Ač by se mohlo zdát, že v době různých „kecálků“ jsou SMS mrtvou službou, už loni první zkušenosti s neomezenými tarify ukázaly, že tomu tak není. Jen sítí operátorské jedničky T-Mobile letos proteklo o Štědrém dnu 29,5 milionu SMS, O2 hlásí 25,2 milionu a nejmenší Vodafone 19,6 milionu. Celkem tedy Češi za jediný den odeslali 74,3 milionu krátkých textových zpráv. Dosavadní rekord tak stále drží rok 2013, kdy sítěmi proteklo 75,44 milionu SMS.
Vývoj v počtu vánočních SMS |
„Poprvé v doložené historii štědrodenní provoz v síti T-Mobile ve srovnání s předchozím rokem poklesl. Provoz se zřetelně přesunul od klasických hovorů a textových zpráv do oblasti dat,“ okomentovala aktuální statistiku mluvčí operátorské jedničky T-Mobile Martina Kemrová. U SMS přesto operátor zaznamenal mírný meziroční nárůst o půl procenta.
„Štědrý den bývá tradičně jedním z nejvytíženějších dnů v roce. To opět potvrdily i letošní provozní statistiky ze sítě O2. Ve čtvrtek 24. prosince spojila mobilní síť O2 15,1 milionu hovorů a přenesla více než 25 milionů SMS. Rekord letos padl v počtu odeslaných MMS zpráv - síť O2 jich přenesla přes 483 tisíc, což je o 55 tisíc více než loni,“ odtajnila v pátek vánoční statistiky mluvčí operátora O2 Lucie Pecháčková.
Roste zejména datový provoz
Největší nárůst operátoři zaznamenávají v datovém provozu. T-Mobile mluví o nárůstu o 142 procent, O2 o 89 procent a Vodafone o 119 procent. Svorně to přičítají masivnímu pokrývání moderními sítěmi čtvrté generace (LTE). „Značný nárůst přenosů dat koresponduje s rozšířením LTE a potvrzuje vývoj využívání datových služeb v průběhu celého roku 2015,“ uvedla za Vodafone jeho mluvčí Markéta Kuklová.
„Zvýšený datový provoz jasně potvrzuje, že řada lidí posílá vánoční přání přes sociální sítě a e-maily,“ říká Pecháčková. Statistiky O2 a T-Mobile dokonce uvádějí samostatně nárůst jen v sítích LTE, který meziročně dělá 750 u O2 a dokonce 1 348 procent v případě T-Mobilu. „Lidé nejvíc datovali večer po nadílce, mezi 20:30 a 21:30,“ doplnila zajímavost ze sítě T-Mobile Kemrová.
Nezaostává ani tradiční hlasový provoz. V tomto ohledu nastala špička ještě před obědem. „Celkový počet příchozích i odchozích hovorů dosáhl zhruba 17,9 milionu, což je o 2,3 % méně než v roce 2014. Rozložení hovorů v čase zůstává obdobné jako v předchozích letech: největší hlasový provoz se odehrál mezi 10:00 a 11:00,“ přiblížila Kemrová. O2 uvedlo celkový počet hovorů na 15,1 milionu, Vodafone hlásí víc než 9,7 milionu hovorů.