První mezinárodní předvolba pro IP telefonní službu Interfon

Vůbec první služba internetové telefonie InterFon PC dostala přidělený národní přístupový telefonní kód minulý týden. Tato služba dovoluje uživatelům počítačů přijímat přímé hovory kdykoliv a kdekoliv, kde se nalogují k počítači.
Vůbec první služba internetové telefonie InterFon PC dostala přidělený národní přístupový telefonní kód minulý týden. Tato služba dovoluje uživatelům počítačů přijímat přímé hovory kdykoliv a kdekoliv, kde se nalogují k počítači. Ale plány na zvýšení provozu v této síti vyhrazením mezinárodního předčíslí výlučně pro IP telefonní službu byly zmařeny mezinárodním regulátorem ITU, jenž proti zavedení tohoto předčíslí protestuje.

Telenor Nextel, nejvýznamnější norský ISP operátor a dceřiná společnost operátora telefonních a mobilních sítí Telenoru, spustila službu Interfon PC počátkem ledna. Tehdy nabídla zákazníkům s vysokou hustotou telefonního provozu individuální IP telefonní čísla s předvolbou +850, kterou udělil norský regulátor.

Zákazníci Interfonu mohou přijímat hovory z počítačů nebo z telefonní sítě a mohou telefonovat skrze IP síť Nextelu a IP nebo PSTN brány. Zákazník je pod tímto číslem dostupný kdykoliv, kdy se přihlásí do sítě Nextelu, pokud se odhlásí, může být jeho osobní telefonní číslo přesměrováno do klasické telefonní sítě nebo na mobilní telefon.

"Předčíslí 850 je dostupné pro telefonní aplikace nezávisející na regionu," prohlásil v oficiálním vyjádření zástupce norského regulátora telekomunikačního trhu. "Definice veřejné telefonie je technologicky nezávislá. Doposud je Nextel jediným norským poskytovatelem IP telefonie (ITSP) a stejně jako jakýkoliv operátor hlasové služby potřebuje pouze registraci u regulátora k tomu, aby mohl svoje služby provozovat."

Ve spolupráci se společností Ericsson, která dodává vybavení pro IP rozhraní, Nextel integruje nový systém do svého stávajícího systému účtování a péče o klienty. Cena hovorů přes IP telefonní síť přitom není v síti Nextelu vůbec nižší, než cena klasického telefonního hovoru. Výhody totiž podle zástupců Nextelu nespočívají v cenových úsporách, jako v konvergenci hlasových a datových služeb, jako například "Klikni-a-telefonuj" funkce u Bílých a Žlutých stránek, konferenční hovory a spolupráce pracovních skupin.

Zákazníci Interfon PC mohou používat přípojné body Nextelu v USA, nebo mohou používat roamingové smlouvy Nextelu ve více než 50 zemích - tím se dostávají do své mateřské sítě a mohou její služby využívat zcela plnohodnotně.

Problémem pro tuto službu stále zůstává postoj mezinárodního regulátora - ITU. Tomu se totiž vyhražená předčíslí pouze pro IP telefonii pranic nelíbí. Telenor patří přitom mezi šestici telefonních operátorů, kteří podali k ITU žádost o vytvoření mezinárodních předčíslí pro IP telefonní služby. ITU ale návrh předložený před měsícem společnostmi Telenor, AT&T, BT, Sprint, Sonera a Telekom Austria zamítlo.

Celá causa hrozí přerůst ve velkou konfrontaci názorů uvnitř i vně ITU. Až doposud nepředstavovali provozovatelé IP telefonie žádnou hrozbu, protože nebyli z řad telefonních operátorů a šlo o dobrodruhy, na něž ITU nemusela brát žádný ohled. Nyní se situace změnila - AT&T ještě nedávno se domáhající soudního zákazu IP telefonie patří nyní mezi firmy, které do ní nejvíce investují. Spolu s ostatními pěti žadateli přitom představuje tradiční provozovatele klasických telefonních sítí, kteří najednou sami jsou v roli významných IP telefonních průkopníků, ne-li rovnou provozovatelů. Srážka mezi těmito průkopníky z řad telefonních operátorů a mezi těmi, kteří v IP telefonii vidí pouze hrozbu pro mezinárodní telefonní poplatky, hrozí brzkou explozí ne nepodobné pappinově hrnci.

A také studijní skupina ITU číslo 2, která se zaobírá aplikací mezinárodních telefonních čísel, nebyla na svém posledním jednání schopna dosáhnout konsensu a její verdikt nad mezinárodním předčíslím pro Interfon PC zněl "zatím ne". Skupina se ovšem musí shodnout a přijmout nějaké závazné stanovisko a to pravděpodobně na svém dalším jednání v březnu.

Návrh vzbudil ve studijní skupině zděšení. Nejlépe to vyjádřil jeden ze členů této skupiny když novinářům řekl: "Nejde o to povolit jedno číslo, jde o celkový postoj. Pokud jednou povolíme takovouto mezinárodní předvolbu, pak 1001 dalších žadatelů budou chtít také svoji předvolbu a budou se jí domáhat jako práva. Ale vzestupu těchto osobních čísel se dozajista dočkáme."

Operátoři chtějí tato vyhrazená čísla používat také jako součást šestiměsíčního testu interoperability a zákaznické spokojenosti, jenž začíná v dubnu tohoto roku a jenž je sponzorován Evropskou komisí. Podle Richarda Stastneho z Telecom Austria je dlouhodobým cílem celé akce představit koncept "globálního čísla pro celý život" - tedy telefonního čísla, pod kterým budete k zastižení kdekoliv.

"S každým mezinárodním předčíslím se uvolňuje blok biliardy nových čísel. Tato IP telefonní čísla mohou být přidělována jednotlivým uživatelům jejimi operátory IP telefonní sítě a zároveň budou doprovázena digitálním certifikátem. Pokud uživatel změní svého providera, vezme si svoje číslo sebou - údaje se potom pouze synchronizují s centrálním registrem," říká Stastny.

Takovýto model by relativně přímo směřoval provoz mezi jednotlivými operátory a k nejbližšímu účastnickému přípojnému bodu - podstatně efektivněji, než se děje přes PSTN síť. K tomu je ovšem ještě daleká cesta - jak po stránce technologické, tak ale i po stránce standardizační.