Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Reklama agresivně vnucuje falešný antivir. Nenechte se nachytat

  13:32aktualizováno  13:32
Vyskočila i na mne, ani nevím jak. A to jsem na pornostránky, jak reklama tvrdí, z telefonu jistojistě nepřistupoval. Výhrůžka, motivační odpočet do zkázy telefonu a nabídka falešného řešení. Nejdůležitější je zachovat chladnou hlavu a na nic neklikat.

Agresivní reklama nabízí falešný antivir. Nic nepotvrzujte. | foto: screenshot Technet.cz

Agresivní reklama na falešný antivir funguje jen na mobilních verzích stránek a podle všeho je aktivní jen na telefonech s operačním systémem Android. Jelikož se šíří reklamním systémem Google (respektive DoubleClick), překvapovala čtenáře mnoha zpravodajských stránek, včetně webu iDNES.cz.

„Samotnou podvodnou kreativu jsme analyzovali. Pokaždé cílí na jiné kategorie a není možné ji zablokovat na úrovni systematických pravidel. Nyní jsme podnikli velmi razantní krok, kdy jsme výrazně omezili vstup reklamy z externích systémů do doby, než se situace vyřeší,“ vysvětluje Jan Malý, projektový manažer iDNES.cz. „Jedním z konkrétních kroků, které jsme provedli, je blokování na úrovni URL adres inzerentů, kde se jako nejproblematičtější jeví adresy z domény deepmind.click a dicemob.mobi. Dalším krokem je například omezení pravidel pro reklamu na úrovni jejího cílení. Podle všeho za reklamou stojí společnost Zamaco.com, která zpracovává mobilní platby,“ upřesňuje Malý.

Na vyjádření společnosti Google čekáme.

Jak se bránit?

Po kliknutí například na titulek článku, kde má být reklama zobrazena, na uživatele vyskočí jenom reklama a zcela překryje jiný obsah. Po zrušení pop-up okna s varováním pak vidíte odpočet, který jasně vymezuje čas, po jehož uplynutí prý bude váš telefon bez dat, fotografií a kontaktů.

Vlevo vidíte, jak na vás reklama „vyskočí“, na pravém obrázku pak odpočet,...

Vlevo vidíte, jak na vás reklama „vyskočí“, na pravém obrázku pak odpočet, který vás motivuje k rychlému rozhodnutí.

Právě časová tíseň je důležitou součástí podvodné reklamy, uživatel nemá mít čas o své volbě přemýšlet. Po odkliknutí pop-up okna existuje jen jedna správná reakce. Zavřít okno prohlížeče, případně zavřít (nikoli shodit na pozadí, ale opravdu zavřít v přehledu spuštěných aplikací) celý prohlížeč.

V opačném případě se zobrazí nabídka smyšleného antivirového programu (v levém okně), který vás má za 99 Kč/týden ochránit. A pokud máte nainstalovaný opravdový anitivirový systém, vyskočí s varovnou hláškou (v pravém okně).

Důležité je nezadat své číslo a nic nepotvrzovat.

Důležité je nezadat žádné své informace a nic nepotvrzovat. Na pravé straně vidíte reakci skutečného antivirového systému, který má autor článku instalován.

I zde platí, nic nevyplňovat, nic nepotvrzovat, okamžitě utéct. Po restartu prohlížeče jsme nechali telefon zkontrolovat antivirovým programem a nákaza nalezena nebyla. Virus by se do telefonu dostal, teprve pokud bychom jej sami nainstalovali.

Aplikace instalujte jen z aplikačního obchodu

Důležité je pamatovat si základní pravidla:

  • Do chytrého telefonu se aplikace instalují jen a pouze z aplikačního obchodu operačního systému. Jakýkoli jiný postup je buď nefunkční, nebo pro laika nebezpečný.
  • Vir si do telefonu musíte sami nainstalovat. Například pomocí falešné aplikace. Jen tak ze stránky nebo z e-mailu se při správném nastavení do telefonu nedostane.
  • Telefon sám o sobě před infikovanou stránkou nevaruje, k tomuto účelu slouží antivirové programy. Ty vás zase nebudou varovat gramaticky chybnou strojově překládanou češtinou - to je jeden z indikátorů falešných hlášení.
  • Virus se vám zpravidla sám neohlásí (vyjma „ransomware“, který požádá o zaplacení výkupného, jinak podnikne pro uživatele nepříjemné kroky), naopak, virus je nenápadný a snaží se před uživatelem skrývat. Slouží pak k získávání informací od uživatele, případně například ke „klikání na reklamu“ zadavatele.

Instrukce, které vám podvodná stránka či reklama nabízí, nikdy nevedou k vyřešení problému, ale naopak k instalaci nákazy, či alespoň vymámení osobních dat. Ignorujte je, nenechte se nachytat.




Nejčtenější

Operátoři řeší problém. Neomezené datové balíčky žerou omezená data

Neomezený balíček StreamOn T-Mobilu spotřebovává data ze základního tarifu

Pár dnů po spuštění neomezených balíčků T-Mobilu a Vodafonu zákazníci zjistili, že balíčky nefungují tak, jak by měly....

Zničte chytré hodinky pro děti, nabádají v Německu úřady

Abardeen KT01S

Německý telekomunikační úřad vyzval veřejnost, aby byly všechny chytré hodinky určené pro děti zničeny a jejich další...



Skvělé ceny smartphonů na černý pátek. Ve slevě jsou i iPhony

Černý pátek prodejní akce

Celý příští týden lze koupit mnohé smartphony za velmi zajímavé ceny. Slevy nejsou jenom kosmetické, ušetřit lze i...

Toto jsou nejprodávanější modely smartphonů. Je to překvapení

Nejvíce se ve třetím čtvrtletí prodávaly iPhony 7, následované generací 6s

Podle společnosti Canalys se v uplynulém kvartálu prodalo bezmála 376 milionů smartphonů. Přestože první místo mezi...

Test: Nokia 8 je výtečný návrat značky mezi špičkové smartphony

Nokia 8

Značka Nokia se do světa chytrých telefonů vracela postupně, nejprve s cenově dostupnými modely. Až později přišla řada...

Další z rubriky

Na Google, LG a HTC se řítí pohroma. Chystají se na ně právnická esa

Majitele nových pixelů trápí vypalování displeje.

Málokterý smartphone je zcela bezproblémový, ovšem patálií kolem druhé generace smartphonů Pixel od Googlu je až...

Androidem už lze platit i v Česku. Stačí přiložit mobil na pokladně

Android Pay v Česku

Klienti vybraných bank mohou v České republice od 14. listopadu platit bezkontaktně pomocí smartphonu či tabletu s...

NEKROLOG: Nebyla to marná snaha. Vzpomínka na novináře Jana Beránka

Honza Beránek

Zemřel technologický novinář, hudebník a dříve také redaktor portálů Mobil.iDNES.cz a Technet.cz Honza Beránek. Bylo mu...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.