Mobilní adware je software, který se zmocní zařízení za účelem spamování uživatele nežádoucími reklamami. Bere na sebe často podobu her nebo jiných populárních typů aplikací, které mají potenciál se rychle šířit. Samotné aplikace vypadají neškodně, ale jakmile infikují nějaké zařízení, začnou tajně klikat na reklamy na pozadí. V některých případech může adware také generovat reklamy se škodlivým obsahem.
„Nikdo nemá rád, když se mu ustavičně zobrazují reklamy. Často jsou nežádoucí a mohou narušit náš požitek z používání aplikací. Kromě toho, že jsou reklamy nepříjemné, mohou pro uživatele také představovat hrozbu. Kyberzločinci mohou adware využít jako zadní vrátka do zařízení – ať už kvůli vydělání peněz od inzerentů nebo pro krádež vašich osobních údajů. To je problém, který v posledních několika letech vídáme stále častěji, a je pravděpodobné, že se jeho četnost ještě zvýší,“ uvedl vedoucí týmu Mobile Threat Intelligence společnosti Avast Nikolaos Chrysaidos.
Společnost uživatelům doporučuje, aby stahovali aplikace pouze z oficiálních obchodů, jako je Google Play. Ty mají bezpečnostní opatření pro kontrolu aplikací před tím, než je vývojáři nahrají. Před stažením doporučuje také zkontrolovat hodnocení aplikací ostatními uživateli či oprávnění, která aplikace vyžaduje. Pokud požaduje přístup k datům, které pro svoji funkci nepotřebuje, může jít o podvodnou aplikaci. Lidé by také měli zkontrolovat své výpisy z bankovních a kreditních karet a identifikovat platby, které neznají.
Zbývajících 28 % útoků na mobilní zařízení s Androidem v posledním loňském čtvrtletí tvořily bankovní trojské koně, falešné aplikace a takzvané lockery a downloadery.