HTC Desire HD a Nokia N8: dva špičkové smartphony dvou výrobců

HTC Desire HD a Nokia N8: dva špičkové smartphony dvou výrobců | foto: www.androidmeup.com

Smartphony táhnou. V prvním čtvrtletí se jich prodalo 100 milionů

  • 3
Obliba smartphonů mezi uživateli strmě stoupá. Takové jsou závěry poslední zveřejněné zprávy analytické společnosti IDC. V uplynulém kvartálu totiž prodeje chytrých telefonů meziročně stouply téměř o 80 %.

Celkem se v prvním čtvrtletí tohoto roku prodalo téměř 100 milionů smartphonů, což je oproti zhruba 55 milionům v prvním čtvrtletí předchozího roku nárůst bezmála 80 procent. Na takto velkých prodejích má podle IDC vliv jednak široká nabídka high-endových modelů a pak také výprodej starších typů za zvýhodněné ceny. Výrobci spolu s operátory navíc nabízejí i špičkové přístroje v doprovodu různých hlasových a datových balíčků za zvýhodněné ceny.

Největší podíl si přes sílící konkurenci stále drží Nokia, její logo bylo na zhruba každém čtvrtém prodaném smartphonu. Baštou pro finského výrobce stále je především Asie a oblast Pacifiku, daří se jí ale i v regionu EMEA (Evropa, Střední Východ, Afrika). Ačkoli bylo prodáno více telefonů (+12,6 %), její tržní podíl se poměrně významně propadl.

Největší nárůst prodejů (350 %) si připisuje korejský Samsung, který těží především ze širokého spektra telefonů s Androidem různých cenových hladin. Top modelem byl Galaxy S, ale z čeho vybírat měli i i zájemci rozhodnutí za telefon utratit částku okolo 5 tisíc korun.

Samsung pokračuje v rozšiřování portfolia telefonů s vlastním OS Bada a v nabídce je i model Omnia 7 s Windows Phone 7, který patří k nejoblíbenějším přístrojům svého druhu. Sečteno a podtrženo, Samsung svým odběratelům ve sledovaném období prodal takřka 11 milionů smartphonů, loni to přitom za stejnou dobu byla zhruba jen čtvrtina.

Prodeje smartphonů v Q1/2011 globálně (data agentury IDC):

Výrobce prodeje Q1/2011 [mil.ks.]  podíl prodeje Q1/2010 [mil.ks.]  podíl změna Q1/11-Q1/10
Nokia 24,2 24,3 % 21,5 38,8 % 12,6 %
Apple 18,7 18,7 % 8.7 15,7 % 114,4 %
RIM  13,9 14,0 % 10,6  19,1 % 31,1 %
Samsung 10,8 10,8% 2,4 4,3 % 350,0 %
HTC 8,9 8,9 % 2,7 4,9 % 229,6 %
ostatní 23,2 23,2 % 9,5 17,1 % 143,7 %
Celkem 99,6 100,0 % 55,4 100 % 79,7 %

Slavit mohou i zástupci HTC na Taiwanu. Vůbec poprvé se totiž kvartální odbyt přiblížil k magické hranici 10 milionů a oproti prvnímu čtvrtletí roku 2010 hovoříme o nárůstu takřka 230 %. Značka má rovněž širokou modelovou nabídku a její zákazníci si chválí také podporu pro stávající i starší typy. Drtivý podíl na celkových číslech mají samozřejmě zařízení s Google Androidem, prodeje telefonů s Windows Phone 7 nejsou obecně nijak závratné.

Rostl také Apple, byť ne tak výrazně jak jeho asijští soupeři. Letos výrobce stihl uvést dlouho připravovanou CDMA verzi iPhonu 4. Trojciferný nárůst prodejů značka zaznamenala v domovských USA a Číně. Telefony Apple se začaly prodávat také v Jižní Koreji a Saudské Arábii.

Oproti minulému roku se letos v prvním čtvrtletí lépe prodávaly i telefony značky RIM. Jejich pověstných ostružin prodejci odebrali téměř 14 milionů, což znamená meziroční nárůst více než 30 %. Nejvíce se opět prodávaly levnější modely (řada Curve), výrobce ale v minulých dnech uvedl novou verzi svého systému, která by mu spolu s výborně vybaveným Bold Touch mohla pomoci se uchytit i  v segmentu dražších telefonů.

Lépe se v součtu dařilo i blíže nespecifikovaným výrobcům (např. Motorola, ZTE, Huawei), kteří dohromady prodali přes 23 milionů chytrých telefonů.