Satelitní navigace v automobilu - první část

Zajímá vás, jak využít GPS v autě? Popíšeme vám zapojení Palmu a GPS přijímače v automobilu. Dnes vám přineseme i schéma konstrukce a vysvětlíme, jak vše zapojit ve vašem automobilu.

GPS (General Position System - Glogální polohový systém) vám umožňuje ve kteroukoliv chvíli zjistit vaši přesnou polohu na Zemi. Myšlenka spojení GPS přijímače a Palmu není vůbec nic nového. Trošku nám kartami zamíchal Garmin se svým iQue3600. Ale i přesto se odvažuji vám čtenářům nabídnout kombinaci, kterou ke své plné spokojenosti používám ve svém automobilu.

Hardware

Ke svému Palmu TT, nebo jinému PDA s PalmOS, který má na svém spodním systémovém konektoru vyveden sériový port, je možné připojit GPS přijímač. Pokud Palm neobsahuje sériový port, máte smůlu. USB port je v PDA zapojen jako slave, tj. nemůže komunikovat s jiným slave zařízením, kterým GPS opět je. Dalším problémem mohou být zařízení nemající na svém systémovém konektoru napěťové úrovně klasického RS232, ale pouze např. v CMOS 3V logice. Tam by se mezi konektor a návazné zařízení, kterým je GPS musel dát převodník. Což značně znesnadňuje celou konstrukci. Není to však nemožné. Jen je to zbytečně komplikované, náročné na napájení a na zabudování elektroniky. Bohužel s tímto problémem se setkáme u všech Sony Clié počínaje řadou T.

Dále budeme potřebovat jednotku GPS. V podstatě je jedno, jakou použijeme, hlavně aby měla přenos po kabelu do PC, tj. sériový port RS232. Před zapojením je nutné se ujistit v menu nastavení, aby GPS měla nastavenu správnou komunikaci. Měla by být nastavena přenosová rychlost 4800 b/s, 8 bitů, žádná parita ani kontrolní součty. Zda GPS bude mít vlastní displej či nikoliv záleží na tom, co máte a také na tom, zda GPS budete používat pouze v autě, nebo také na procházky, či jiná měření. Osobně jsem přistoupil k variantě zabudovat GPS do automobilu na pevno a jako zobrazovací prvek využívat právě Palm spolu s mapovými podklady. Proto jsem zvolil GPS Haicom Hi203e, která má velikost větší krabičky od sirek, obsahuje kompletní procesorovou část, spolu s rozhraním RS 232 a má zabudovánu anténu pro příjem satelitů.

 

Zapojení

Vlastní zapojení není nikterak složité. Záleží jen na vás, zda budete využívat kabeláže zakoupené a pomocí redukcí propojené, nebo si sami vytvoříte jednolitý kabel. Pokud nemáte zkušenosti, nebo nechcete se trápit vlastním zapojením, doporučuji variantu první.

Ze systémového konektoru Palm povedete buď sériový kabel, nebo ze sériové kolébky bude ukončení vždy na 9pinovém CANON konektoru. Do něj zapojíte tzv. null-modem redukci a na druhém konci zapojíte kabel, kterým za normálních okolností připojujete GPS do počítače, nebo notebooku. Tím je propojení hotovo a komunikace může začít. GPS bude data snímaná ze satelitů předávat po sériovém rozhraní do Palmu ve formátu NMEA. Ten je zpracuje a zobrazí podle zvoleného software.

Musíme si ale uvědomit, že obě zařízení spotřebovávají energii a jejich výdrž není věčná. Proto jsem vyvinul zapojení a rozvinul variantu druhou: v ní kombinuji propojení pro synchronizaci dat s napájením obou celků a vynechávám redukci, která je jen přidanou hodnotou do celku. Proto jsem vzal sériovou kolébku, z ní jsem ucvaknul koncovku, na místo ní zapojil opačný konektor (protikus) k GPS, prohodil signály RX a TX jako při aplikování nullmodemu. Dále jsem do kolébky přidělal stabilizátor 5V, který má vlastní chladič, kondenzátor na odrušení a stabilizuje napájení z 12V sítě automobilu na 5V pro napájení a dobíjení Palmu.









Dále je možno z tohoto stabilizovaného výstupu napájet po jednom vodiči, který odpojíme na základní desce a je tam k ničem
u (např. RTC, DSC atp.), přijímač GPS. Upozorňuji, že některé GPS jsou stavěny pro různá napájecí napětí: např. Haicom Hi203e pracuje v napěťovém rozpětí od 4,5V do tuším že 24V dle specifikace. Je jasné, že čím blíže se blížíme dolní hranici, tím je citlivost a spolehlivost nižší; 12 V by bylo ideální, ale potřebovali bychom další kabely. Takto je vše v jednom kabelu od kolébky až k GPS. Do kolébky pouze přivádím 12 V buď od cigaretového zapalovače, nebo pokud nechcete mít tuto zdířku obsazenu, nebo je komplikovaně umístěna, doporučuji buď vést napájení od spínací skříňky, nebo od pojistkové skříně. Nejlepší bude zapojit plus pól 12V tam, kde se objeví napájení až po zapnutí klíčku. Jinak si budete trvale vybíjet baterii zapojeným stabilizátorem a GPS jednotkou! Pokud máte napájení z cigaretového zapalovače, budete vždy po jízdě nuceni konektor odpojit.

 V dalším díle si povíme, jak vše v automobilu uchytit a zapojit.

Témata: Canon, Garmin, GPS, Notebook, Palm