Xiaomi Mi Note 3 | foto: Xiaomi

Samsung králem, Apple se překonal a všichni se bojí Xiaomi

Prodeje smartphonů stále rostou. Do první pětky největších výrobců se opět dostalo čínské Xiaomi. To by mělo příští rok pořádně zamíchat kartami na trhu s chytrými telefony.
Reklama

O smartphony je ve světě stále zájem. Jejich prodeje se meziročně ve třetím čtvrtletí zvýšily o pět procent z 374,9 na 393,1 milionu. Trh žene vzhůru podle analytické společnosti Strategy Analytics nejen obměna starších modelů na vyspělých trzích, ale především stále nenasycené trhy v Asii.

Samsung stále králem

Králem smartphonů zůstává Samsung, který si ve třetím čtvrtletí meziročně polepšil o nemalých 11 procent. To je nejvyšší nárůst prodejů za téměř čtyři roky. Jihokorejský gigant prodal v třetím kvartálu 83,4 milionu chytrých telefonů, ve stejném období loni to bylo 75,3 milionu přístrojů. 

Fotogalerie

Samsungu rostou prodeje především na trzích v Latinské Americe a Indii. Podle Strategy Analytics je největší zájem o levné samsungy řady J, velký zájem je i o modely střední třídy z áčkové řady. Problematické v tomto směru nejsou ani nejdražší samsungy Galaxy S. Jihokorejský výrobce tak má dobře pokryto celé tržní spektrum. 

Navzdory některým dřívějším prognózám rostly prodeje i Applu. I když jen o 3 procenta na 46,7 milionu prodaných iPhonů. V loňském třetím čtvrtletí Apple prodal 45,5 milionu iPhonů. Apple tak zhruba zůstává na svém, výrazný růst je očekáván až v předvánočním čtvrtém kvartálu. 

Stagnace je způsobena opožděným začátkem prodeje zcela nového iPhonu X, který se začal prodávat až na začátku čtvrtého kvartálu, a tak do prodejních statistik za třetí čtvrtletí vůbec nezasáhl. Další letošní novinky - iPhony 8 - si podle Strategy Analytics dobře vedou na důležitém čínském trhu nebo například v Německu. Přesto se očekává, že hlavním tahákem bude právě až model X.

Reklama

Třetí nadále zůstává Huawei, na druhý Apple ovšem v posledním sledovaném čtvrtletí výrazně dotíral. Huawei prodal 39,1 milionu smartphonů, loni to bylo ve stejném období o 5,5 milionu přístrojů méně. Zájem byl především o modely P10 a Nova 2. 

Huawei těží ze získaných pozic mimo Čínu, a to v Evropě, Asii a i v Africe. V příštím roce má šanci zaútočit na druhou pozici Applu, ale asi ho trvale nepřeskočí. Mimo vlastní smartphony Huawei prodává i levnější přístroje pod značkou Honor. 

Čtvrté je stále Oppo, tedy v Evropě celkem neznámá čínská značka. Té opět mohutně rostly prodeje, a to meziročně o 45 procent. Oppo prodalo na omezeném počtu především asijských trhů rekordních 31,4 milionu smartphonů. Loni to bylo o 10 milionů přístrojů méně.

Oppo je tak přes omezené prodejní působiště úspěšnější než celosvětově známější čínské značky, jako jsou TCL-Alcatel, Lenovo-Motorola či ZTE. Vlastník značky Oppo, čínský koncern BBK Electronics, má pro Evropu a jiné vyspělé trhy v záloze populární značku OnePlus. 

To nejzajímavější se odehrálo v posledním kvartále na pátém místě. Tam už není další značka koncernu BBK Electronics, tedy exotické Vivo, ale Xiaomi. A to s plnou parádou. Jeho prodeje se téměř zdvojnásobily, čínský výrobce si meziročně polepšil o 91 procent. 

Xiaomi ve třetím čtvrtletí prodalo 27,7 milionu chytrých telefonů, když loni to bylo jen 14,5 milionu přístrojů. Značka mimo Čínu boduje zejména na indickém trhu a konečně začala oficiálně prodávat i v Evropě. Ze smartphonů Xiaomi se dařilo zejména modelu Redmi Note 4. 

Co bude dál?

Příští rok tak může být, co se týče pořadí největších producentů smartphonů, velmi turbulentní. Tedy s výjimkou prvního místa. Samsungu se daří a má slušný náskok. O druhou pozici se ale muže poprat hned několik výrobců. Na Apple se tlačí trojice ambiciózních čínských výrobců. Jenže ani jeden Applu přímo nekonkuruje (snad s výjimkou Huaweie) a naopak si jdou navzájem po krku, jejich produkce míří na stejné zákazníky.  

Apple čínské konkurenty v budoucnu předežene pravděpodobně pouze ve svých nejsilnějších čtvrtletích. Jak se ale v posledních dvou letech ukázalo, Apple už kouká i po zákaznících, kteří 1 000 dolarů za jeho top modely nedají. A tak má levný model SE a na některé trhy vrátil i letitý iPhone 6 za výprodejovou cenu.  

Největší štikou má být Xiaomi, které chytlo druhý dech a s novou obchodní strategií dávají analytici této značce šance dostat se až na pozici světové dvojky.

Reklama
Reklama
Reklama