SOS tvrdí, že tuto možnost podvedeným lidem dalo stanovisko ombudsmana Otakara Motejla, který rozhodnutí ČTÚ, že poškození spotřebitelé musí vysoké účty zaplatit, označil za nesprávné. ČTK zjišťuje vyjádření ČTÚ i úřadu veřejného ochránce práv.
"Podle stanoviska veřejného ochránce práv ČTÚ nesprávně rozhodoval o stížnostech proti vyúčtování za nevědomé přesměrování internetového připojení prostřednictvím takzvaného dialeru na linku se zvýšenou tarifikací. Spotřebitelé se mohou po ČTÚ domáhat náhrady způsobené škody," uvedlo dnes SOS v tiskové zprávě, kterou zaslalo ČTK.
Tomáš Liškutín z pražské centrály SOS uvedl, že na sdružení se v uplynulých letech obracely stovky spotřebitelů, kterým dialery způsobily škodu v řádech tisíců až desetitisíců korun. "Zatím veškerá snaha spotřebitelů se bránit vyznívala naprázdno. Z obav ze sporu s velkou společností i z důkazní nouze se spotřebitelé neodvážili jít k soudu, policie v trestním řízení podané případy odložila a Český Telecom po spotřebitelích na základě rozhodnutí ČTÚ vymáhal zaplacení," uvedl Liškutín.
Kvůli přesměrování modemů bez vědomí uživatele na čísla s vyšší minutovou sazbou přišli někteří zákazníci v uplynulých letech i o více než 100 000 korun měsíčně. Programy umožňující přesměrování bývají často umístěny například na erotických webech.