Podle analytické společnosti Canalys se loni v Evropě prodalo za celý rok 197 milionů smartphonů. To znamená meziroční propad o čtyři procenta. V nejsilnějším předvánočním čtvrtletí byl výsledek trochu lepší, meziročně se prodalo jen o dvě procenta přístrojů méně. V řeči čísel to znamená 57 milionů prodaných chytrých telefonů.
Zajímavé je, že za meziročně nižšími prodeji celého kontinentu stojí především nejbohatší země západní Evropy. Tam se sice prodalo dominantních 128 milionů smartphonů, což ovšem byl nejhorší výsledek od roku 2013 a v meziročním srovnání o osm procent méně.
Největší propad prodejů postihl Německo, Velkou Británii nebo skandinávské země, naopak růst statistiky zaznamenaly v Itálii nebo ve Španělsku.
Také trhy střední a východní Evropy rostly. Loni to bylo o pět procent, což znamenalo 68 milionů prodaných chytrých telefonů. Západoevropské trhy jsou nasycené a ceny špičkových samsungů, iPhonů, ale i smartphonů Huawei jsou vysoké. To v Rusku je stále prostor k růstu, což dokládá meziroční nárůst prodejů smartphonů na tamním trhu o 14 procent.
Současní vládci evropského trhu se potýkají s poklesem prodejů. Samsung loni v Evropě prodal 61,6 milionu smartphonů a zůstává evropským králem. Ovšem meziročně se mu prodeje propadly o podstatných 10 procent.
To Applu se v Evropě dařilo o něco lépe, když propad prodejů iPhonů byl loni „pouze“ šestiprocentní. V roce 2018 se na evropských trzích prodalo 42,8 milionu iPhonů. To je zhruba o 10 milionů přístrojů víc, než se jich firmě podařilo prodat loni na největším jednotlivém trhu se smartphony v Číně.
O pozici druhého evropského nejprodávanějšího výrobce smartphonů ale Apple pravděpodobně brzy přijde. Čínský Huawei totiž loni v Evropě prodal jen o něco málo méně smartphonů, konkrétně 42,5 milionu. Huawei tak meziročně v Evropě „vyrostl“ o neskutečných 54 procent.
Podle společnosti Canalys se čínští výrobci kvůli obchodní válce se Spojenými státy zaměřili na Evropu, kde nabízejí cenově výhodné smartphony. Tím dokážou přesvědčit řadu zákazníků k výměně přístroje za nový. Což je opačný trend než u Samsungu nebo Applu. Na jejich klesající prodeje mají vliv nižší dotace operátorů spolu s rostoucími cenami top produktů, a zákazníci proto nemění telefony tak často.
Klíčem úspěchu čínských mobilních gigantů je domácí trh. Nikoho tam nepustí |
Čínským výrobcům se tak v roce 2018 podařilo získat téměř třetinu evropského trhu. V roce 2013 to přitom bylo jen 11 procent a předloni 24 procent. Více než polovina smartphonů prodaných v loňském posledním čtvrtletí v Evropě sice byla od Samsungu nebo od Applu, ovšem čínští výrobci vtrhli na evropské trhy a mohutně expandují.
Předvánoční prodeje
Zajímavá jsou i data prodejů za poslední loňské čtvrtletí. Samsung v podstatě meziročně zůstal na stejných číslech, Apple trochu ztratil a čínské firmy extrémně rostly.
Takový Huawei si může mnout ruce. Jeho prodeje totiž v posledním kvartálu v Evropě vzrostly meziročně o extrémních 55,7 procenta. Huawei si tak sebral 23,6 procenta evropského předvánočního trhu.
Další čínský „dravec“ Xiaomi rostl dokonce o 62 procent. Ovšem tato značka je v Evropě stále nováčkem, a tak rostla z nepoměrně nižší základny roku 2017 než konkurenti. Top 5 posledního loňského čtvrtletí na evropských trzích uzavírá společnost HMD Global, tedy společnost, která nyní vlastní práva na značku Nokia mezi smartphony.