HTC One ME

HTC One ME | foto: HTC

Krušné časy pro Sony, HTC a další výrobce: musí prodávat pod cenou

  • 107
Trh se smartphony sice roste, avšak prémioví výrobci jako Samsung, LG, Sony, Lenovo-Motorola nebo HTC zažívají těžké časy. Ani Microsoft na svých smartphonech nevydělává. Jediný, komu je do smíchu, je Apple. Ten vykazuje obrovské zisky.

Situaci ve druhém čtvrtletí letošního roku na trhu se smartphony spočítal na svých stránkách Charles Arthur. Podle jeho výpočtů většina prémiových výrobců smartphonů s Androidem prodává své smartphony pod cenou. Žádný z výrobců androidích smartphonů meziročně nezvýšil prodeje.

Prémioví výrobci smartphonů s operačním systémem Googlu v loňském druhém čtvrtletí prodali celkem 115,2 milionu smartphonů, což představovalo 34 procent z celkového počtu prodaných smartphonů (337,2 milionu). Avšak ve stejném období roku 2013 jich prodali celkem 129,4 milionu.

Všichni výrobci smartphonů s Androidem vykázali nižší prodeje než v minulosti. Samsung prodal ve druhém čtvrtletí nejméně smartphonů za poslední tři roky. LG pokleslo meziročně jen málo, ale Sony, HTC a Lenovo-Motorola vykazují velký propad prodejů.

Podle výpočtů Charlese Arthura jsou výsledky jmenovaných prémiových výrobců s Androidem tristní. Jediný, kdo z nich vydělává, je Samsung. Ten měl na jednom smartphonu zisk 33,33 dolarů. Vydělává i LG, pokud se ovšem zisk 0,016 dolaru na jednom smartphonu dá ještě vůbec považovat za zisk. LG je alespoň stále v plusu.

Rekordmanem mezi výrobci chytrých telefonů s Androidem je HTC, které na jednom prodaném smartphonu tratí 36,89 dolaru. Sony pak na každém prodaném smartphonu vykazuje ztrátu 26,10 dolaru. O poznání lépe na tom není ani Lenovo, které po započtení převzaté Motoroly na jednom smartphonu tratí 18,02 dolaru.

Na smartphonech tratí i Microsoft. Výrazný zisk má pouze Apple

Prémioví výrobci smartphonů s Androidem jsou tak vlastně charitativní organizace, které produkci smartphonů dotují. A netýká se to jen platformy Android. Microsoft, který smartphony s vlastním systémem prodává skoro jako jediný, tratí na každém kusu dokonce 72 dolarů. Společnost si to však podle všeho může dovolit, jelikož s každým smartphonem prodává i navázané služby.

Jediný, kdo se může současné „krizi“ prémiových smartphonů smát, je Apple. Ten na jednom iPhonu vytváří zisk 184,80 dolarů. Applu prodeje rok od roku rostou. Ceny vrcholných smartphonů s Androidem se přitom cenám iPhonů vyrovnají, v některých případech je dokonce i překračují.

Důvodem propadu prémiových výrobců je podle Charlese Arthura zejména čínská konkurence. Značky jako Huawei, Xiaomi, OnePlus, Oppo a další nabízejí to samé, co zavedené značky, přitom za své smartphony chtějí méně peněz.

Navíc se zdá nepochopitelné, že například Samsung jde se svými novými modely proti tomu, pomocí čeho si vybudoval své jméno. Nové špičkové samsungy totiž postrádají pro řadu uživatelů důležité vlastnosti jako rozšiřitelnou paměť nebo výměnnou baterii. Navíc novinky toho oproti předchůdcům nepřinášejí mnoho nového a zákazníka tak nic nenutí k výměně.