Podle portálu Nikkei Asian Review japonské Sony plánuje další výrazné snížení počtu zaměstnanců mobilní divize. O pracovní místo má přijít téměř polovina ze současných čtyř tisíc zaměstnanců, a to do března 2020. Rozhodnutí o omezení počtu pracovníků mobilní divize je součástí snahy společnosti optimalizovat provozní náklady, tato snaha zahrnuje i reformu zadávání veřejných zakázek.
Propouštění se dotkne především zaměstnanců v Evropě a Číně, společnost jim nabídne možnost odchodu do předčasného důchodu. O trochu klidnější mohou být zaměstnanci v Japonsku, některým z nich totiž společnost nabídne pracovní uplatnění v některé ze svých dalších divizí.
Podle japonského portálu má masivní propouštění v Sony souviset s dlouhodobým celosvětovým propadem mobilního průmyslu, respektive trhu se smartphony. Podle americké analytické společnosti IDC mají dodávky smartphonů klesnout i letos, tedy již třetí rok po sobě. Letošní celosvětové prodeje odhadují analytici na přibližně 1,3 miliardy kusů.
Podíl Sony na trhu smartphonů je v současnosti téměř mizivý. Japonské společnosti náleží pouze necelé jedno procento trhu, před devíti lety to podle portálu Statistica byla více než tři procenta.
V loňském roce mělo Sony podle odhadů prodat méně než 6,5 milionu smartphonů, tedy o polovinu méně než v roce 2017 a jen šestinu toho co v roce 2013. Ačkoli jde jen o předběžné odhady analytiků, lze očekávat, že prodejní čísla smartphonů společnost dvakrát nepotěší.
Čína je už drahá. Sony přesouvá produkci smartphonů do Thajska |
Není to poprvé, co Sony v mobilní divizi propouští. Již v říjnu 2014 přišlo o práci asi tisíc zaměstnanců, společnost si od tohoto kroku slibovala zlepšení finanční situace ztrátové divize. Redukce pracovních sil nicméně ke zvýšení tržeb nevedla.
A tak hned o rok později přišla další vlna propouštění, o místo přišla další tisícovka pracovníků zejména z Evropy a Číny. Ani to ovšem nevedlo k návratu divize do černých čísel. Výrazný podíl na tom má i agresivní čínská konkurence.
I přesto této japonské společnosti nechybí optimismus, stále věří v lepší zítřky. Je přesvědčena, že díky řadě nových opatření se problémová divize, která je v současnosti jedinou ztrátovou divizí společnosti, stane do roku 2020 výdělečnou. K návratu k černým číslům má přispět i rozhodnutí Sony zaměřit se v prodejích smartphonů více na evropské a východoasijské trhy.