Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Roboban3D - když dostane Sokoban třetí rozměr (recenze)

aktualizováno 
Aby herní legendy měly hráčům stále co nabídnout, musí být obohaceny nějakou příjemnou inovací. Dnešní Roboban3D se od klasického Sokobana v pravidlech neliší, ale přináší podstatnou kosmetickou úpravu. Je ale 3D zpracování trefou do černého?

Sokoban, jakožto jedna z nejslavnějších logických her, spatřil světlo světa v Japonsku roku 1982. Jeho tvůrcem je autor Hiroyuki Imabayashi. Evropská verze vyšla o dva roky později a byla určena pro počítače Apple II E.

Slovo "sokoban" bychom z japonštiny přeložili jako "muž ve skladišti". A není to vůbec náhoda. Princip hry totiž spočívá v přesunu všech skladištních beden na určená místa. Na první pohled jednoduchý úkol ale vyžaduje vysoce náročné provedení. Jakmile se svým panáčkem přesunete bedničku do rohu, není už žádné cesty s ní hnout a vy musíte opakovat celou úroveň.

Hra a její další varianty vyšly na neskutečném množství počítačových systémů a handheldů. My si dnes představíme novinku Roboban3D, která  přináší nový izometrický 3D pohled a moderní grafické zpracování.

Hru odstartujete tlačítkem Play the game. Roboban3D vás ještě požádá o vytvoření profilu a výběru úrovně. Ty jsou rozděleny do částí Training, sloužící pro pochopení a ovládání hry, a Classic levels. Plná verze obsahuje 50 logických hádanek, přičemž v demoukázce si zahrajete prvních deset. Nutno podotknout, že tyto úrovně jsou jen přepracované originály z původní verze hry. Hra sice podporuje instalaci nových balíčků, ale žádné zatím nejsou k dispozici. Nic ovšem nebrání tomu, abyste si svoje kola vytvořili v přiloženém editoru map. 

Po startu hry se ocitáte na hracím poli, ohraničeném zdí, v němž se nachází váš sokoban v podobě robota a žlutočerné bedny, které budete přesouvat do modře označených políček.

Robota ovládáte výhradně stylusem. Naneštěstí je kvůli malé nepřehlednosti v aréně pravděpodobné, že se do místa, kam jste chtěli jít netrefíte. Proto doporučujeme podržet stylus na displeji, abyste přesněji za pomoci žlutého indikátoru zaměřili místo určení.

Spodní modrá lišta vám nabídne spoustu užitečných tlačítek. První dvě přepínají režimy pohybu a pohledu. Pokud je hrací plocha velká, přepněte se do režimu pohledu a táhnutím stylusem po displeji se podíváte do míst, kam vám to velikost displeje nedovolí. Bílá šipka funguje jako známá funkce undo move (vrácení tahu), kulatá vám naopak dovolí rotovat hrací plochou o 90 stupňů. Tlačítko s křížkem vás vrátí do úvodního menu. Poslední zelená položka s čísly (značí čísla úrovně a počet pohybů s bednami) vyvolá nabídku úrovní. Zásadně zde ovšem postrádáme tlačítko restartu.

Když zabrouzdáte do nastavení hry, můžete si zde zvolit rychlost pohybu robota, zapnout/vypnout zvukové efekty nebo animace v menu. V budoucnu tu bude možné poslat kamarádovi přes infraport balíček úrovní.

Vaše herní výsledky se zaznamenávají v High Scores tabulkách (Hall of Fame). Ty se počítají nikoliv podle počtu tahů, ale podle počtu, kolikrát jste "šťouchli" do bedniček.

Grafické zpracování dokazuje, že 3D může být někdy spíše ku škodě. Pokud vlastníte palm s Low Res displejem (160x160), setkáte se s velikou nepřehledností a s již zmiňovaným nepříjemným ovládáním. Na druhou stranu musíme pochválit autora, že na rozlišení 160x160 nezapomněl a dokonce myslel i na stařičké palmíky s 16 stupni šedi.

Roboban3D od autora Robert Niedziela je příjemným zpestřením pro všechny fanoušky logického Sokobanu. Mohl ale dopadnout lépe a tvůrce již mohl ke hře vydat balíček nových úrovní. Takhle si za cenu $12.95 můžete pouze zopakovat 50 originálních map v moderním grafickém kabátku.



Témata: Japonsko, PalmOS, Robot


Nejčtenější

Nové ovládací centrum umožňuje přidávat další funkce.
Nový Android má extrémně málo smartphonů. U Applu je to úplně jinak

Díky tomu, že Apple si sám vyvíjí software i hardware, je aktualizace iPhonů a iPadů velmi snadná. Naopak Android má roztříštěnou základnu přístrojů od tisíců...  celý článek

iPhone X
Je to konec mýtické čtečky v displeji? Výrobci sázejí na obličej

Čtečka otisků integrovaná do displeje měla být jednou z hlavních letošních inovací na poli smartphonů. Technologie je ovšem natolik složitá, že výrobci od...  celý článek

iPhone X
iPhonů X bude zoufale málo. Vyprodáno může být za pár minut

Uvedení iPhonu X se blíží, předobjednávky Apple spustí za několik dnů a první kusy zamíří ke koncovým zákazníkům už 3. listopadu. Telefonů však bude ve...  celý článek

Navigace testuje majáky v pražskému tunelu
Mobil se neztratí ani v tunelu Blanka. Zkusili jsme testovací majáky Waze

Populární navigační aplikace Waze se v Praze možná dočká příjemného vylepšení. V tunelu, kde není dostupný signál z navigačních satelitů GPS, se bude...  celý článek

Honor 6A
Nenápadný premiant nižší třídy. Vyzkoušeli jsme Honor 6A

Nejlevnější model v nabídce značky Honor je dobrým příkladem toho, jak se mají dělat levné smartphony. Soustředí se na baterii, kvalitu displeje a na systém,...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Na dovolené se můžete seznámit i nespálit

Na dovolenou si bereme kde co, ovšem počítač/notebook často zůstává doma. Ten je na jedné straně prostředkem k pohodlnému přístupu k informacím, na druhé pak k...  celý článek

Mobilní Messenger projde změnou, k nelibosti uživatelů v něm budou cílené...
Bez reklamy ani ránu. Bude už i na Facebook Messengeru v mobilu

Oblíbený mobilní kecálek se brzy promění. Facebook totiž do Messengeru po úspěšném testování implementuje cílené reklamy. Zobrazovat se budou na domovské...  celý článek

Škodlivý kód Cooligan napadá zařízení s Androidem 4 a 5
Aplikace ukazovala otravující čísla. Data kradl antivir přímo z mobilů

Zajímavý model vymyslelo studio DU. Jedna jejich android aplikace ukazovala, kdo volá, včetně obtěžujících čísel telemarketingu. Druhá aplikace, oficiálně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.