Meziroční růst hodnoty prodaných chytrých telefonů na úrovní deset procent je podle údajů organizace GFK, která trendy na trhu sleduje, rekordní. Růst cen výrazně překonal celkový růst trhu, což ukazuje, že zákazníci na nových chytrých telefonech rozhodně nešetří.
Nejvíce si připlatili zákazníci v regionu střední a východní Evropy, kam spadá i Česká republika. Tento region zaznamenal druhý největší nárůst prodejů (o 9 %, latinská Amerika rostla o 11 %), ovšem zároveň zcela nejvyšší nárůst ceny prodaných chytrých telefonů. Příjmy výrobců v tomto regionu totiž vzrostly meziročně o 26 %, zatímco v Číně, která drží v tomto ohledu druhé místo, rostly příjmy „jen“ o pětinu. Na druhou stranu prodeje v Číně meziročně stouply o pouhých 5 %.
Prodeje smartphonů Q3 2016 vs Q3 2017 | Prodeje Q3 2017 | Prodeje Q3 2016 | změna | příjmy Q3 2017 | příjmy Q3 2016 | změna |
---|---|---|---|---|---|---|
západní Evropa | 30,9 | 33,2 | - 7 % | 13,7 | 13,2 | 4 % |
střední a východní Evropa | 22,3 | 20,5 | 9 % | 5,4 | 4,3 | 26 % |
severní Amerika | 49,3 | 50 | - 1 % | 19,1 | 18,9 | 1 % |
latinská Amerika | 27,8 | 25,1 | 11 % | 8,8 | 7,8 | 13 % |
Blízký východ a Afrika | 45,2 | 41,9 | 8 % | 10,7 | 10,2 | 5 % |
Čína | 117 | 111,9 | 5 % | 38,3 | 31,9 | 20 % |
rozvinuté asijské země | 16,4 | 17,6 | - 7 % | 10,3 | 11,3 | - 9 % |
rozvojové asijské země | 57,7 | 55,2 | 5 % | 10,5 | 8,7 | 21 % |
celkem | 366,6 | 355,4 | 3 % | 116,8 | 106,3 | 10 % |
Zákazníci na vyspělých trzích podle statistik GFK navíc v podstatě s nákupy chytrých telefonů polevili. Jak vyspělé země Asie, tak západní Evropa i Severní Amerika zaznamenaly ve statistikách za třetí čtvrtletí meziroční pokles. Amerika jen o procento, Evropa a vyspělé asijské země o sedm procent. Region vyspělých asijských zemí je také jediný, kde poklesly příjmy výrobců, a to o devět procent. Zákazníci tu tak kupovali levnější přístroje než před rokem. Naopak i v západní Evropě si připlatili, i přes pokles trhu si totiž výrobci v příjmech polepšili o čtyři procenta.
Jen pro porovnání: zatímco zákazníci v západní Evropě nakoupili smartphony za 13,7 miliardy dolarů, ve střední a východní Evropě utratili celkem 5,4 miliardy dolarů. Rozdíl v prodejních číslech přitom není tak dramatický: ve třetím čtvrtletí si v těchto regionech koupili zákazníci 30,9 a 22,3 milionu smartphonů. To také vysvětluje raketový růst ceny prodaných kusů, střední a východní Evropa dosud kupovala hodně levné přístroje a má odkud růst.
Statistiky GFK to sice neuvádějí, ale pokles prodejů na vyspělých trzích může být způsoben čekáním zákazníků na novou generaci iPhonů, které do třetího čtvrtletí v podstatě nepromluvily (iPhone 8 se začal prodávat 22. září).