Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Programování pro PalmOS počítače krok za krokem (60)

aktualizováno 
Dnes otevíráme pátou kapitolu - povíme si v ní jednak o seznamech, které jsou velmi silným nástrojem pro uživatelský vstup, a jednak se naučíme ovládat černobílý grafický výstup na displej Palm Pilotu. Ke kreslení se pak vrátíme ještě v sedmé kapitole, kdy si povíme o pokročilých prvcích grafiky a barvách. Zatím budeme postupně vytvářet jednoduchý černobílý kreslicí program.

Programování pro Palm Piloty krok za krokem - kapitola 5

V této kapitole se naučíme dvě důležité věci, které spolu na první pohled zdánlivě nesouvisejí. Nejprve se naučíme používat seznamy a tlačítka výběru ze seznamu. Důležitější však bude, že součástí kapitoly bude úvod do principu kreslení na displeji počítačů Palm Pilot a kompatibilních - čáry, rámečky, text a obrázky. První pohled často bývá zatížen chybou - uvidíte, jak se vám znalosti z obou nesouvisejících částí této kapitoly propojí.

5.1. Styly psaní programů; ochranné a agresivní programování

Podobně jako u jakékoli tvůrčí činnosti, i při psaní programů můžeme používat odlišné styly. Neexistuje správný způsob, jak daný program nebo určitou funkci vytvořit: nejvíc záleží stejně na fantazii programátora.

Nebudeme si tu uvádět konvence pro zápis zdrojového textu, jména proměnných ani pozice otevíracích závorek. Soustředíme se na funkce programu, který píšete. Prohlédněte si funkci v následujícím rámečku, kterou jsme vybrali z předchozí kapitoly a trochu ji zjednodušili:

void KopirujTextPolicka(UInt16 idPolicka, Char* kam)
{
    MemHandle ovladacTextu = FldGetTextHandle((FieldPtr)Objekt(idPolicka));
    Char* textPolicka = (Char*)MemHandleLock(ovladacTextu);
    StrCopy(kam, textPolicka);
    MemHandleUnlock(ovladacTextu);
}

Příklad v předchozím rámečku je příkladem agresivně napsané funkce. Tato funkce vychází z celé řady předpokladů - například pokud programátor omylem uvede nesprávnou identifikaci políčka, dojde ke kritické chybě operačního systému PalmOS (první řádek funkce). K jiné, neméně kritické chybě (druhý řádek) dojde, i pokud nebyl v políčku při volání této funkce žádný text. I třetí řádek může být zdrojem fatální chyby: stačí, aby byl text v políčku delší, než je rozměr proměnné kam. Zkusíme teď funkci upravit tak, aby počítala s co nejvíce situacemi, ke kterým může dojít.

Jaké komplikace si můžeme vymyslet?

  • kterýkoliv parametr může být programátorem zadán nesprávně
  • řetězcové proměnné nemusí mít postačující délku k uložení kopírovaného textu
  • při volání systémové funkce PalmOS může dojít k chybě
  • kterákoliv funkce našeho programu může obsahovat chybu, kterou jsme ještě neobjevili
  • globální proměnné nemusí nutně být správně inicializovány
  • program může být spuštěn na modelu, který nepodporuje hardwarové funkce, které využíváme
  • musíme informovat uživatele i programátora o chybách

Teď přepíšeme uvedenou funkci tak, aby byla psána v obranném stylu - tj. aby počítala s co nejvíce možnostmi, které mohou nastat (možná bychom mohli zavést termín paranoidní styl - to se mi však moc nelíbí). Zdrojový text se nám trochu prodlouží:

// Přidáme nový parametr - pocet - který udává maximální počet 
// zkopírovaných znaků

void KopirujTextPolicka(UInt16 idPolicka, Char* kam, UInt16 pocet)
{
    FieldPtr policko;
    MemHandle ovladacTextu;
    Char* textPolicka;
    Char prazdnyRetezec[2] = '\0\0';

    policko = (FieldPtr)Objekt(idPolicka);

    if(!policko)
    {
        // chyba programátora: objekt číslo idPolicka třeba neexistuje
        // zde je třeba na chybu upozornit programátora

        return;
    }

    ovladacTextu = FldGetTextHandle(policko);

    if(!ovladacTextu)
    {
        // políčko ještě nebylo inicializováno - vrátíme prázdný řetězec

        textPolicka = prazdnyRetezec;
    }
    else
    {
        textPolicka = (Char*)MemHandleLock(ovladacTextu);
    }

    // parametr kam může být zadán špatně
	
    if(kam)
    {
        StrNCopy(kam, textPolicka, pocet);
    }

    if(ovladacTextu)
    {
        MemHandleUnlock(ovladacTextu);
    }
}

Už z předchozího příkladu vidíme, že obranný styl programování vede k psaní funkcí, které obsahují více řádků a jsou vykonávány o něco pomaleji. Oba dva popisované přístupy mají své výhody i nevýhody, které přehledně shrneme v následující tabulce:

Agresivní styl Obranný styl
  • Funkce jsou jednodušší, kód programu je kratší
  • Rychlejší vývoj programu
  • Více srozumitelný, "elegantnější" kód
  • Rychlejší aplikace
  • Menší výsledný *.prc soubor
  • Bezpečnější
  • Menší pravděpodobnost havárie systému
  • Tolerantní k chybám programátora i uživatele
  • Rychlejší ladění aplikace
  • Není-li důkladně testován, může vést k neočekávanému chování programu, až ke kritické chybě PalmOS
  • Netoleruje chyby programátora
  • Pomalejší ladění aplikace
  • Často ztrpčuje život uživateli
  • Funkce jsou delší, méně přehledné
  • Pomalejší vykonávání programu
  • Soubor *.prc je větší
  • Více zdrojového textu vede k často delší době vývoje

Není jednoznačně dané, který z uvedených stylů je lepší. Hlavní výhodou obranného stylu je větší bezpečnost programů; agresivní styl vede k nutnosti lépe si uvědomit strukturu programu a výsledná aplikace je rychlejší. V naší knize se budeme vždy držet kompromisu mezi oběma styly. Pro vlastní programy vám doporučuji začínat se stylem obranným a teprve postupně, jak budete získávat zkušenosti s operačním systémem PalmOS, jej případně opouštět.


Po tomto krátkém úvodu si povíme, co jsou to výzvy, jak je definujeme a využíváme v našich programech.





Nejčtenější

Ilustrační snímek
Pražské metro pokryla wi-fi síť. Zatím pouze v šesti stanicích

V šesti stanicích metra spustil Pražský dopravní podnik (DPP) připojení k internetu prostřednictvím wi-fi. Cestující tak získají nejen přístup k dopravním...  celý článek

Nokia 9
Skvělý start, hodnotí analytici návrat Nokie na trh

Návrat značky Nokia na trh byl doprovázen řadou analýz, které předpovídaly úspěch, nebo naopak krach. Nakonec to vypadá, že se návrat legendární značky může...  celý článek

Fidget spinner mobil pořídíte za asi 350 korun.
Hit letošního roku už můžete mít i jako mobil. Stojí několik stovek

Hračka původně určená k relaxaci, fidget spinner, je hitem letošního roku. Její slávy využil výrobce z Hongkongu, který do ní vtěsnal celý funkční mobil....  celý článek

iPhone 8 Plus
iPhony 8 nejdou na odbyt. Lépe se prodávají i loňské modely

O nové iPhony 8 není ve Spojených státech velký zájem. Dokonce se lépe prodává rok starý iPhone, který výrobce s nástupem modelu 8 zlevnil.  celý článek

Smartphony OnePlus sbírají a odesílají některá uživatelská data na servery v USA
Populární smartphony šmírují uživatele. Denně odešlou desítky MB dat

Matematik a softwarový inženýr Chris D. Moore si všiml podivného chování svého smartphonu OnePlus 2. Zjistil, že telefon sbírá až podezřele podrobné informace...  celý článek

Další z rubriky

Škodlivý kód Cooligan napadá zařízení s Androidem 4 a 5
Aplikace ukazovala otravující čísla. Data kradl antivir přímo z mobilů

Zajímavý model vymyslelo studio DU. Jedna jejich android aplikace ukazovala, kdo volá, včetně obtěžujících čísel telemarketingu. Druhá aplikace, oficiálně...  celý článek

Záchranná služba představila ve středu oficiální mobilní aplikaci, pomůže...
Aplikaci české záchranky používá už 330 tisíc lidí, čekají ji vylepšení

Aplikaci Záchranka, která v naléhavých případech umožňuje přivolat si pomoc přes mobil, čekají v dubnu inovace. Spustí se zdokonalené funkce pro neslyšící a...  celý článek

Aplikace Facebook Messenger Lite je dostupná i v Česku
Šetří místo i data. Dietní Messenger od Facebooku je i v Česku

Facebook Messenger je jedním z nejpoužívanějších kecálků, ale ne všechny telefony si s ním poradí. Loni se tak zrodila myšlenka na odlehčenou verzi určenou pro...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.