Sony Ericsson Z200 - levné a pohodlné véčko (recenze)

• 33
Mobilní telefon Sony Ericsson Z je poměrně levný stylový přístroj véčkové koncepce, který určitě nezapadne do řady ostatních. Je elegantní, práce s ním je pohodlná a nabízí základní portfolio mobilních funkcí.

Stylový mobilní telefon Sony Ericsson přichází na náš trh teprve v těchto dnech, přestože oficiálně byl prezentován již na loňském veletrhu informačních a komunikačních technologií Invex. Přístroj jednoznačně patří mezi low-endové modely, pokročilé funkce od něj nemůžete očekávat. Připravte se však na zajímavý stylový vzhled, se kterým vzbudíte zájem všude, kde se s telefonem objevíte.

Vzhled

Mobilní telefon Sony Ericsson Z200 je přístroj rozevírací koncepce. Všechny hrany jsou zaobleny a dodávají telefonu nesmírně elegantní vzhled. Telefon můžete mít k dostání ve dvou základních variantách. První z nich je námi testovaná tmavě modrá varianta, jejíž přední kryt lze vyměnit za kosmicky stříbrný. Druhá varianta je svým perleťově bílým provedením určena především dámám; přední kryt můžete vyměnit za krvavě rudý.

V prodejním balení telefonu najdete kromě již zmiňovaného výměnného krytu ještě cestovní nabíječku, manuály a plochý pásek s přezkou. Ten se hodí pouze na přenášení telefonu v ruce či na vytahování z kapsy, pro nošení na krku je příliš krátký. Podle našeho názoru by však klasická šňůrka mohla být praktičtější a rozhodně i elegantnější.

Větší část předního krytu tvoří výměnný kryt, jehož snímání není vůbec nejsnadnější. Kryt musíte totiž poměrně velkou silou a proti odporu nadzvednout nehtem. Teprve po patřičném nadzvednutím se dá odsunout zatlačením směrem ke spodní straně telefonu. Nejedna z vás tak při výměně krytu přijde o některý ze svých pěstěných nehtů.

Fotogalerie oficiálních fotografií

Zajímavým prvkem dominujícím přední straně telefonu v zavřeném stavu je kulatý stavový displej. Podporuje dva režimy: v prvním zobrazuje ručičkové hodiny, ve druhém hodiny digitální společně s informacemi o síle signálu, přítomnosti GPRS v mobilní síti i úrovní nabití akumulátoru. Displej také zobrazuje informace o zmeškaných hovorech, o nepřečtených textových zprávách i o čísle a jméně volajícího.

Nenechte se ale zmýlit prvním pohledem - tento displej totiž není ve skutečnosti kulatý, ale běžný, čtvercový. Kulaté je pouze okénku v předním krytu.
Na telefonu určitě zaujmou také pevná poutka na horní hraně telefonu. Nejde o rozmar designerů, ale o vtipně ukrytou externí anténu. Nespornou výhodou tohoto řešení antény je stabilita položeného telefonu v otevřeném stavu. Jen pro zajímavost dodejme, že podobné řešení externí antény můžete najít také na mobilním telefonu Siemens CF62.

Spodní hrana telefonu obsahuje klasický firemní konektor, který tak zaručuje možnost použití nabíječky dodávané k jinému modelu společnosti Sony Ericsson i stejnému příslušenství.

Po odklopení aktivního flipu uvidíte véčko klasické koncepce. Spodní část je věnována klávesnici, zatímco horní zabírá barevný displej. Numerická tlačítka klávesnice jsou mírně zapuštěna, jsou však lemována mírným zvýšením okrajů. Klávesy mají dostatečné rozestupy, optimální zdvih a jistý dotisk. Společně s českým prediktivním slovníkem T9 je psaní textu až překvapivě rychlé.

Na pravém boku telefonu lze najít kromě kolébkového stavového tlačítka ještě tmavé okénko infračerveného portu.

Ovládání

Poněkud nezvyklým počinem je však sdružení dvojice softwarových kláves (zde umístěných v horní části spodního krytu) do jednoho celku s tlačítky pro příjem a zavěšení hovoru. Z tohoto sdružení vyplývá také odlišná filosofie ovládání tohoto modelu, které se vymyká standardu.

Softwarová tlačítka totiž nemění svoji funkci, ale mají ji pevně přiřazenu. Levé tlačítko slouží pro potvrzení volby, pravé pro její odmítnutí či o pohyb zpět v hierarchii menu. Pokud je Sony Ericsson Z200 vaším prvním mobilním telefonem této značky, snadno si na ovládání zvyknete.

Srdcem ovládání telefonu je čtyřsměrové kurzorové tlačítko, jehož stylizovaný střed funguje pouze pro potvrzení aktuální volby či pro vstup do hlavního ikonového menu, je-li telefon v pohotovostním stavu. Pohyb kurzoru přenášejí pouze stříbrné okraje tlačítka, nikoli oranžová "ouška" středu, jak by se mohlo zdát. Sekci ovládacích kláves doplňuje ještě klávesa pro mazání textu na pravé straně a tlačítko pro vyvolání pohotovostního menu, jehož položky si můžete předem nadefinovat.

Menu telefonu Sony Ericsson Z200 je stejné jako u ostatních modelů této značky a již několik let nedoznalo významnější změny.

Baterie

Použitý Li-Ion akumulátor o kapacitě 760 mAh má podle specifikací výrobce poskytnout telefonu až dvě stě hodin výdrže v pohotovostním režimu nebo až dvě stě sedmdesát minut hlasového hovoru. Naše zkušenosti tyto hodnoty jen potvrzují, běžně si telefon požádal o dobití až v průběhu šestého dne od posledního dobití. Dobití akumulátoru na plnou kapacitu dodávanou cestovní nabíječkou nikdy nepřesáhlo dvě hodiny.

Displej

Vnitřní displej není příliš velký, což je dané především velkou nevyužitou plochou horního krytu. Displej je pasivní, disponuje grafickým rozlišením 128 x 128 obrazových bodů a dokáže zobrazit až 4 096 barevných odstínů. Pasivita displeje je při jakémkoli rychlejším pohybu v menu dobře patrná, při hrách dokonce nepříjemná.

Čitelnost v místnosti či v noci je poměrně slušná, v otevřeném prostředí velmi špatná a na přímém slunečním světle žalostná. Toto je však známý neduh všech pasivních barevných displejů a modely jiných značek na tom nejsou o mnoho lépe.

Telefonování

V některých diskusních fórech na internetu lze najít informaci o nedostatečné hlasitosti reproduktoru, kvůli které má být telefonování v hlučnějším prostředí obtížné. Hlasitost reprodukce námi testovaného kusu byla na slušné úrovni, subjektivně je srovnatelná s chytrým mobilem Sony Ericsson P800 a bylo o chloupek vyšší než maximální hlasitost Siemensu C45. Hlasitost reprodukce lze prostřednictvím bočním tlačítkům měnit v průběhu hovoru v pěti úrovních.

Telefonní seznam v telefonu pojme až dvě stovky jednopoložkových záznamů, telefon dokáže v jediném přehledu zobrazit současně položky z vnitřního seznamu i ze simkarty mobilního operátora. Sony Ericsson Z200 nabízí vyzváněcí profily, skupiny volajících i základní možnosti filtrování hovorů (podle telefonního seznamu či uživatelské skupiny). Cizí mu není ani odlišení volajících různými vyzváněcími melodiemi.

Recenzovaný telefon podporoval vícehlasé melodie, pro které nabízí až čtyřicet využitelných nástrojů. Jednoduché jednohlasé melodie si můžete složit v jednoduchém skladateli, polyfonické pak můžete stáhnout prostřednictvím wapového prohlížeče nebo ji přijmout z jiného mobilu prostřednictvím infračerveného portu.

Zapomenout budete muset na pokročilé funkce, mezi které patří hlasité hands-free, hlasové ovládání i hlasový záznamník.

SMS, EMS

Námi testovaný mobilní telefon Sony Ericsson Z200 nepodporuje multimediální zprávy. Tento krok výrobce je poněkud překvapující především v dnešní době, kdy podporu MMS mají i nejlevnější mobilní telefony. Na druhou stranu je zde však stále dostatek uživatelů, kteří z nejrůznějších důvodů MMS zprávy stále odmítají.

Editor textovek je stejný jako u ostatních přístrojů stejné značky, ovšem vzhledem k menšímu rozlišení displeje je v tomto případě líbivá grafika editoru spíše na škodu. Na displeji totiž uvidíte pouze čtyři řádky textu, přestože rozlišení displeje by dokázalo zobrazit až osm řádků při zachování velikosti textu.

Pro psaní zpráv můžete využít českého slovníku prediktivního systému T9. Z menu si můžete zvolit, zda chcete psát texty v kódování UNICODE včetně diakritiky za cenu omezení velikosti zprávy přibližně na polovinu nebo zda dáte přednost běžným textovkám bez diakritických znamének běžné délky. Editor podporuje dlouhé zprávy, při jejich psaní však nezobrazuje ani počet již napsaných znaků, ani počet znaků zbývajících. Upozorněni jste pouze na počet textovek, v nichž bude zpráva odeslána.

Data, komunikace, WAP

Sony Ericsson Z200 podporuje rychlé datové přenosy s využitím paketové technologie GPRS, zde v dnes již běžné konfiguraci 4 + 1 timeslost. Datové přenosy bohužel nelze použít pro připojení stolního, přenosného či kapesního počítače k internetu, protože telefon neobsahuje hardwarový modem. Použitý infračervený port tak slouží pouze pro přenos obrázků, zpráv, vizitek či melodií mezi telefony.

Datové připojení dokáže využít pouze vestavěný wapový prohlížeč (e-mailový klient v telefonu není implementován), který umožňuje stahování dat a umí využít také běžného pomalého vytáčeného spojení. Na displeji je zobrazeno sedm a půl řádku textu, pohyb po stránkách je poměrně rychlý a podporována je i barva.

Další funkce

Javu v mobilním telefonu Sony Ericsson Z200 nenajdete, jako herní systém je použit Mophun, jehož možnost stahování a doinstalovávání dalších her je zablokována. Vystačit si tak budete muset se třemi vestavěnými hrami Alien Scum (vesmírná střílečka ve stylu hracích automatů), Honey Cave 2 (klasická plošinovka nabízející několik úrovní plné krvežíznivých nepřátel) a Minigolf. Požitek z her trochu kazí pomalost překreslování pasivního displeje.

Dále v telefonu najdete jednoduchý Kalendář (podporuje úkoly a náhledy na den, týden a měsíc), Budík (včetně opakovaného), Časovač, Stopky a Kalkulačku.

Jaký je

Mobilní telefon Sony Ericsson Z200 zřejmě nenadchne každého, ovšem svému majiteli poskytně snadno použitelné funkce ve velmi elegantním obalu. Hledáte-li skutečně stylové véčko za nevelké peníze (běžná prodejní cena tohoto telefonu se pohybuje mezi šest až sedmi tisícikorunami včetně daně z přidané hodnoty), je testovaný mobilní telefon pro vás tím pravým.