Přesné údaje o výsledcích mobilní divize ale dosud nemáme, ve zprávě jsou sice finanční výsledky celé skupiny členěny i do jednotlivých divizí, ovšem přesný náhled, kolik milionů smartphonů Samsung prodal, sám nezveřejnil. Podle společnosti Strategy analytics to bylo 74,4 milionu smartphonů.
Celkové příjmy dosáhly 61,9 miliardy dolarů a čistý zisk po zdanění pak byl výše 11,51 miliardy dolarů. Oproti Q4 2016 celkové tržby stouply o téměř 24 procent (z 50,08 mld. dolarů), zisk pak v porovnání se závěrem roku 2016 vzrostl o výrazných 73 procent.
Radostné je pro Samsung i srovnání výsledků z ročního pohledu: v roce 2016 Samsung inkasoval celkem 189,55 mld. dolarů, což po odečtení nákladů, úroků a daně znamenalo zisk 21,34 mld. dolarů. V uplynulém roce to však bylo 224,96 resp. 39,62 miliardy dolarů. Zatímco tržby tak byly loni ve srovnání s předloňskem vyšší o 19 procent, čistý zisk poskočil o neuvěřitelných 85 procent.
Samsung upevňuje pozici dodavatele pamětí a displejů
Tržby samotné mobilní divize meziročně stouply o 10 procent na 23,50 mld. dolarů, mezikvartálně však oslabily o 8 procent. Operační zisk divize byl 2,27 miliardy dolarů.
Výborných výsledků dosáhla produkce polovodičových součástí, jejíž příjmy meziročně poskočily o 44 procent na 19,82 mld. dolarů. Připomeňme, že Samsung již ve třetím kvartálu loňského roku pokořil Intel a stal se největším dodavatelem čipových sad a paměťových modulů na světě. Mezi jeho velké klienty se řadí i hlavní rival na poli smartphonů, tedy Apple.
Samostatný řádek tabulky patří právě pamětím, díky kterým si Samsung připsal 16,84 mld. dolarů, což je mezikvartálně o 10 procent víc. Z pohledu meziročního znamenaly tržby 56,62 mld. dolarů nárůst celých 54 procent.
Zásadní úlohu Samsung hraje také v produkci panelů, a to nejen obrazovek televizorů a monitorů, ale i displejů pro smartphony, tablety nebo notebooky. Příslušná divize si za uplynulý rok připsala 32,36 mld. dolarů, za kvartál pak 10,49 miliardy dolarů, což je nárůst o 51 resp. 35 procent.
Na odbyt šly především vrcholné modely, u levných Samsung ztrácel
Samsung uvádí, že celkový počet prodaných smartphonů oproti třetímu čtvrtletí poklesl z důvodu optimalizace nabídky levnějších modelů, což můžeme číst jako výrazné osekání nabídky. Posílila se však jeho pozice v segmentu prémiových přístrojů, příkladem Samsung uvádí vzestup odbytu aktuálně nejdražšího kousku v podobě phabletu Note 8.
Odhady i vývoj z předchozích období signalizují, že Samsung kvůli sílící konkurenci z řad čínských značek ztrácí pozice na klíčových trzích jako Indie a Čína, kde zákazníci v případě omezeného rozpočtu ke koupi upřednostňují nabídky některého z rivalů, jako je Huawei, Xiaomi, Oppo a vivo.
Proto lze očekávat, že se Samsung více zaměří právě na prodej smartphonů vyšších a prémiových cenových pater, kde se dokáže od konkurence lépe odlišit.
Vyšší odbyt topmodelů S8/S8+ a Note 8 sice nestačil převážit odliv nakupujících v segmentu levných přístrojů, přesto bude v budoucnu pro výrobce snazší upevnit pozici právě u vrcholných modelů.
Už jen necelý měsíc nás dělí od představení dvojice Galaxy S9/S9+ a právě do tohoto tandemu Samsung vkládá velké naděje. Díky dřívějšímu uvedení totiž prodeje novinek promluví už do výsledků za první kvartál letošního roku. Mobilní divize tak očekává mezikvartální nárůst tržeb.
Zvýšenou poptávku po prémiových smartphonech pak Samsung očekává v průběhu celého letošního roku. V podání Samsungu bychom se letos také měli dočkat smartphonu se skládacím displejem. Poslední takový přístroj jménem ZTE Axon M jsme si krátce vyzkoušeli v Las Vegas v rámci veletrhu CES.