Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reklamy brzy utečou z televize na mobily

aktualizováno 
Mobilní telefony a další bezdrátová zařízení se zřejmě již brzy stanou pro odvětví reklamy tím, čím je až dosud televize, tedy nejdůležitějším médiem. Co můžeme čekat od masivního útoku reklamních sdělení na mobilní telefony?

Mobily v Česku spolehlivě válcují vše, dokonce i peněženky. Z výzkumu agentury Mark / BBDO vyplynulo, že jen Češi a Číňané se vracejí domů pro zapomenutý mobil častěji než pro peněženku. Nehledě nato, že čtyři pětiny Čechů si mobil vůbec nevypínají.

"Mobil si ceníme víc než televizi," citoval deník MF Dnes Mílu Knepra, jednoho z českých šéfů Mark BBDO. V jiných zemích podle deníku vítězil častěji počítač. Potvrzují i bankovní statistiky. Ztrátu peněženky s kartou hlásí lidé s osmadvacetihodinovým zpožděním, ztrátu mobilu už za hodinu.

Proto padly mobilní telefony do oka reklamním agenturám. Jen letos přesáhnou investice do mobilního marketingu 400 milionů eur. Vyplývá to z analýzy agentury  Forrester Research. Mobily tak vytvoří konkurenci největšímu reklamnímu médiu současnosti, televizi.

Za mobilní marketing utrácejí velcí zadavatelé jako  Coca-Cola, Dove či Nokia stále větší sumy. "Nedá se ale říct, že peníze se z TV reklamy přelévají přímo a pouze do mobilní  reklamy. Zadavatelé plánují své rozpočty čím dál více napříč různými alternativními/novými médii," řekla Martina Trymlová z Marketing & Média.

Televize bude mít problémy

Třetí největší reklamní agentura světa ze skupiny Omnicom věští televizi jako reklamnímu médiu postupující problémy, protože spotřebitelé jsou stále více schopni se reklamám vyhýbat. Cestou vpřed je podle Robertsona dosáhnout na uživatele mobilních přístrojů, jako jsou telefony, laptopy nebo zařízení pro posílání e-mailů.

Motorola Screen3

Systém Motorola Screen3 dokáže posílat na mobily zprávy i reklamu rovnou ze sítě - stačí kliknout.

Největší práce pro reklamní agentury bude v tom, aby přesvědčily uživatele mobilních telefonů, že příchozí textovky nejsou otravné, ale užitečné. "Šance je, jestliže dokážete vytvořit nějaký obsah, který je zaujme, protože tomu se pak budou moci věnovat kdykoliv a odkudkoliv," řekl šéf BBDO.

U nás začal s rozesíláním reklamních textovek Eurotel v roce 2003. Za tři měsíce komerčního provozu takzvaných sponzorovaných SMS odeslal operátor přes 25 milionů reklamních sdělení.

Průzkum BBDO ukázal, že lidé jsou nyní ochotnější žít bez televize než bez mobilního telefonu nebo počítače. Téměř 3000 respondentů v 15 zemích odpovídalo na otázku, bez jakého přístroje nemohou žít. Výsledek vyzněl nejpříznivěji pro počítače (45 %), mobilní telefony (31%) obsadily místo druhé a kdysi nepostradatelná televize zůstala na dvanáctiprocentním podílu.

Hudebníci už to pochopili

O tom, že mobil je další cesta pro propagaci pochopili jako jedni z prvních muzikanti. Ti už dnes poskytují své singly dříve jako vyzvánění na mobil, aby si připravili půdu pro vstup do žebříčku hitparád. A k reklamě nevyužívají jenom textové zprávy. Britské hudební vydavatelství EMI vyzkoušelo netradiční promotion nové desky "X&Y"  skupiny Coldplay. U svých velkoplošných obrazovek Transvision umístěných na londýnských nádražích nainstalovala Bluetooth servery. Více zde...

Na obřích obrazovkách pak byli cestující vyzváni k aktivaci Bluetooth na svých mobilech. V okruhu 150 metrů kolem obrazovky si pak mohli stáhnout zdarma melodii, video a nebo obrázky Coldplay. Dvoutýdenní kampaň oslovila asi 87 tisíc uživatelů. Přes 13 tisíc z nich na výzvu zareagovalo a nabízené materiály si stáhlo. Všichni zúčastnění ji považují za velmi úspěšnou. Více zde...

Spam se nevyhýbá ani mobilům

Není reklama jako reklama. I ta nejzajímavější reklama v textové zprávě začne za čas otravovat a nudit. Stane se stejně nežádoucí jeko nevyžádaný email. Mobilní spam je postrach operátorů, ale i uživatelů po celém světě. Podle výzkumu  švýcarské univerzity v  St. Gallenu, obdrželo osm z deseti uživatelů nevyžádanou zprávu na mobil. Více zde...

Mobilní operátoři investují stále větší částky do zabezpečení sítí ve snaze příliv spamových zpráv omezit. Uživatelé se zatím nemohou příliš účinně bránit, protože SMS s nevyžádaným obsahem nelze blokovat. Jejich odesílatel je totiž většinou pokaždé jiný, takže nelze nastavit ani filtry. Více zde...

Kdy se lavina spustí?

Spuštění reklamních kampaní do mobilních telefonů zatím brzdí legislativa, podle které je možné postihovat odesílatele za nevyžádaný email nebo jakékoliv reklamní sdělení. Budoucnost tedy ukáže, jestli budeme ochotni uvádět své soukromé telefonní číslo i se souhlasem k tomu, abychom se dozvěděli o akční ceně v supermarketu textovkou. Mezi průkopníky této cesty patří například společnost Hervis, která nabídla zákazníkům výraznou slevu na zboží výměnou za možnost odesílat na jejich číslo reklamní sdělení.

"Mobilní reklama ale asi nebude úplně masová záležitost. Češi, stejně jako cizinci, vnímají svůj mobil jako osobní teritorium. Podle studie si ještě víc než ostatní hlídáme přichozí hovory a sms, na neznámá čísla nereagujeme," dodala Trymlová.

Autor:




Nejčtenější

Huawei Mate 10 Pro
Má skvělou výbavu a podle výrobce je lepší než iPhone X

Mnichov (od zpravodajů Mobil.iDNES.cz) Huawei v Mnichově představuje nové modely Mate 10. Trojice novinek patří ve svých segmentech na špičku. Ceny jsou překvapivě výhodné.  celý článek

iPhone 8 zakusil i klasickou ohybovou zkoušku. A uspěl, k nevratným deformacím...
iPhone 8 bodoval v crashtestech. Youtuber jej neohnul

Ve vodách chytrých telefonů známý youtuber Zachary Nelson prověřil sérií zatěžkávacích testů zbrusu nový iPhone 8. Telefonu uštědřil nespočet škrábanců,...  celý článek

Ilustrační snímek
Dovolená v Egyptě je vyšla draho. Operátor chtěl téměř 80 tisíc

Deset srpnových dní strávených v Egyptě se britskému páru výrazně prodražilo. Důvodem nebyly ovšem neplánované výdaje v místě pobytu, překvapení přišlo až po...  celý článek

Ilustrační snímek
Geniální iPhonová finta. Odvezl si telefony za milion a čtvrt

Neobvyklou krádež řeší od 14. září newyorská policie. Pátrá po identitě muže, který si ze značkové prodejny Applu odvezl tři krabice plné iPhonů. Vydal mu je...  celý článek

Fronty jsou typické také pro prodejny firmy Apple ve chvílích, kdy startuje...
Reklamní průmysl zuří. Apple přestal sdílet historii prohlížení uživatelů

Při příležitosti aktualizace operačního systému a vyhledávače Safari udělala minulý měsíc společnost Apple důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů....  celý článek

Další z rubriky

Pixel 2 fotoaparát
iPhone 8 už nemá nejlepší foťák. Prvenství mu vydrželo jen několik dnů

Jen několik dní se ohřál Apple iPhone 8 Plus na trůnu nejlepšího fotomobilu podle testů organizace DxO Mark. V žebříčku mobilních telefonů se mu totiž shodným...  celý článek

Nahradí otisky prstů skener obličeje?
Měla to být největší inovace roku, ale nezvládl ji ani Apple

Dlouhé měsíce se o ní mluvilo, měl ji mít Samsung S8, pak to měla být klíčová vlastnost nového iPhonu. Jestliže výrobci už umí displeje zahnout a roztáhnout...  celý článek

Scotty Allen s iPhonem 7, do kterého přidal sluchátkový port
Nadšenec se podomácku zbavil největší chyby nových iPhonů

Internetový kutil Scotty Allen se skutečně nezastaví před žádným obtížným úkolem. Poté, co si letos v dubnu podomácku sestavil z náhradních dílů funkční iPhone...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.