pokračovat. „Má to v plánu a bude vyhodnocovat i další poskytovatele,“ potvrdil Drtina na dotaz redakce Mobil.iDNES.cz.

Podle něj je spotřebitelský semafor způsob, jak dát veřejnosti srovnání, jak si poskytovatelé vzali k srdci doporučení ČTÚ týkající se smluv. Cílem tohoto způsobu hodnocení je „zkultivovat podnikatelské prostředí a upozornit na možné nástrahy, které spotřebitelé mohou u toho kterého operátora ve smlouvách očekávat“.