Do dvou let mají spory o vyúčtování telekomunikačních služeb místo ČTÚ řešit soudy. Ilustrační snímek

Do dvou let mají spory o vyúčtování telekomunikačních služeb místo ČTÚ řešit soudy. Ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Část agendy ČTÚ přejde na soudy. Budou řešit spory o faktury od operátorů

  • 0
V pondělí 30. března schválila vláda návrh ministerstva průmyslu a obchodu, který si vyžádá i novelu zákona o elektronických komunikacích. Návrh totiž počítá s přechodem agendy související se stížnostmi na vyúčtování telekomunikačních služeb z Českého telekomunikačního úřadu na soudy, a to od ledna 2017.

Vláda podle premiéra Bohuslav Sobotky uložila ministerstvům průmyslu a spravedlnosti, aby do vlády předložila návrh konkrétní legislativní úpravy. Součástí ale budou muset být také ekonomické aspekty. „Prostředky, které na tuto záležitost využívá ČTÚ a měly by být převedeny na ministerstvo spravedlnosti, totiž nepokryjí skutečné náklady soudů,“ uvedl premiér.

V pravomoci ČTÚ přitom bude podle ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) ponechána agenda rozhodování sporů o námitkách proti vyřízení reklamace a ostatních sporů soukromoprávní povahy.

„Pokud lidé budou mít pocit, že jim operátor neoprávněně účtuje nějaké služby, nebo že jejich kvalita neodpovídá tomu, na čem se dohodli, budou se stále moci obrátit se stížností na ČTÚ. Změna spočívá pouze v tom, že případy, kdy někdo neplatí účty, nebude řešit regulátor trhu, ale, v případě, že není sjednána rozhodčí smlouva, soud, stejně jak je tomu ve zbytku vyspělé Evropy,“ uvedlo ministerstvo.

S vynětím řešení sporů o nezaplacené faktury z působnosti úřadu počítala novela telekomunikačního zákona. Vláda však v červenci 2013 rozhodla, že se agenda převádět nebude, protože by to podle námitek ministerstva spravedlnosti vedlo k zahlcení soudů. ČTÚ pak kvůli vyřizování nashromážděných reklamací musel přijmout 200 pracovníků (více zde).

V pondělí schválená změna si vyžádá novelu zákona o elektronických komunikacích, občanského soudního řádu, zákona o soudních poplatcích a zákona o správních poplatcích. Účinnost očekává MPO od 1. ledna 2017.

Počet stížností na vyúčtování telekomunikačních služeb u operátorů podaných k Českému telekomunikačnímu úřadu se loni snížil o polovinu na 176 300 nevyřešených návrhů. Ještě v roce 2012 to bylo přes 400 000 stížností (více zde).

,