Změnou by na čínském trhu pro Samsung mohl být nedávno představený model S8.

Změnou by na čínském trhu pro Samsung mohl být nedávno představený model S8. | foto: Samsung

Samsungu se na největším trhu propadly prodeje o více než polovinu

  • 23
Samsungu se na čínském trhu dlouhodobě nedaří. Podle posledních zpráv se tam totiž prodeje společnosti opět propadly, a to o více než polovinu.

Čínský trh je pro většinu výrobců smartphonů velmi důležitý, protože je to největší trh s chytrými telefony, který generuje obří zisky. Vkus čínských zákazníků se ovšem v poslední době mění - začali preferovat domácí čínské značky, a to nejen kvůli nízké ceně. V Číně je důležitý i způsob prodeje.

Své by o strastech na čínském trhu mohl vyprávět Apple. Zatímco právě díky čínskému trhu mu před několika lety stouply prodeje do závratných výšin, po změně preferencí čínských zákazníků dnes meziročně klesají.

Ještě hůře je no tom současná světová jednička na poli smartphonů, jihokorejský Samsung. Ten dlouho prodejům v Číně vládl, nastal ovšem obrovský pád. Podle informací analytické společnosti Counterpoint Technology Market Research se v prvním letošním čtvrtletí Samsungu propadly prodeje na zdejším trhu o 60 procent - a to už ani před rokem nebyla jeho prodejní čísla nikterak optimistická.

V prvním čtvrtletí prodal Samsung v Číně jen 3,5 milionu smartphonů, za celý loňský rok přitom celosvětově prodal přes 300 milionů chytrých telefonů. Podíl na čínském trhu tak firmě začátkem roku poklesl z 8,6 procenta na zanedbatelných 3,3 procenta.

Hlavní, už zmiňovanou příčinou jsou nové preference čínských zákazníků - začali být totiž věrní domácím výrobcům. V prvním čtvrtletí značce Huawei vzrostly v Číně prodeje o 19,7 procenta, značce Oppo o 17,5 procenta a značce Vivo o 17,7 procenta.

Úspěch domácích značek nespočívá jen v nižších cenách, ale důležitá je i distribuce smartphonů. Na čínském trhu vede on-line prodej (o zdejších obchodních praktikách se dočtete v rozhovoru zde) a čínský uživatel také požaduje lokalizované obchody s aplikacemi a další domácí služby.

Samsung oproti tomu v Číně sází výhradně na prodej v kamenných obchodech, nabídku lokálních služeb mu pak nedovolují závazky vůči dodavateli operačního systému Android. Řada čínských výrobců pravidla Googlu k použití systému Android ignoruje. Samsung navíc i své nejlevnější smartphony prodává dráže než místní konkurence.