Kdysi patřily k velikánům, dnes přední mobilní značky nestačí na čínskou konkurenci. Ilustrační snímek

Kdysi patřily k velikánům, dnes přední mobilní značky nestačí na čínskou konkurenci. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Kdeže loňské sněhy jsou. Dřívější velikáni dnes jen paběrkují

  • 8
Dřívější mobilní velikáni už nestačí zejména na dravé čínské značky. Z dříve populárních velkých mobilních značek jich do dnešního dne zbylo jen několik. Navíc hrají jen okrajovou roli a na trhu paběrkují. Avšak letošní novinky nejsou špatné.

Z mobilního světa zmizely dříve významné a velké značky jako Siemens nebo Ericsson. A další tradiční značky jako BlackBerry, Motorola nebo Alcatel přešly do čínských rukou. Mimo Samsungu, kterému se daří a na poli mobilních telefonů je v podstatě už také veteránem, zůstávají z dávných mobilních dob dále jen poslední dva mohykáni: Sony a HTC.

Sláva Sony i HTC je ovšem již minulostí. Obě značky v současnosti paběrkují a nedokáží konkurovat zejména agresivní čínské konkurenci, staly se oběťmi vlastního nepovedeného marketingu i dalších přešlapů. Je ovšem nutné zdůraznit, že na smartphonech výrazně vydělává prakticky jen Apple a Samsung, u čínských značek je ziskovost otázkou, podle dostupných informací si často pomáhají štědrými státními dotacemi.

Podle dat od společnosti Strategy Analytics má každá z dříve velkých značek na celosvětovém trhu se smartphony v prvním letošním čtvrtletí menší než procentní podíl. Ani jeden ze smartphonů od Sony nebo HTC se nedostal do celosvětové Top 10, většina modelů není ani v Top 50.

Mýtem jsou informace, že Sony a HTC drží alespoň trochu při životě drahé špičkové smartphony. Podle informací Strategy Analytics, které máme k dispozici, je nejprodávanějším HTC model Desire 10 Pro. To je model z loňského září, který patří do střední třídy.

Ještě zajímavější je situace u Sony. Tahounem prodejů není žádný top model ani výše postavený smartphone, na kterém by japonská firma mohla mít velké zisky, ale prakticky low-endový model Xperia E5 z loňského května. Tím padá mýtus o Sony jako o výrobci špičkových drahých smartphonů.

Obě zmiňované značky už představily své letošní top modely, ani u jedné to ovšem nevypadá na zásadní zvrat. Oba výrobci sice přišli s unikátními funkcemi, ale na přilákaní velkého počtu zákazníků to asi stačit nebude. Značky Sony ani HTC už nemají pro běžného uživatele vysokou image, vysoké ceny tak zaplatí jen skalní fanoušci.

Podle posledních informací serveru XperiaBlog opouští Sony od takzvané kategorie Premium Standard. To je speciální kategorie určená pro prémiové smartphony střední třídy s vyšší cenovkou. Nadále se zaměří na běžné smartphony střední třídy a špičkové a drahé chytré telefony.

Sony zjednodušilo nabídku skoro jen na řadu X, do které patří jak vrcholný model XZ Premium, tak jednodušší smartphony. Model XZ Premium je v mnoha ohledech unikátní (jako jediný má 4K displej a ultrazpomalené nahrávaní videa), lepším prodejům by mohla pomoci lépe nastavená cenovka (více zde).

HTC zpočátku roku uvedlo model U Ultra, který ničím výrazným nezaujme. Jeho cena je přitom na stejné úrovni jako u špičkové konkurence. Jak si povede před nedávnem představený opravdový vrcholný model U11, se teprve ukáže (více o U11 zde). Opět unikátní smartphone s ovládáním přes rámeček může mít šanci. Tchajwanský výrobce to s cenou oproti modelu U Ultra nepřehnal.