„Dojde-li ke zneužití odcizeného občanského průkazu při uzavírání smlouvy, potom oprávněný držitel tohoto průkazu totožnosti není účastníkem smluvního vztahu,“ informuje ČTÚ v zářijové monitorovací zprávě o pravomocném rozhodnutí ve věci požadavku T-Mobilu.
Operátor se totiž domáhal zaplacení dlužné částky ve výši 37 203 korun, a to po oprávněném držiteli občanského průkazu, na jehož základě byla smlouva uzavřena. Dotyčný se ovšem bránil tím, že smlouvu s operátorem neuzavřel a uvedené služby nikdy nevyužíval. Své tvrzení zdůvodnil ztrátou občanského průkazu.
Bylo tedy na operátorovi, aby prokázal, s kým smlouvu uzavřel a komu danou službu poskytl. Úřad mimo jiné informuje, že v takových sporných řízeních vychází z důkazů navržených jejich účastníky. Jsou-li ovšem nedostačující, pak může ČTÚ použít i důkazy jiné.
V informačním systému Evidence občanských průkazů tedy úřad ověřil, že daný občanský průkaz, na který byla smlouva uzavřena, byl v té době skutečně nahlášen jako ztracený. A to již pět dní. Zda-li je člověk uzavírající smlouvu oprávněným držitelem předloženého občanského průkazu, si tak podle ČTÚ mohl snadno ověřit i T-Mobile.
„Tím bylo prokázáno, že došlo ke zneužití občanského průkazu odpůrce a že tento není skutečným účastníkem smlouvy, vůči kterému by mohl být nárok úspěšně uplatňován,“ informoval úřad s tím, že důkazy ze strany operátora prokazující jeho tvrzení ohledně uzavření smluvního vztahu s odpůrcem nebyly dostatečné.
„Tím neusnesl důkazní břemeno. Jeho nárok proto ČTÚ zamítl,“ dodal ke sporu úřad.