Servisní střediska odmítají přijmout telefony Siemens a BenQ-Siemens

Servisní střediska odmítají přijmout telefony Siemens a BenQ-Siemens | foto: Profimedia.cz

Servisy odmítají přijmout mobily BenQ-Siemens, výrobce nehradí náklady

  • 121
Evropská pobočka mobilní divize společnosti BenQ neproplácí náklady na reklamační řízení a opravy svých mobilních telefonů. Na vzniklou situaci doplácí především koncoví prodejci. Zákazníků by se však neměla dotknout.

Mobilní telefony značek Siemens a BenQ-Siemens jsou v současné době odmítány velkými i malými servisy. Výrobce totiž neproplácí náklady spojené se záručními opravami jeho přístrojů.

"Od dnešního dne pozastavujeme do odvolání zajišťování záručních oprav značky BenQ-Siemens," uvádí jedno z největších servisních středisek, společnost Britex, na svých stánkách. - více zde

Povinnost provedení záručních oprav a jejich hrazení tak padá na hlavu samotných prodejců. Ty vydávají na opravy dobropisy. Jejich proplacení se pak marně domáhají u výrobce.

"Černý Petr padá na naše hlavy," říká Pavel Daněk z Deltamobilu. "Již dnes jsme v tom za půl miliónu. Na záruční opravy vystavujeme dobropisy, které nám výrobce odmítá proplatit," dodává.

Operátoři uklidňují zákazníky

Problém se týká i mobilních operátorů, kteří opravy porouchaných telefonů zajišťují prostřednictvím stávajících servisních středisek.

"Situace kolem telefonů BenQ-Siemens nemá žádný vliv na naše zákazníky," říká Jakub Hrabovský z Vodafone.

"V případě, že má zákazník porouchaný telefon, může jej donést na jakoukoli prodejnu a Vodafone opravu zajistí," dodává Hrabovský. Podobně se zachovali i ostatní operátoři.

"T-Mobile bude svým zákazníkům i nadále poskytovat záruční servis k mobilním telefonům BenQ-Siemens," říká Jitka Pacolová z T-Mobilu.

"Díky spolupráci se servisním partnerem budou reklamované přístroje splňující záruční podmínky bezplatně opraveny v zákonném termínu," dodává. 

Důvodem je bankrot evropské pobočky

Problém vyvstal ruku v ruce s vypsaným konkurzním řízením na evropskou pobočku společnosti a přesunem výroby do Asie. Společnost se však k pozastaveným transakcím odmítá vyjádřit. - více o konkurzu zde

"Prozatím nemáme žádné oficiální informace," řekl pro iDNES.cz Roman Vaňko z českého zastoupení výrobce. Konečné vyjádření bude dle něj dostupné až na začátku příštího týdne.

Prodejci trpí

Na vzniklou situaci nejvíce doplácí samotní prodejci. Velké servisy totiž odmítají telefony Siemens a BenQ-Siemens přijímat do oprav a tím uzavírají běžný servisní řetězec již v jeho počátku.

Dle občanského zákoníku jsou totiž koncoví prodejci povinni oprávněnou reklamaci vyřídit v zákonné lhůtě do 30 dnů od jejího uplatnění. Jinak se vystavují sankcím od České obchodní inspekce (ČOI), které mohou mnohonásobně přesáhnout náklady na případné opravy.

"Prodávající je zodpovědný za prodané zboží a je tak povinen reklamaci přijmout a vyřídit," říká Martin Reisinger ze Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Prodejci se tím však mohou dostat do miliónových dluhů.

Situace tak nahrává velkým právním sporům. "Prodejci nesmí přenášet své spory na koncové zákazníky. V tomto případě se mohou bránit jen soudním sporem přímo se společností BenQ," dodal Reisinger.

"Nikdo nic neví, stále se čeká se na oficiální vyjádření. Nám však vznikají nemalé dluhy," říká Daněk. "Pokud to tak bude pokračovat, povede to k zadlužení prodejců a jejich likvidaci," dodává.

Situaci nadále sledujeme a o dalším vývoji vás budeme podrobně informovat