Applu se daří, prodeje mu meziročně rostou | foto: Profimedia.cz

Má jenom dva modely, přesto se mu daří skvěle. Apple ukazuje, jak na to

  • 168
V letošním druhém čtvrtletí je Samsung stále světovou jedničkou na trhu se smartphony. Jeho prodeje však podle analytické společnosti Gartner klesají. Naopak se daří Applu. Jeho prodeje prudce rostou, přestože prodává jen dva nové modely, které jsou navíc už za polovinou svého prodejního cyklu.

Samsung je už několik let největším výrobcem smartphonů. Ale ani nové atraktivní modely Galaxy S6 a S6 edge nezvrátily trend poklesu prodejů. Samsung v letošním druhém čtvrtletí prodal celkem 72 milionů smartphonů, loni to přitom bylo 76 milionů přístrojů. Podíl Samsungu tak na trhu se smartphony poklesl z 26,2 procenta na 21,9 procenta.

Konkurentovi z USA se naopak daří. Prodeje iPhonů od Applu vzrostly z loňských 35 milionů na letošních 48 milionů. Tahounem byl čínský trh, kde si Apple připsal meziroční nárůst prodejů o 68 procent. Ve druhém čtvrtletí Apple jen v Číně prodal téměř 12 milionů iPhonů. Applu patří 14,6procentní podíl na trhu se smartphony, loni to bylo 12,2 procenta.

Daří se i čínským značkám, zejména společnosti Huawei. Ta je světovou trojkou a letos ve druhém čtvrtletí prodala téměř 26 milionů smartphonů. Loni to přitom bylo jen necelých 18 milionů. Huawei si tak připsal 7,8procentní podíl na trhu s chytrými telefony. V loňském druhém čtvrtletí měl Huawei 6,1procentní podíl.

Prodeje smartphonů podle výrobců ve druhém čtvrtletí 2015.

Naopak se příliš nevede dalšímu čínskému obrovi, Lenovu. Prodeje Lenova včetně převzaté Motoroly činily v letošním druhém čtvrtletí 16,5 milionů smartphonů. Loni ve stejném období přitom prodeje obou značek dosáhly 19 milionů kusů. Lenovu tak poklesl podíl z loňských 6,6 procenta na letošních pět procent.

Pětici největších výrobců smartphonů doplňuje další dravá čínská značka. I když Xiaomi zatím prodává své smartphony jen na některých trzích, tak se mu ve druhém čtvrtletí podařilo prodat 16 milionů smartphonů a dotahuje se na čtvrté Lenovo. Loni za stejné období Xiaomi prodalo 12,5 milionu smartphonů. Podíl Xiaomi je tak téměř shodný s Lenovem. Loni mělo Xiaomi podíl na trhu s chytrými telefony 4,3 procenta, letos to je 4,9 procenta.

Na trhu působí celá řada dalších výrobců. Pokud se jejich prodeje sečtou, tak mají všichni ostatní výrobci podíl 45,9 procenta. Podíl ostatních výrobců mírně roste, loni to bylo 1,3 procenta méně. Síla výrobců mimo „velkou pětku“ tak rozhodně není zanedbatelná, na druhou je trh hodně rozdrobený. Ostatní výrobci letos ve druhém čtvrtletí prodali 151 milionů smartphonů. Loni to bylo jen 130 milionů.