Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Programování pro PalmOS počítače krok za krokem (22)

aktualizováno 
Dnes si uvedeme a podrobně popíšeme zdrojový text aplikace a ukážeme si, jak ji přeložit.

2.40 Zdrojový text aplikace

Vyjdeme ze zdrojového textu naší první, nicnedělající aplikace, který doplníme o smyčku zpracování událostí (příklad této funkce jsme si uvedli v rámečku nahoře) a o funkci zpracovávající události určené pro naši aplikaci (která bude zpracovávat událost frmLoadEvent).

Funkce PilotMain() zůstává stejná jako v první kapitole. Testuje kód spuštění aplikace a má-li hodnotu sysAppLaunchCmdNormalLaunch (jedná se o normální spuštění aplikace), tak přejde do smyčky zpracování událostí:

UInt32 PilotMain(UInt16 cmd, MemPtr cmdPBP, UInt16 launchFlags)
{
        Err chyba;

        if (cmd == sysAppLaunchCmdNormalLaunch)
        {
                chyba = ZacatekProgramu();

                if(chyba)
                {
                        return chyba;
                }

                ZpracovaniUdalosti();

                KonecProgramu();
        }

        return 0;
}

Smyčka zpracování událostí byla již v této kapitole popsána a v prvních třech kapitolách se nebude měnit. Základem je vyzvednutí zprávy o události (případně počkání na událost) a její zpracování. Nejprve dáme operačnímu systému možnost zprávu zpracovat. Pokud operační systém nebude zpráva o události zajímat (funkce SysHandleEvent() vrátí hodnotu false), tak předáme událost funkci UdalostZpracovanaAplikaci().

Ve funkci UdalostZpracovanaAplikaci() budeme reagovat pouze na zprávu požadující aktivaci formuláře - frmLoadEvent. V této funkci ošetříme popsaným způsobem vlastní mechanismus výměny formulářů. Všechny ostatní události bude tato funkce ignorovat a budou předány funkcí FrmDispatchEvent() funkci příslušného formuláře.

static void ZpracovaniUdalosti()
{
    EventType udalost;

    do
    {
        EvtGetEvent(&udalost, evtWaitForever);

        if(SysHandleEvent(&udalost)) continue;

        if(UdalostZpracovanaAplikaci(&udalost)) continue;

        FrmDispatchEvent(&udalost);	
    }
    while(udalost.eType != appStopEvent);
}

Základ funkce UdalostZpracovanaAplikaci(), reagující na zprávu o požadavku na aktivaci formuláře, jsme si již uvedli. V naší aplikaci musíme ošetřit přepínání se mezi dvěma formuláři. Pokud funkce UdalostZpracovanaAplikaci() zprávu o události zpracuje, vrátí hodnotu true.

static Boolean UdalostZpracovanaAplikaci(EventPtr udalost)
{
    Boolean zpracovano = false;
    UInt16 cisloFormulare;
    FormPtr formular;

    if(udalost->eType == frmLoadEvent)
    {
        // Zjistíme číslo prostředku formuláře, který aktivujeme
		
        cisloFormulare = udalost->data.frmLoad.formID;
        formular = FrmInitForm(cisloFormulare);
        FrmSetActiveForm(formular);

        // Nastavíme správnou funkci pro zpracování událostí formuláře
		
        switch(cisloFormulare)
        {
            case FormularSFotkou:
                 FrmSetEventHandler(formular, UdalostFormulareSFotkou);
                 zpracovano = true;
                 break;

            case FormularSInformacemi:
                 FrmSetEventHandler(formular, UdalostFormulareSInformacemi);
                 zpracovano = true;
                 break;
				 
            default:
                 break;
         }
    }

    return zpracovano;
}

Nyní napíšeme funkci, která bude obsluhovat zpracování událostí ve formuláři s fotkou. Tato funkce bude muset zpracovat dvě události:

  • frmOpenEvent (povinná) - nakreslení formuláře na displeji pomocí funkce FrmDrawForm().
  • penDownEvent - když se uživatel dotkne perem displeje, tak se přepneme do formuláře s informacemi. K přepnutí do formuláře s informacemi použijeme funkci FrmGotoForm().
static Boolean UdalostFormulareSFotkou(EventPtr udalost)
{
    Boolean zpracovano;

    switch(udalost->eType)
    {
        case frmOpenEvent:

            FrmDrawForm(FrmGetActiveForm());
            zpracovano = true;
            break;

        case penDownEvent:

            FrmGotoForm(FormularSInformacemi);
            zpracovano = true;
            break;

        default:

            zpracovano = false;
            break;
    }

    return zpracovano;
}

Funkce, která bude zpracovávat události formuláře s informacemi o programu, bude velmi podobná - na událost frmOpenEvent bude reagovat úplně stejně, ale při doteku perem na displej přejde pomocí funkce FrmGotoForm() zpět do prvního formuláře (s fotkou). Zkuste tuto funkci napsat sami a podívat se do přílohy, zda jste se trefili.

Zbývá vyřešit poslední úkol - jak pozná naše aplikace, který formulář zobrazit jako první? V předchozí kapitole jsme si popsali dvě naše pomocné funkce - ZacatekAplikace() a KonecAplikace() - obě dvě jsou volány z funkce PilotMain(). Výběr prvního zobrazeného formuláře provedeme ve funkci ZacatekAplikace() velmi jednoduše - voláním funkce FrmGotoForm(), které předáme číslo prostředku prvního formuláře:

static Err ZacatekProgramu()
{
    FrmGotoForm(FormularSFotkou);
    return 0;
}

static void KonecProgramu()
{
}

Samozřejmě nesmíme zapomenout vložit na začátek souboru prototypy funkcí a příkazy preprocesoru pro vložení standardního hlavičkového souboru <PalmOS.h> a našeho hlavičkového souboru obsahujícího konstanty použité i v souboru prostředků aplikace.

2.41 Soubor Makefile a překlad programu

Strukturu a obsah souboru Makefile jsme si popisovali v předchozí kapitole. Pro úplnost zde uvedu soubor Makefile, který použijeme pro překlad naší aplikace (je to jen mírně upravený soubor Makefile z předchozí kapitoly):

CC_MOZNOSTI=-O2 -Wall

fotka.prc: bin.hotovo grc.hotovo
    build-prc fotka.prc "Fotka" "NECO" *.grc *.bin

bin.hotovo: fotka.rcp
    pilrc fotka.rcp
    touch bin.hotovo

grc.hotovo: fotka
    m68k-palmos-obj-res fotka
    touch grc.hotovo

fotka: fotka.o
    m68k-palmos-gcc $(CC_MOZNOSTI) fotka.o -o fotka

fotka.o: fotka.c
    m68k-palmos-gcc $(CC_MOZNOSTI) -c fotka.c -o fotka.o

uklid:
    rm -f *.o *.grc *.bin *.hotovo fotka

Znovu připomínám: nezapomeňte na to, že řádky s pravidly (všechny odsazené řádky) musí začínat tabulátory.

Překlad aplikace

Přepněte se do adresáře, ve kterém máte všechny zmiňované soubory (obrazky fotka.bmp, ikona.bmp, mala.bmp, soubor prostředků aplikace fotka.rcp, hlavičkový soubor fotka.h, soubor zdrojového textu fotka.c a soubor Makefile). Napište příkaz:

make

a program bude přeložen. Pokud se při překladu objeví chyby, zkuste je najít a opravit. Také zkuste, co se stane, když uděláte v programu chybu schválně.

Pro vyzkoušení instalujte aplikaci nejprve do Emulátoru Palm Pilota (POSE) a zkuste ji vyzkoušet - aplikace by měla vypadat asi takto:

 

Zkuste pustit funkci emulátoru "Gremlins", která aplikaci otestuje. Pokud v aplikaci nedojde k žádné chybě, zálohujte všechna data vašeho Palm Pilota a zkuste ji nainstalovat a spustit.

2.41 Druhý krok

Tím jste vytvořili svoji první aplikaci. Teď zkuste změnit ve formuláři zobrazujícím informace jméno události pera, na kterou čekáme z penDownEvent na penUpEvent. Co se stane? Příklad je uložen v archivu v adresáři krok2.

Odpověď: formulář s informacemi o programu se zobrazí jen po dobu, kdy držíme pero na displeji, protože zatímco událost penDownEvent je poslána formuláři, na kterém je fotka a způsobí aktivaci formuláře s informacemi, tak událost penUpEvent je vždy posílána formuláři obsahujícímu informace a způsobí návrat do formuláře s fotkou.

Archiv se soubory aplikace můžete stáhnout zde.


V další kapitole zkusíme formuláře oživit - naučíme se používat tlačítka a přepínače na příkladu programu, který bude počítat výšku dítěte v dospělosti z výšky jeho rodičů.



Nejčtenější

Tak bude vypadat letošní nejlevnější iPhone, zepředu připomíná desítku

Render chystaného LCD iPhonu s 6,1palcovým panelem ve společnosti menšího...

Uvedení nových iPhonů se blíží, jejich oficiální odhalení proběhne už za dva měsíce. Víme, že budou tři a alespoň z...

Blesková krádež. Zloději za 30 sekund vybílili obchod Applu

Blesková krádež v kalifornském Apple Storu

Skupina mužů za méně než minutu vykradla před očima zákazníků i personálu obchod Apple Store v kalifornském Fresnu....



Xiaomi pokračuje v dumpingových akcích. Redmi S2 bude za 300 korun

Nová prodejna mobilů v Olomouci přilákala stovky lidí

Agresivní marketing čínské značky v Česku pokračuje. Xiaomi otevírá třetí obchod a tradičně první den nabízí produkty s...

Novinka za 975 korun nahradí smartphone a nepotřebuje dotykový displej

JioPhone 2

Obyčejné mobily nejsou mrtvé. Právě naopak. Jestliže prodeje smartphonů stagnují, nebo na některých trzích dokonce...

Nový supersmartphone vysune kameru a nahrává uživatele bez jeho vědomí

Vivo NEX

V rámci právě skončeného mistrovství světa ve fotbalu byla hrací plocha obklopena panely s reklamami na nový čínský...

Další z rubriky

Online randění pozastaveno. Facebook nechtěně odstřihl uživatele od Tinderu

Aplikace Tinder

Změna bezpečnostních nastavení Facebooku v reakci na nedávné skandály s úniky dat má celkem závažný důsledek pro ty,...

Záchranku volejte přes aplikaci. Pomoc je rychlejší než při volání na 155

Simulovaná dopravní nehoda jako praktická ukázka fungování mobilní aplikace...

„Záchranná služba, tísňová linka, dobrý den,“ ohlašuje se operátorka volajícímu, který se stal svědkem dopravní nehody....

Už přes ni vyhrožovali smrtí. Přesto je aplikace extrémně populární

Logo aplikace Sarahah

Vysoký nárůst popularity zaznamenala aplikace Sarahah, určená k posílání anonymních zpráv. Ačkoliv se v posledních...

Najdete na iDNES.cz