SOS: Žádejte odškodnění za přesměrování internetu

  • 28
Lidé, kteří v minulých letech zaplatili až desetitisícové částky za podvodné přesměrování vytáčeného připojení k internetu, se nyní podle Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) mohou u Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) domáhat náhrady škody.

SOS tvrdí, že tuto možnost podvedeným lidem dalo stanovisko ombudsmana Otakara Motejla, který rozhodnutí ČTÚ, že poškození spotřebitelé musí vysoké účty zaplatit, označil za nesprávné. ČTK zjišťuje vyjádření ČTÚ i úřadu veřejného ochránce práv.

"Podle stanoviska veřejného ochránce práv ČTÚ nesprávně rozhodoval o stížnostech proti vyúčtování za nevědomé přesměrování internetového připojení prostřednictvím takzvaného dialeru na linku se zvýšenou tarifikací. Spotřebitelé se mohou po ČTÚ domáhat náhrady způsobené škody," uvedlo dnes SOS v tiskové zprávě, kterou zaslalo ČTK.

Tomáš Liškutín z pražské centrály SOS uvedl, že na sdružení se v uplynulých letech obracely stovky spotřebitelů, kterým dialery způsobily škodu v řádech tisíců až desetitisíců korun. "Zatím veškerá snaha spotřebitelů se bránit vyznívala naprázdno. Z obav ze sporu s velkou společností i z důkazní nouze se spotřebitelé neodvážili jít k soudu, policie v trestním řízení podané případy odložila a Český Telecom po spotřebitelích na základě rozhodnutí ČTÚ vymáhal zaplacení," uvedl Liškutín.

Kvůli přesměrování modemů bez vědomí uživatele na čísla s vyšší minutovou sazbou přišli někteří zákazníci v uplynulých letech i o více než 100 000 korun měsíčně. Programy umožňující přesměrování bývají často umístěny například na erotických webech.