Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spasí mobilní melodie prodej hudby?

aktualizováno 
Zatímco celkový prodej hudby klesá, zájem o vyzváněcí melodie na mobily roste. Z celosvětových tržeb za prodej hudby tvoří příjmy z vyzváněcích melodií deset procent. A to ještě neběží sítě třetí generace, které budou nabízet stahování hudby do mobilů.

Podle dostupných informací lidé na celém světě loni za hudbu v libovolné podobě utratili 32,2 miliard dolarů. Vydavatelé si stěžují, že tržby z prodeje hudby klesají, protože si ji lidé raději stahují zdarma z internetu a kupují si proto méně CD. Existuje ale odvětví prodeje hudby, kde loni obrat vzrostl o 40 % na 3,5 miliardy dolarů, tedy více než 10 % celkových tržeb.

Mobilní hudba je příležitostí pro každého

Na konci ledna se konala ve francouzském Cannes konference Midem, kde se setkávají zástupci hudebního průmyslu. Letos byl velký zájem o část, věnovanou distribuci hudby v digitálním světě, kam patří i mobilní telefony. „Není pochyb o tom, že hudba je základní součástí mobilního byznysu,“ prohlásil Ralph Simon, předseda mobilního fóra při Midem.

„Hudba v mobilních sítích, to je obrovská příležitost pro celý hudební průmysl – umělce, manažery, vydavatele a nakonec i pro prodejce,“ dodává Simon. Podle analytiků si to zatím uvědomují především výrobci mobilů a zástupci mobilních operátorů, kteří na prodeji vyzváněcích melodií vydělávají nejvíce. Ale oddělení pro mobilní hudbu už si založil i takový gigant jako je hudební společnost Universal.

Zájem o mobilní hudbu prorokuje i Takeshi Natsuno, generální ředitel japonského mobilního gigantu NTT DoCoMo. „Lidé v Evropě si stahují hudbu do mobilu a hrají mobilní hry stejně rádi jako lidé v Japonsku,“ podotknul Natsuno, když se evropským manažerům chlubil 40 miliony předplatitelů podobných služeb, které NTT DoCoMo získal za pět let.

Zájem je o vícehlasé melodie

Vlastní vyzváněcí melodie byly vždy populární, ale až na pár Nokií je lidé nemohli používat. Teď už se prodávají prakticky jen mobily, které umožňují stahovat si nebo upravovat vlastní melodie, velmi často již vícehlasé. „Vícehlasé melodie znamenaly bod zlomu v zájmu uživatelů mobilů, jsou mnohem atraktivnější,“ říká Petr Váverka z české pobočky výrobce mobilů Alcatel, který byl jeden z prvních, kdo začal vícehlasé melodie v mobilech nabízet.

Takové vyzváněcí melodie už se blíží svou kvalitou souborům MP3 které se používají v přenosných přehrávačích. „Vyzvánění ve formátu MP3 teď bude trend, brzy přestavíme mobil, který tento formát pro vyzvánění podporuje,“ říká Váverka. Právě v Cannes bude za pár týdnů výroční kongres mobilních operátorů a výrobců mobilů. Je dost pravděpodobné, že Alcatel představí svůj hudební mobil zde.

Mezi zákazníky jsou vyzváněcí melodie na motivy známých hitů velmi populární. Žebříčkům vévodí klasické a filmové melodie, stejně jako skladby z předních míst běžných hitparád. „U zákazníků sítě T-Mobile je tento segment velmi oblíbený. Z tohoto důvodu neustále rozšiřujeme nabídku protálu t-zones, kde si zájemce může vybrat z 15 kategorií a objednat si tak např. melodii ze svého oblíbeného filmu stejně tak i naprostou novinku z MTV European TOP 20,“ prozrazuje tiskový mluvčí T-Mobile Jiří Hájek.

Za hudbu se platí i na mobilech

Na internetových stránkách našich operátorů lze nalézt žebříčky nepopulárnějších vyzváněcích melodií. Majitelé mobilů za vyzváněcí melodie platí a to i přesto, že jedna stojí deset, ale třeba i padesát korun. Najít kvalitní melodii pro mobil na internetu, za kterou se neplatí, je přitom problém. Nezbývá proto nic jiného, než za ni zaplatit. Zákazníci jsou navíc za cokoliv, co souvisí s mobily, zvyklí platit.

Sami výrobci mobilů do svých přístrojů hudbu od známých interpretů příliš nedávají. „Pokud je v mobilu konkrétní skladba, je to vždy na základě požadavku některého ze zákazníků – operátorů nebo některých trhů,“ vysvětluje Petr Váverka a dodává, že k této praxi vedou vysoké licenční poplatky za hudební skladby. Když by výrobce chtěl dát do mobilů skladbu jako vyzváněcí melodii, musí zaplatit poplatky za všechny prodané mobily.

Je proto výhodnější prodat levnější mobil a nechat na uživatelích, ať si stáhnou a zaplatí melodii podle svého vkusu. Prognózy na příští roky ukazují, že to je správná cesta. A jak na konferenci Midem dodal hudební veterán Peter Gabriel, určitě se dočkáme i toho, že někteří populární hudebníci budou své skladby přímo vydávat i ve verzi pro mobilní telefony.





Nejčtenější

Microsoft Lumia 950 XL
Microsoft připravil dárek pro nejvěrnější fanoušky mobilních Windows

Mobilní Windows už nejsou pro Microsoft prioritou, jejich vývoj ukončil. Přesto americký gigant vydal stejně jako pro počítače aktualizaci Fall Creators Update.  celý článek

Vedoucímu hotelové služby explodoval v kapse košile Samsung Galaxy Grand Duos.
V kapse košile ucítil teplo, krátce poté jeho samsung explodoval

Nepříjemné chvilky zažil o poslední zářijové sobotě 47letý hotelový provozní Yulianto, v náprsní kapse jeho košile mu totiž explodoval telefon Samsung Galaxy...  celý článek

Navigace testuje majáky v pražskému tunelu
Mobil se neztratí ani v tunelu Blanka. Zkusili jsme testovací majáky Waze

Populární navigační aplikace Waze se v Praze možná dočká příjemného vylepšení. V tunelu, kde není dostupný signál z navigačních satelitů GPS, se bude...  celý článek

Xiaomi Mi A1
Raketové Xiaomi. Superlevné mobily útočí i na Česko

Čínské Xiaomi po loňském oslabení letos očekává rekordní prodeje. Podle odhadů vedení by celkový objem vyexpedovaných smartphonů měl dosáhnout 90 milionů kusů....  celý článek

Honor 6A
Nenápadný premiant nižší třídy. Vyzkoušeli jsme Honor 6A

Nejlevnější model v nabídce značky Honor je dobrým příkladem toho, jak se mají dělat levné smartphony. Soustředí se na baterii, kvalitu displeje a na systém,...  celý článek

Další z rubriky

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Xiaomi Mi A1
Raketové Xiaomi. Superlevné mobily útočí i na Česko

Čínské Xiaomi po loňském oslabení letos očekává rekordní prodeje. Podle odhadů vedení by celkový objem vyexpedovaných smartphonů měl dosáhnout 90 milionů kusů....  celý článek

Za nový iPhone 8 si nechal na ruku vytetovat logo T-Mobilu
Chtěl iPhone zdarma a tak si nechal vytetoval logo T-Mobilu

Neobvyklý způsob, jak si pořídit nový mobil, zvolil muž z USA. Domluvil se s ředitelem T-Mobilu, že si nechá vytetovat logo tohoto operátora na ruku výměnou za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.