V Indii si prozváněním objednáte i jídlo.

V Indii si prozváněním objednáte i jídlo. | foto: Profimedia.cz

Prozvánění stále žije a operátorům se to moc nelíbí

  • 192
V Indii zákazníci za textové zprávy a mobilní hovory často neplatí, tamní obyvatelé totiž přišli na kouzlo takzvaného prozvánění. Využít se dá v nepřeberném množství situací.

Doby, kdy Češi řešili vzájemnou komunikaci takzvaným prozváněním, jsou už pomalu pryč. V Indii ale krátké vytočení telefonního čísla a okamžité zavěšení teprve zažívá "boom". Lidé si prostřednictvím této "vychytávky" sdělují, že dorazili na určené místo, děti dávají rodičům vědět, že jsou v pořádku a tak dále.

Pro chudé Indy má prozvánění i informativní význam. Pokud chtějí znát například aktuální předpověď počasí, stačí prozvonit předem určené telefonní číslo služby s názvem KooKoo a na oplátku přijde textovou zprávou odpověď. Uvnitř se pak nachází placená reklama.

Z prozvánění se stala i pomůcka obchodníků. Společnosti dokonce začaly nabízet aplikace, které umí po registraci jména a adresy bydliště prozvánět sofistikovaným způsobem. Indové si díky nim mohou například objednat dovoz jídla z rychlého občerstvení.

Nový fenomén se samozřejmě nezamlouvá mobilním operátorům. V Indii v současnosti využívá jejich služby 900 milionů zákazníků. Průměrný měsíční výnos na hlavu však činí pouhé tři americké dolary, tedy v přepočtu zhruba šedesát korun. To je v porovnání s jinými, byť teprve rozvojovými ekonomikami, velmi nízká částka. Prozvánění, které uživatele nic nestojí, tak rozhodně není v jejich zájmu.