Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sobotní noc nebude krátká, při přečíslování se Telecom zapotí

aktualizováno 
Víkendová příloha Mobil.cz o přečíslování: Je třetí víkend v září, blíží se sobotní půlnoc. Připravená bedna se šampaňským už čeká. Místo cinkání skleniček však zatím jen hučí zapnutý počítač. Místem děje není vinárna, ale kontrolní centrum Českého Telecomu.

Je třetí víkend v září, blíží se sobotní půlnoc. Připravená bedna se šampaňským už čeká. Místo cinkání skleniček však zatím jen hučí zapnutý počítač. Místem děje není vinárna, ale kontrolní centrum Českého Telecomu.

Takto nějak bude zřejmě vypadat víkendová noc šéfa rozvoje sítě Jiřího Pavla. Jeho tým bude připraven řešit krizové situace. Desítky dalších lidí budou připraveny na ústřednách. „Přehrání nových čísel a nastavení ústředen by nemělo trvat déle než pár minut,“ říká Pavel. „Jedna ústředna, pokud to proběhne bez komplikací, by měla zabrat zhruba dvacet minut,“ odhaduje.

Ve sto čtyřiceti ústřednách už jsou totiž nové seznamy uloženy a stejně tak je i nastaven nový způsob volání. Zabývala se tím více než tři čtvrtě roku řada techniků Telecomu i dodavatelských firem, jako je například Alcatel a Siemens, od nichž dominantní český operátor má své telefonní ústředny.

Celá akce přečíslování se spustí po půlnoci a nesmí trvat déle než tři hodiny. Taková je představa telekomunikačního úřadu, který k přečíslování dal pokyn.

Začínat se bude však až ve chvíli, kdy mobilní operátoři potvrdí, že jsou připraveni na určenou dobu převzít provoz na tísňových linkách. Mobily bude v té době využívat jak policie, tak i záchranky a hasiči. V případě potřeby mobilní operátoři, v tuto chvíli Eurotel, zajistí telefonní přístroje pro ty, kteří je zatím nemají.

Může se stát, že Jiří Pavel a jeho lidé po třech hodinách otevřou lahve šampaňského, aniž by museli nějakou krizovou situaci řešit.

„Testy jsme samozřejmě provedli a dopadly dobře, stejné testovací volání provedeme i po přečíslování,“ říká Pavel. „Nikdo se ale nemusí bát, že bychom mu tak časně ráno volali. Máme automatická a některá nasmlouvaná čísla, na nichž kvalitu sítě i normálně ověřujeme,“ dodává.

Z pohledu technika je zvládnutí tak výjimečné akce velkou výzvou. „Z hlediska řešení takového problému je přečíslování lahůdka,“ míní Pavel.

U většiny zásahů do telefonních ústředen mohou technici v případě problémů využít funkce „návrat o krok zpět“ (stejná, jak ji lidé znají z počítačových programů). V případě přečíslování to však tak jednoduché nebude. „V jedné chvíli prostě zmizejí stará telefonní čísla a ústředna bude znát jen nová. Pokud se něco nepovede, není cesty zpět, která by se dala použít,“ říká Pavel.

Ústředna, která by měla starý seznam, by totiž nebyla schopna komunikovat s ostatními, které už budou znát jen nové seznamy. Kdyby se něco takového stalo, nešlo by se dovolat na telefony v postižené části republiky.

Technici Telecomu jsou však přesvědčeni, že se nic takového nestane.

V okamžiku, kdy nastanou problémy, nastoupí právě tým Jiřího Pavla. „Když poběží vše normálně podle předpokladu, půjde o normální rutinní záležitost, která nedává prostor k improvizaci. My budeme ke kreativnímu řešení problému voláni až v okamžiku, kdy nastanou komplikace. Podobně jako je to u lékařů,“ říká Pavel.

Přečíslování neznamená pro lidi z Telecomu jen prostou změnu telefonního seznamu, jehož ruční přepsání by trvalo několik let, ale souvisejí s ním i další věci.

Všechny ústředny musí umět hovory nasměrovat - tedy přepojit tam, kam člověk chce volat. Zároveň musí umět účtovat podle nových čísel a být schopny dohledat historii volání pro případné reklamace. K tomu je nezbytná také orientace ve starém telefonním seznamu.

Telecom musí po přečíslování zajistit nejen volání, ale i další služby. Ty, které jsou jakousi nadstavbou základní telekomunikační sítě (jako je záznamová služba, operátorské služby či internetové služby).

V souvislosti s úpravou nového telefonního seznamu se musí ústředny a účetní systémy Telecomu naučit účtovat místo meziměstských hovorů místní. Vyplývá to ze snížení počtu telefonních obvodů ze 159 na čtrnáct, uvnitř kterých bude platit místní cena. Ta bude stejná pro celý obvod, který ve většině případů kopíruje kraje.

Při minutovém volání ve špičce díky tomu člověk zaplatí až o korunu méně než dosud.

Autor:




Nejčtenější

ZTE Axon M
Výjimečný rozevírací smartphone je tu, ale konstrukce je zvláštní

Na rozkládací smartphony s ohebnými displeji se čeká už nějaký ten pátek. Nové ZTE Axon M sice přináší rozevírací koncepci, ovšem ohebný displej nemá. To...  celý článek

Asus Zenfone 4 Selfie Pro
U volební urny neroztahujte selfie tyčku. Fotit však zakázáno není

Mobily budou hrát u právě probíhajících parlamentních voleb specifickou roli - spousta lidí si jimi bude dokumentovat svoji aktivitu při volbách. Co je ve...  celý článek

Ilustrační snímek
Geniální iPhonová finta. Odvezl si telefony za milion a čtvrt

Neobvyklou krádež řeší od 14. září newyorská policie. Pátrá po identitě muže, který si ze značkové prodejny Applu odvezl tři krabice plné iPhonů. Vydal mu je...  celý článek

Příchod sítí 5G je plánován na rok 2020
Nástup sítí 5G je zase o něco blíže. První vysílače jsou už postavené

Berlín Příchod sítí 5G je plánován až na rok 2020, ale k důležitým milníkům dochází už teď. Společnost Deutsche Telekom spustila první evropské vysílače umožňující...  celý článek

iPhone 8 Plus
iPhone 8 je tak výkonný, že tomu nevěřil ani tvůrce testu Geekbench

Výkon nového procesoru A11 Bionic od Applu vyrazil dech i tvůrci benchmarku Geekbench. Nedokáže pochopit, že smartphony s Androidem tak zaostávají.   celý článek

Další z rubriky

Úvod do nové webové aplikace Google Photos
Prahli po exkluzivních tapetách, získali neomezené úložiště u Googlu

Možnost ukládat bezplatně neomezené množství fotografií a videí v plném rozlišení na Google Photos je výsadou uživatelů referenčních smartphonů společnosti...  celý článek

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Za nový iPhone 8 si nechal na ruku vytetovat logo T-Mobilu
Chtěl iPhone zdarma a tak si nechal vytetoval logo T-Mobilu

Neobvyklý způsob, jak si pořídit nový mobil, zvolil muž z USA. Domluvil se s ředitelem T-Mobilu, že si nechá vytetovat logo tohoto operátora na ruku výměnou za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.