Past na zákazníky nebo operátory? Regulace roamingových cen je dle expertů nedomyšlená

Past na zákazníky nebo operátory? Regulace roamingových cen je dle expertů nedomyšlená | foto: Profimedia.cz

Regulace roamingových cen může zdražit i místní volání

  • 11
Stále aktuální téma regulace roamingových cen je trnem v oku všech světových operátorů. Ti tvrdí, že pokud legislativní opatření skutečně vejde v platnost, může mít zcela opačný dopad. Ceny podraží a to i v případě místního volání.

Evropská komise opět pohrozila legislativním opatřením, které má zajistit regulaci roamingových cen všech evropských operátorů. Ti však v umělé regulaci vidí hrozbu pro volný konkurenční boj a tvrdí, že může mít zcela opačný dopad.

Regulace totiž počítá s omezením koncových minutových sazeb, což operátorům znemožní používání služeb postavených na základě sestavovacího poplatku. Takovým příkladem je služba Cestovatel od T-Mobilu či chystaný Passport Vodafonu.

Ten je také jedním z největších odpůrců umělé regulace. Ve světě totiž se svou službou Passport slaví velký úspěch, kdy měsíčně přibývá na 150 000 nových uživatelů tohoto roamingového programu. "V České republice nabídneme službu Passport do léta 2007," říká Jakub Hrabovský z Vodafone.

Regulace by však využívání takové služby znemožnila, jelikož první minuta, do které se započítává sestavovací poplatek, by mnohonásobně přesáhla regulovanou sazbu. Zvažovaná regulační opatření jsou tak podle Hrabovského necitlivá a jejich neuvážené zavedení ohrožuje existenci podobných služeb.

Regulace může zvýšit i místní hovory

Podle původních předpokladů komise by zákazník neměl za volání z ciziny domů či do jiné země EU platit více než 49 eurocentů (14 Kč) za minutu hovoru, za místní hovor v cizině 33 centů (9,40 Kč) a za přijímaný hovor 16,5 centu (4,70 Kč). Průměrná cena volání v EU se nyní pohybuje kolem 1,15 eura (32,80 Kč) za minutu, ale třeba klient z Malty platí za volání v Lotyšsku 2,75 eura (78,40 Kč) za minutu.

Operátoři by tak museli od základu změnit nejen účetní systém roamingového zvýhodnění jako je Cestovatel a Passport, ale uzavřít i nové mezinárodní dohody. To vše však stojí nemalé peníze, které by se poté promítly v cenách pro koncové zákazníky. Ztrátový roaming by mohl v konečném důsledku zvýšit i ceny za místní hovory, jelikož by se operátoři snažili přesunout náklady do neregulované části trhu.

"Prostor pro snížení roamingových cen existuje, je ale důležité, aby ceny i nadále klesaly v konkurenčním prostředí," říká Hrabovský. Podobného názoru je i Martina Kemrová z T-Mobile: "Regulace koncových cen roamingu na mezinárodní úrovni je zbytečná a nesmyslná," říká.

Při našem rozhovoru také upozornila na fakt, že největší kámen úrazu je v regulaci maloobchodních cen. Kdyby se totiž jednalo o regulaci cen velkoobchodních, nevyvstaly by takové problémy se zánikem inovativních roamingových služeb.

"T-Mobile se připojil k tzv. Code of Conduct, jímž se mezinárodní operátoři zavazují k samoregulaci velkoobchodních cen a přenesení výhod do cen koncových. Důkazem, že tato iniciativa funguje, je i zvýhodnění Cestovatel," dodává Kemrová.

Zvýhodnění však neřeší vše

Roamingová zvýhodnění typu Cestovatel či Passport jsou však jen zlomkem celého problému. Operátoři totiž i nadále nabízí běžný roaming, jehož ceny jsou hlavním trnem v oku Evropské komise. Každý typ roamingového volání má ale svá pro i proti a zatímco běžné zpoplatnění je výhodné pro krátké hovory, zmiňovaná zvýhodnění se vyplatí až u několikaminutového hovoru.

Eurokomisařka Viviane Redingová, která stojí v čele "tažení" proti mobilním operátorům, by tak podle expertů měla přihlížet i potřebám telekomunikačního trhu. Regulace maloobchodních cen totiž způsobí zánik zmiňovaných zvýhodnění a omezí svobodu volby zákazníka.

Tak jde čas

První kroky k otevření veřejné debaty o regulaci roamingových cen zahájila eurokomiosařka Vivivane Redingová již loni na podzim, kdy zveřejnila na internetu rozdílnou výši poplatků, které lidé musí platit při volání v různých zemích. Operátoři však na to snížením cen téměř vůbec nezareagovali. V 18 zemích zůstaly ceny stejné a ve čtyřech se dokonce zvýšily. - více zde

Redingová tak započala svůj boj a o nutnosti regulace přesvědčovala i ostatní eurokomisaře. Regulace však nakonec nešla tak daleko, jak komisařka Viviane Redingová ještě na jaře slibovala, tedy s příchozími hovory zdarma a voláním v cizině na místní čísla za místní ceny. Pod tlakem výhrad části komisařů prošel kompromis, který skýtá mobilním operátorům ještě poslední šanci, než budou muset účty zákazníkům zlevnit podle EU. - více zde

Ani po obrovské medializaci se však Redingová nedočkala dostatečných výsledků. Proto začala uvažovat o poslední fázi, kterou má být legislativní opatření nařizující operátorům snížit ceny za roamingová volání. Několika státům, včetně České republiky, však vadí, že EU usiluje o regulaci maloobchodních cen, což považují za nebezpečné.

Posledním výkřikem komise pak byly informace o možných sankcích za drahé roamingové volání. Agentura Bloomberg citovala čtyři nezávislé zdroje, podle nichž komise uvažuje o pokutách pro mobilní operátory Vodafone Group, O2 a T-Mobile. Návrh na uvalení sankcí na mobilní operátory však zatím není veřejný. - více zde



Experti se však shodují i na tom, že odpor operátorů je ale u standardních roamingových cen neopodstatněný a vyznívá spíše jako strach o ztrátu poslední části trhu, v níž mají stále vysoké marže. Tvrdí, že komise by měla svůj regulační plán omezit pouze na standardní roamingová volání.

Příchozí hovory nehodláme platit

Zákazníkům se dle nejnovějšího průzkumu Evropské komise nelíbí především poplatky za příchozí hovory. Téměř dvě třetiny obyvatel Evropské unie tak při cestě do zahraničí raději vypnou svůj telefon, než by platily drahé poplatky za roaming.

Jsou mezi nimi i Češi, kteří patří vůbec k největším odpůrcům vysokých poplatků za volání ze zahraničí. Ze zahraničí jich netelefonuje nebo telefonuje výrazně méně až 90 procent. Předčí nás pouze Slovinci (94 procent) a Poláci (94 procent).

Například tuzemský mobilní operátor Telefónica O2 na podzim příchozí hovory bez poplatku nabídl. Zákazník za službu ale zaplatí 356 korun měsíčně. Namísto faktické útraty se tak náklady na příchozí hovory přesunuly do paušálního poplatku.

U zmiňovaných zvýhodnění zaplatíte v případě příchozích hovorů pouze sestavovací poplatek, další minuty hovoru jsou zdarma.