Operátora doporučíte přátelům a dostanete zaplaceno

Operátora doporučíte přátelům a dostanete zaplaceno | foto: Mobil.iDNES.cz

Sežeňte uživatele a dostaňte zaplaceno, láká virtuální operátor od O2

  • 9
Ve Velké Británii se připravuje na spuštění nový virtuální operátor. Své služby se bude snažit propagovat s pomocí vlastních klientů. Dostanou za virální propagaci operátora a shánění dalších uživatelů odměnu.

Virtuální operátor Giffgaff odstartuje v Británii ještě před Vánoci. Bude prodávat pouze SIM karty, mobilní telefony v jeho nabídce uživatelé nenajdou. K operátorovi bude možné přenést i své stávající číslo. Své služby nabídne pouze na internetu. Podle všeho předloží jeden jednoduchý tarif pro volání, SMS i data.

Zajímavý je způsob, jakým bude operátor své služby propagovat. Klasickou reklamu používat nechce, na jeho spoty v televizi nebo na billboardech britští uživatelé nenarazí. Operátor spoléhá na to, že mu reklamu budou dělat samotní uživatelé. Je to nejspíš první takto rozsáhlé použití virálního marketingu v dané branži.

Uživatelé, kteří se budou aktivně podílet na propagaci operátora, od něj dostanou odpovídající finanční odměnu. Může se jim vrátit až 100 procent provolané částky, a to buď ve formě kreditu na volání, nebo v hotovosti. Peníze od operátora také budou moci rovnou poslat na charitu. Všechny způsoby, kterými si bude moci uživatel vydělat peníze zpět, prozatím nebyly zveřejněny. Jisté je, že budou dostávat odměny za přivedení nových klientů a třeba také za příspěvky na blog operátora. Možností ale bude víc.

Giffgaff je tak velmi neobvyklým experimentem, jehož případný úspěch je velkým otazníkem. Důležité je vědět, že za operátorem nestojí žádná skupina amatérů nebo nadšenců. Giffgaff totiž plně vlastní britská pobočka O2 a bude pochopitelně využívat síť tohoto operátora. Samotná společnost je ale řízena zcela samostatně a nezávisle na O2. Operátor si tak může vyzkoušet nové způsoby prodeje a reklamy a v případě, že nebudou úspěšné, celý projekt se jednoduše ponoří do zapomnění.

Na případné aktivity ohledně takového zajímavého virtuálního operátora jsme se zeptali i v české pobočce O2. Tam zatím žádné konkrétní plány nemají. Mluvčí Martin Žabka jen zopakoval už známý postoj společnosti k problematice virtuálních operátorů.

"Své představy virtuálního operátora v různém stavu konkretizace nám představilo několik subjektů. Úspěšný MVNO projekt vyžaduje nalezení obchodního modelu výhodného pro obě zúčastněné strany, to není jednoduchá ani krátkodobá záležitost. Český mobilní trh je z hlediska penetrace i nabízených služeb velmi pokročilý, a to v evropském i světovém srovnání. Pokud se neobjeví možnost masivního oslovení dosud nevyužitého segmentu trhu, lze se domnívat, že prostor pro MVNO není velký," řekl Žabka.

Právě Giffgaff je ale jistě zajímavou možností, jak oslovit onen nevyužitý segment trhu. Oslovuje totiž uživatele, na které běžná reklama zcela nefunguje. Případný příchod operátora ale pravděpodobně záleží na aktivitách samotného virtuálního operátora v Británii, právě ten by totiž mohl v případě úspěchu jako samostatná firma expandovat i na další trhy. To je ale pravděpodobně hudba vzdálené budoucnosti, pokud vůbec.