Skandál á la Telenor: špehování zaměstnanců

Odposlouchává Telenor hovory svých zaměstnanců?
Norský telekomunikační gigant má problém: několik jeho bývalých zaměstnanců jej obvinilo z nelegálního získávání osobních informacích a soustavným sledováním. K těmto informacím se Telenor měl dostat tak, že odposlouchával a monitoroval nejenom vnitrofiremní komunikaci telefony a e-maily, ale i domácí linky svých zaměstnání. Informoval o tom norský časopis Telecom Revy.

Telenor je firma vlastněná státem - o to větší skandál hrozí vypuknout. Již tři zaměstnanci shodně potvrdili, že důvodem k jejich propuštění byl soustavný monitoring nejenom jejich služebních, ale i soukromých linek. Přitom norské zákony předepisují pro odposlech rovněž nutnost soudního příkazu a ten firma evidentně neměla.

Jeden z bývalých zaměstnanců (přál si zůstat v anonymitě) k tomu řekl: "Sám jsem pracoval s vnitrofiremními dokumenty a jednou jsem si všiml, že někdo odposlouchával moji soukromou linku.Když jsem se zeptal nadřízeného, řekl mi, že to není moje záležitost. Dokumentaci, kteoru mohli pořídit jen odposloucháváním mojí soukromé konverzace nebo e-mailu později Telenor použil k ukončení mého pracovního poměru."

Podobně vypovídají i další dva postižení a tak pokud Telenor nepřijde s dostatečně pravděpodobnou výmluvou, může jít o předzvěst skandálu s mezinárodním dopadem. Pokud by se totiž ukázalo, že Telenor opravdu odposlouchával i soukromé hovory - a jako že technicky to pro něj nebyl problém - vyvstane precedenční otázka: má zaměstnavatel v zájmu loajality k firmě a ochraně jejích interních informací právo odposlouchávat a monitorovat svoje zaměstnance?

Obdobný problém může nastat - a podle našich informací patrně i nastal - u některých českých firem. Zejména e-mail pošta totiž může snadno podléhat kontrole správci serveru, kteří na ni nasadí speciální monitorovací program kopírující e-maily s podezřelými slovy. A problém je na světě...