Dort, narozeniny

Dort, narozeniny | foto: Profimedia.cz

Sony Ericssonu je pět let: Jak vznikal a co jej proslavilo?

  • 17
Sony Ericsson oslavil minulý týden své páté narozeniny. Za dobu své existence vyprodukoval mnoho klíčových produktů a ve světovém žebříčku míří hodně vysoko. Pojďme se podívat na jeho zásadní milníky i klíčové telefony.

Sony Ericsson vznikl 1. října roku 2001, kdy se sloučily dvě významné společnosti na poli spotřební elektroniky. Letité zkušenosti Ericssonu se tak skloubily se světově známou značkou elektronického giganta Sony.

Tou dobou měl Ericsson již slušně nakročeno do nové éry mobilních telefonů. Začal opouštět od výrazné antény i tolik charakteristických ostrých hran. Nové telefony, které již byly vkusně zaoblené a malé, obohatil i o nejmodernější technologie.

Vyspělý výrobce však ztrácel dech a jeho prodeje i přes velkou snahu stagnovaly. Nedařilo se dostatečně zaujmout široké obecenstvo. Větší zájem o telefony Ericsson byl patrný jen v kategorii business. To se mělo spojením se Sony změnit.

Dvě značky, jeden úspěch

Posledním telefonem, který na trh Ericsson uvolnil, byl velmi očekávaný model T68m. Tento výborně vybavený švihák však brzy po svém uvedení změnil svou tvář. Poslední čistokrevný Ericsson se rázem stal zároveň historicky prvním telefonem pod společnou značkou. Světlo světa spatřil Sony Ericsson T68i.

TIP: Podívejte se na legendární modely nejen od Sony Ericssonu

Nová značka se navíc snadno zažila. Původní nezvyk vystřídala rutina, ke které napomohla především všeobecná známost obou společností. Nebyla potřeba ani masivní reklamní kampaň, aby se dnes o Sony Ericssonech běžně mluvilo i v laické společnosti.

Spolupráce obou firem se tak zanedlouho ukázala jako velmi úspěšná. Po modelu T68i začaly trh zaplavovat nové a nové telefony jako T300 či nejlevnější T100/T105. A zatímco se čekalo na klíčový produkt, společnost se alespoň snažila oslnit svou technologickou vyspělostí. Model P800 byl k tomu jako dělaný.

Zaujal až zaoblený kvádřík

Tím přelomovým modelem se zanedlouho stal přístroj označený jako T610. Unylý, avšak moderně působící kvádřík přinesl společnosti perspektivní vyhlídky do budoucna. Díky dobrému marketingu a zcela přepracovanému systému ovládání se Sony Ericsson konečně dostal do povědomí širokého spektra uživatelů.

Společnost tak nelenila a začala se soustředit na podobně pojaté telefony. Následoval designově omlazený model T630 a první zástupce nového značení, K700i. Ten již slabě naznačoval, kam bude společnost v budoucnu směřovat. Telefon dvou tváří totiž zahrál přesně na tu strunu, na kterou lační uživatelé slyšeli.

Fotoaparát v mobilu se stal na dlouhou dobu hlavní prioritou společnosti. Model K750i s automatickým zaostřováním se již o své místo na trhu nemusel prát, naopak oslovil ještě více zákazníků, než modely předchozí. Značku také přestávali ignorovat operátoři, kteří delší dobu Sony Ericssony příliš nepropagovali.

Evoluce pokračuje

Sony Ericsson T68i

Sony Ericsson T300

Sony Ericsson T105

Sony Ericsson T610

Sony Ericsson P800

Sony Ericsson T630

Sony Ericsson K700i

Sony Ericsson K750i

Sony Ericsson W800i

Sony Ericsson P900

...

V dalším působení výrobce se již začínají objevovat výrazné odkazy na historii japonského spoluvlastníka. S příchodem trendu mobilní hudby náhle zaplavují trh hudební telefony s legendární značkou Walkman, která na mobilních telefonech zažívá své znovuzrození. - více zde

Strategie se ukazuje jako úspěšná a Sony Ericsson se kromě fotoaparátu začíná soustředit i na hudební schopnosti telefonu. Vznikají nové a nové modely a uceluje se tak široké portfolio, které zahrnuje i další ze známých značek - Cyber-Shot. Díky tomuto přístupu se stává společnost lídrem v oblasti hudebních a foto mobilů.

Za krátkou dobu své existence se tak Sony Ericssonu podařilo stát se čtvrtým největším dodavatelem mobilních telefonů a příslušenství na světě a jeho cílem je patřit mezi tři největší. V České republice si navíc výrobce hrdě sahá na pomyslnou stříbrnou medaili.

Šplhat se bude dál

Budoucí počínání zavedené firmy je tak zcela průhledné. Kromě technologických inovací Sony Ericsson pokukuje i po vyšší prestiži. „Chceme se stát jedním ze tří největších hráčů na trhu," komentuje vyhlídky společnosti její prezident, Miles Flint. „Uplynulých pět let je pouze začátek," dodává.

Budoucnost mobilních komunikací přitom vidí ve sbližování audio-vizuální zábavy a spotřební elektroniky, což je zároveň oblast tvořící základ Sony Ericssonu. "Proto věříme, že se staneme ještě důležitější silou na trhu telekomunikací,“ říká Flint.

Značka Sony Ericsson se za dobu své existence stala jednou z nejrychleji rostoucích v segmentu technologií. Daří se jí i v hospodářských výsledcích, kdy ve druhém čtvrtletí tohoto roku v meziročním srovnání více než zdvojnásobila zisk a dodala na trh o 33 % více přístrojů. - více zde


Historické milníky společnosti:

Rok 2001: Vznik Sony Ericssonu jako společného podniku firem Ericsson a Sony (obě mají podíl 50 %)

Rok 2002: První produkty se značkou Sony Ericsson na trhu

Rok 2003: Uvedení přelomového modelu T610 na trh

Rok 2004: Model V800 získal od Asociace GSM ocenění „Nejlepší mobilní telefon pro sítě třetí generace“, model K750i získal od asociace TIPA (Technical Image Press Association) ocenění „Nejlepší mobilní telefon s fotoaparátem“ pro rok 2005

Rok 2005: Uvedení modelu K600i, prvního Walkman mobilu W800i, uzavření dohody o globálním šestiletém sponzoringu ženského tenisového šampionátu WTA Tour, který se přejmenoval na Sony Ericsson WTA Tour, uvedení prvních telefonů podporujících 3D Java hry

Rok 2006: Uvedení prvního mobilního telefonu s označením Cyber-Shot, představení Bluetooth hodinek, počet dodaných Walkman mobilů přesáhl 10 milionů kusů, dosažení čtvrté pozice na globálním trhu dodavatelů mobilních telefonů a příslušenství